تونل پر ماجرا بین دو قاره جهان
دولت ترکیه سرانجام پس از مدتها تأخیر تونل جنجالی که آسیا و اروپا را از زیر آب هم به یکدیگر وصل میکند افتتاح کرد اما چرا ماجرای این تونل طولانی شد؟
مهر: ترافیک میان بخشهای آسیایی و اروپایی استانبول و پلی که این دو بخش را به هم وصل میکند همیشه کلافه کننده است. مقامهای ترکیه حالا با افتتاح تونل مرمرهری یا ریل مرمره در تلاش هستند که رفت و آمد در این مسیر راحتتر شود. پروژهای که از سال ۲۰۰۴ و با حضور چشمگیر ژاپنیها کلید خورد سرانجام در نودمین سالگرد تشکیل جمهوری ترکیه و با حدود ۴ سال تأخیر به صورت نمادین افتتاح شد اما هنوز تا استفاده مردم از آن زمانی طولانی باقیمانده است.
از ۴ میلیادر هزینه ساخت این پروژه که «پروژه قرن» نام گرفته یک میلیارد دلار آن را ژاپنیها سرمایهگذاری کردند و حالا رجب طیب اردوغان،نخست وزیر ترکیه که سابقه شهرداری استانبول را هم دارد آن را به عنوان یکی از برگها زرین کارنامه خود معرفی کرده است. مقامهای ترکیه امیدوار هستند که با به کارگیری رسمی این تونل ۵/۱ میلیون نفر بتوانند روزانه با استفاده از مترو میان بخشهای آسیایی و اروپایی استانبول رفت و آمد کنند.قطاری که دو سوی تنگه بسفر را به هم وصل میکند در ۵۶ متری زیر آب حرکت میکند و نخست وزیر ترکیه مدعی شده که این تونل مستحکمترین سازه ساخته شده در این کشور است.
قرار است پس از به کارگیری ابتدا تنها قطارهای مترو در این تونل حرکت کنند و گفته شده که از سال ۲۰۱۵ خودروها هم میتوانند در آن حرکت کنند. زیمنس آلمان ; همه سیستمهای هدایتکننده و الکترونیکی تونل و شرکت BASF ; مواد لازم برای بتون ویژه آن را تولید کرده است. استانبول روی خط زلزله است و به همین خاطر نگرانیهای جدی درباره امنیت این تونل وجود دارد اما مقامهای دولت ترکیه در تلاش برای اطمینان بخشی درباره استحکام این تونل هستند. شاید به همین خاطر است که در ۱۵ روز نخست به کارگیری استفاده مردم از مرمرهری رایگان اعلام شده است.
۴۰ هزار قطعه باستانی
مهمترین عامل تأخیر در ساخت و ساز این تونل که ۴/۱ کیلومتر از طول ۶/۱۳ کیلومتری آن زیر آب است کشف یک بندر باستانی در هنگام حفاریهای آن بود. در جریان عملیات ساخت و ساز در سال ۲۰۰۷ کشف بقایای این ; بندر باستانی مربوط به قرن چهارم ; همه چیز را دچار مشکل کرد. مهندسان پروژه در آن زمان مشغول ساخت ایستگاه قطار درمحله ینیکاپی بخش اروپایی استانبول بودند ; ولی پس از تخریب آلونک های این محل مجریان طرح متوجه وجود بقایای یک بندر باستانی شدند.
باستان شناسان در این محل موفق شدند تا به آثار به جای مانده از بندر الوتریوس شهر قسطنطنیه، که یکی از پرکارترین بندرهای امپراتوری بیزانس بود دسترسی پیدا کنند. بیشتر از ۴۰ هزار قطعه باستانی در این محل کشف شد که صندل های چرمی، شانه های چوبی و شمعدان های متعدد از جمله کشفیاتی بودند که نحوه زندگی مردم آن دوران را نشان میدادند. یکی از جالب ترین کشفیات این محل یک قایق چوبی به طول ده متر است که بیش از هزار سال عمر دارد. باستانشناسان ; علاوه بر بقایای بندرالوتریوس موفق به پیدا کردن بخشی از دیوارهای باستانی استانبول هم شدند؛ مسئلهای که باعث شد افتتاح تونل ۹ سال طول بکشد.
;
;