مسکن و ساختمان

نماینده مردم، یا نماینده انبوه سازان؟

درحالی که قیمت مسکن با رکود ۹ ماه گذشته به سمت واقعی شدن قیمت ها پیش می رود، برخی نگران انبوه سازانی هستند که قرار است برای خانه های خالی مالیات پرداخت کنند

الف: رئیس کمیسیون عمران مجلس امروز با اشاره به اجرای فازدوم هدفمندی یارانه ها و افزایش قیمت حامل های انرژی، پیش بینی کردند که «قیمت مسکن در سال آینده قطعا گران خواهد شد.» هاشمی البته گفته که باید آثار مرحله دوم هدفمندی یارانه ها بر حوزه مسکن، بررسی شود اما مشخص نیست که چرا ایشان بدون انجام این بررسی ها، نظر «قطعی» در مورد گران شدن مسکن می دهند.

در شرایط اقتصادی دو سال گذشته که اقتصاد دچار نوسانات شدید بود، نرخ مسکن به طرز وحشتناکی افزایش پیدا کرد. با روی کار آمدن دولت یازدهم دچار رکود شد. تا جایی که بسیاری از کارشناسان مسکن از تخفیف های بزرگ سازندگان خبر می دادند.

در این حال هاشمی ابراز امیدواری کرده که بازار مسکن در سال آینده وضعیت بهتری داشته باشد. او همچنین نسبت به مصوبه جدید مجلس در مورد مالیات بر خانه های خالی از سکنه انتقاد کرده معتقد است این مصوبه باعث کاهش رغب انبوه سازان برای ساخت و ساز مسکن خواهد شد. این نماینده مجلس تاکید می کند: «از عوامل اصلی گرانی مسکن عدم تعادل عرضه و تقاضا در این بازار است بنابراین با توجه به تاثیر مستقیم اخذ مالیات از خانه های خالی بر ساخت و ساز و کاهش عرضه مسکن بهتر است مجلس در رابطه با این مصوبه تجدید نظر کند.»

در سالهای گذشته و در حالی که مستاجران مجبور بودند هر سال اجاره بهای بیشتری بپردازند، خانه های خالی انبوه سازان روز به روز نرخ آن بالاتر می رفت. در واقع برای انبوه سازان به صرفه بود خانه های «کلید نخورده» خود را نگه دارند. چراکه تصور می کردند نتیجه انتخابات طور دیگری رقم بخورد. اوضاع اقتصادی سال گذشته اگرچه به کام ملت بسیار تلخ بود، اما برای انبوه سازان سودهای هنگفت و بادآورده ای به همراه داشت. رقم های نجومی که تا سالها آنها را بی نیاز کرده است. در این شرایط نمایندگان بهتر است به فکر منافع «ملت» باشند تا «انبوه سازان».

این نماینده مجلس اظهار نگرانی کرده که در صورت پایین آمدن رغبت انبوه سازان بازار عرضه و تقاضا در حوزه مسکن برهم بخورد. اما وجود خانه های خالی و نگرانی از مالیات بستن بر آنها، نشان میدهد که اتفاقا در بخش عرضه، بازار مسکن با مشکلی روبه رو نیست. بلکه سودجویی ها و دلالی هاست که بازار مسکن را همیشه از تعادل خود خارج می کند.

;

;

;

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا