دانشنامه ساخت و سازمسکن و ساختمان

آشنایی با مصالح طبیعی و هوشمند در ساختمان‌سازی

این روزها تکنولوژی همه عرصه های زندگی را متحول کرده است از جمله فناوری های حوزه ساخت و ساز و مسکن. کارشناسان این بخش با ابداع مصالح نوین سعی دارند هم ساختمان های امن تر و پایدارتر بسازند و به حفظ محیط زیست یاری رسانند. در این مجال قصد داریم شما را با مصالح ساختمانی هوشمند آشنا کنیم. این مطلب در چند بخش ارائه می شود.

مصالح هوشمند ساختمانی در معماری پایدار نقش مهمی پیدا کرده‌اند. از طرفی معماری آینده با معماری نوین پایدار گره خورده و ساخت ساختمان سبز به یکی از دغدغه‌ها تبدیل شده که هم به دوام بیشتر ساختمان کمک می‌کند و هم آسیبی که به محیط زیست وارد می‌شود را تا حد زیادی کم می‌کند. خوشبختانه طبق تحقیقات استفاده از مصالح ساختمانی هوشمند این روزها بسیار مورد توجه قرار گرفته است. معماری آینده تا حد زیادی به مصالح هوشمند ساختمانی گره خورده و تعداد ساختمان سبز از ۱۶% در سال ۲۰۱۶ به ۳۲% در سال ۲۰۱۸ رسیده است و امید می‌رود تا سال ۲۰۲۱ به ۴۵% برسد.

با افزایش استقبال از مصالح ساختمانی هوشمند امید می‌رود روش‌های خلاقانه‌تری برای معماری پایدار کشف شود.

رنسانس در استفاده از مصالح هوشمند ساختمانی طبیعی

استفاده از مصالح طبیعی در ساخت خانه از گذشته رایج بوده است. این روزها انواع محصولات و فنون برای ساخت ساختمان به کار می‌روند اما با همه‌ی مواد مدرن و مصنوعی بازگشتی به روش‌های گذشته اتفاق افتاده است.

مصالح هوشمند ساختمانی: خاک کوبیده

ساخت‌وساز با خاک یکی از قدیمی‌ترین فنون برای ساختمان‌سازی است. یکی از نمونه‌های معروف هم دیوار بزرگ چین است.

یکی از مصالح هوشمند ساختمانی برای ساختمان سبز خاک کوبیده برای دیوارها است که می‌تواند برای کف هم استفاده شود.

دیوار ساخته شده با خاک کوبیده در طول روز نور خورشید را جذب می‌کند و شب که هوا خنک می‌شود آرام آرام گرما را آزاد می‌کند.

خاک کوبیده که از تکنیک کم-کربن استفاده می‌کند لایه‌لایه از خاک و چسب استفاده می‌کند تا سطحی محکم و مقاوم به دست بیاید و در معماری نوین پایدار جایگزین بتن می‌شود.

بلوک کاهی

هرچیزی که در گذشته انجام می‌شد دوباره روی بورس آمده است! گذشتگان برای ساختن خانه‌های‌شان از بلوک‌های کاهی استفاده می‌کرد که در قرن بیست‌ویکم این تکنیک در معماری پایدار دوباره استفاده می‌شود.

بلوک‌های کاهی جزو مصالح ساختمانی هوشمند هستند که از پسماندهای کشاورزی تولید می‌شوند. بلوک‌های کاهی جایگزین چوب می‌شوند.

فقط باید بدانید که استفاده از بلوک کاهی برای ساختمان سبز باعث می‌شود دیوارهای کلفت‌تری داشته باشید. برخلاف تصورتان دیوارهایی که از بلوک کاهی ساخته شده‌اند در برابر آتش مقاوم هستند و خانه را در زمستان گرم‌تر و در تابستان خنک‌تر نگه می‌دارند و گزینه‌ای عالی برای معماری پایدار هستند.

مصالح هوشمند ساختمانی: بامبو

بامبو احتمالا بهترین جایگزین چوب در معماری پایدار است. اگرچه بامبو از نظر بافت به چوب شبیه است اما در واقع از خانواده‌ چمن‌ها است و نسبت به درختان خیلی سریع‌تر رشد می‌کند و جایگزین می‌شود. در واقع بامبو نسبت به منطقه و انواع یکی از گیاهانی است که سریع رشد می‌کند.

برای ساختمان سبز می‌توان بامبو را در بازه‌های سه ساله کاشت و برداشت کرد که این عدد برای درخت ۲۵ تا ۵۰ سال طول می‌کشد و استفاده از بامبو بسیار به‌صرفه‌تر و برای محیط زیست بهتر است.

البته رشد سریع بامبو نیست که آن را تبدیل به ماده‌ای مناسب برای معماری نوین پایدار می‌کند. بامبو جایگزینی برای مصالح کف، پیشخوان و تخته‌های چوب است. البته باید به این نکته اشاره کرد که برای استفاده از بامبو حتما نظر کارشناسان محیط زیست و کشاورزی را اخذ کنید چرا که ممکن است برخی از گیاهان به دلیل بومی نبودن در منطقه بیشتر باعث آسیب زدن به محیط زیست شوند.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا