نکاتی درخصوص طراحی و اجرای رمپ/ نقش رمپ در افزایش ایمنی ساختمان
رمپ به سطح شیبداری گفته میشود که وظیفه آن اتصال مکانهای دارای اختلاف سطح است. مهمترین خصوصیات رمپ براساس ضوابط طراحی رمپ استاندارد، شیب رمپ است. با توجه به اینکه استاندارد نبودن رمپها میتواند حادثهآفرین باشد، در نتیجه طراحی اصولی و اجرای استاندارد رمپ بسیار حائز اهمیت است؛ در این متن با اواع رمپ و استانداردهای آن آشنا میشویم.
به گزارش صما و به نقل از اخبار ساختمان، شیب رمپ پارکینگ از مهمترین ضروریات طراحی معماری است و معماران باید توجه بسیاری به آن داشته باشند زیرا از مهمترین عوامل در مجتمعهای مسکونی و تجاری است.
پارکینگها از مهمترین مکانهای عمومی هستند که باید محلی امن برای پارک کردن خودرو ها باشند و همچنین باید از امکانات بسیار زیادی در جهت تجهیز کردن پارکینگها و امنتر کردن آنها استفاده شود. رمپ پارکینگ از مهمترین ضروریات طراحی معماری است و معماران باید توجه بسیاری به آن داشته باشند، زیرا از مهمترین اجزای مجتمعهای مسکونی و تجاری است.
رمپ یک سطح شیب دار است که برای دسترسی اتومبیلها یا افراد، به ترازهای مختلف در یک ساختمان، احداث میشود. فرض کنید طبقه همکف (پیلوت) ساختمان، از کف خیابان ۹۰ سانتیمتر بالاتر باشد. برای اینکه اتومبیل بتواند وارد همکف بشود، باید یک رمپ احداث کرد.
رمپ یا پیادهرو متحرک وسیلهای برای انتقال افراد در سطوح هم تراز یا با اختلاف ارتفاع کم است که در فرودگاهها، فروشگاه، پایانه مسافری و اماکن دیدنی و زیارتی کاربرد دارد. زاویه شیب پیاده روی متحرک حداکثر ۱۲ درجه نسبت به افق است. شایان ذکر است که رمپ در دوران باستان نیز مورد استفاده قرار میگرفته و در آن دوران نیز امری ضروری به حساب میآمده است.
اگر به پارکینگهای ماشین مراجعه کنید به کاربرد رمپ و لازمه اجرای آن در ساختمان بیشتر پی خواهید برد. در پارکینگهای ماشین برای انتقال ماشین به طبقات بالا یا پایین از رمپ استفاده میشود و طراحی و اجرای آن داخل پارکینگ، ضرورتی اجتناب ناپذیر است.
اگر رمپ یک ساختمان، که دسترسی اتومبیلها به پارکنیگ است درست اجرا نشود به طوری که مورد قبول شهرداری نباشد، از نظر شهرداری تمام پارکنیگها حذف میشوند و مالک ساختمان باید جریمه پرداخت کند.
انواع رمپ چیست ؟
رمپ آدم رو:
همانطور که از نامش پیداست جهت عبور و مرور افراد مورد استفاده قرار میگیرد. رمپ آدم رو حداکثر شیبی در حدود ۱۲٫۵ درصد دارد.
رمپ معلولین:
این رمپ جهت عبور و مرور راحت افراد معلول ساخته میشود. رمپ معلولین حداکثر شیبی در حدود هشت درصد دارد.
رمپ ماشینرو:
خودروها برای ورود به داخل ساختمان و رفتن به پارکینگ نیاز به عبور از رمپ دارند. رمپ ماشین رو دارای حداکثر شیبی در حدود ۱۵ درصد است.
همچنین رمپها از نظر ظاهری بر حسب طراحی به انواع مختلفی اعم از مستقیم، قوسی و موارد دیگر تقسیمبندی میشود. رمپ قوسی از نظر طراحی و اجرا دشوارتر از رمپ مستقیم است، ولی فضای کمتری برای تأسیس آن نیاز است.
محاسبه شیب رمپ پارکینگ به چه شکل است؟
اصلیترین عامل تشکیلدهنده رمپ، شیب آن است. شیب رمپ پارکینگ توسط مهندسان محاسبه و سپس اجرا میشود. بهطور کلی شیب رمپ حاصل تقسیم ارتفاع بر طول است. طول رمپ پارکینگ بر میزان شیب آن بسیار تاثیرگذار است و باید بر اساس ضوابط مربوط به پارکینگ طراحی و اجرا شود. علاوه بر شیب رمپ، طول آن نیز باید استاندارد بوده و مطابق با محل پارکینگ باشد.
شیب مجاز برای رمپ دو نوع است. میزان شیب مجاز و استاندارد برای محلی که خودرو در آن پارک میشود بین ۶ تا ۷ درصد است. در مکانهایی که امکان پارک خودرو نیست و از رمپ فقط برای انتقال بین طبقات باید استفاده کرد، شیب رمپ براساس استاندارد اعلام شده باید بین ۱۲ الی ۱۳ درصد باشد. اگر این میزان شیب استاندارد رعایت نشود علاوه بر این مشکلات و خسارات، امکان پیگرد قانونی نیز وجود دارد.
مهمترین نکته در محاسبه شیب رمپ پارکینگ، یک متر ابتدایی و انتهایی آن است. این موضوع از بابت ورود و خروج خودروها اهمیت دارد. برای آن که کنترل خودرو در ورود و خروج از رمپ برای رانندگان راحتتر باشد باید شیب آن کمتر باشد.
روش اجرای رمپ پارکینگ
در هنگام اجرای رمپ پارکینگ باید استاندارد شیب رمپ پارکینگ رعایت شود و مورد تایید شهرداری قرار گیرد؛ زیرا اگر رمپ پارکینگ طبق استاندارد طراحی و اجرا نشده باشند ممکن است موجب لیز خوردن خودرو شود و آسیب هایی را به آن وارد نماید.
اجرای رمپ باید طوری انجام گیرد که از بیشترین فضا برای آن استفاده شود تا در هنگام استفاده مشکلی را برای افراد و خودروها به وجود نیاورد. از آنجایی که اهمیت اجرای رمپ و اصلاح آن بسیار حائز اهمیت بوده است متقاضیان میتوانند از تیم حرفهای و کارآمدی ایمن ترافیک کالا که ما در سایت خود معرفی کردهایم کمک بگیرند و در کوتاهترین زمان ممکن شاهد نصب و یا اصلاح رمپ پارکینگ خود باشند.
در پیچ رمپ پارکینگها برای جلوگیر از خطرات احتمالی و تصادف از تابلوهای ترافیکی، انواع تجهیزات روشنایی و نورپردازی از همه بیشتر آینه محدب ترافیکی به جهت دید بهتر رانندگان استفاده میشود. کمبود هرکدام از این موارد موجب پایین آمدن استاندارد و امنیت پارکینگ میشود.
مشخصات رمپ:
عرض رمپ
عرض رمپ پارکینگ باید بهشکلی باشد که خودروها به راحتی بتوانند تردد داشته باشند. در حالت مستقیم کمترین میزان رمپ باید ۳۵۰ سانتیمتر و در حالت پیچ ۳۷۵ سانتیمتر باشد. این میزان عرض برای رمپهای یک طرفه است.
طول رمپ
بیشترین طول مجاز برای رمپ بدون داشتن پاگرد ۹ متر است. وجود دستانداز و نرده برای عابرین پیاده در طرفین رمپ الزامی است. برای محاسبه طول رمپ باید درصد شیب را در ارتفاع ضرب کرد. هرچه درصد شیب رمپ بیشتر باشد، میزان طول بهدست آمده کمتر است.
اگر شیب از حد معمول بیشتر باشد امکان دارد افراد سر خورده و بیفتند؛ بنابراین ارتباط بین طول و شیب باید بهگونهای باشد که سبب ایجاد مشکلی نشود. دقت داشته باشید که در ازای هر ۹ متر طول رمپ، باید یک پاگرد تعبیه شود. کمترین میزان اعلام شده برای ارتفاع رمپ ۱۸۰ سانتیمتر است.
استانداردهای طراحی رمپ چیست؟
استانداردهای طراحی رمپ دقیقاً در راستای ضوابط و اصول شهرسازی و مقررات ملی ساختمان است، که به شرح زیر است:
استانداردهای رمپ عابرین پیاده:
– کمترین عرض رمپ ۱۲۰ سانتیمتر است.
– برای سطح شیبدار تا طول سه متر، بیشترین مقدار شیب هشت درصد است.
– بیشترین طول مجاز رمپ، بدون داشتن پاگرد ۹ متر است.
– اجرای نرده یا دست انداز برای عابرین در طرفین رمپ الزامی است. ارتفاع نرده از کف برای افراد نشسته ۷۵، افراد ایستاده ۸۵ و کودکان ۶۰ سانتیمتر باید باشد.
– لازم است نرده جهت راحتی عابرین، حداقل ۳۰ سانتیمتر از ابتدا و انتهای رمپ به طول بیشتری اجرا شود.
– قطر مبله نرده نیز باید ۳٫۵ تا ۴ سانتیمتر باشد.
– کف رمپ باید لغزنده نبوده و باید بتواند ثابت و پایداری افراد را حفظ کند.
– برای رمپهای موجود در فضاهای باز، لازم است تا به خوبی از مجاری مخصوصی جهت هدایت آب استفاده شود.
استانداردهای رمپ در فضای شهری:
– بیشترین شیب رمپ جدول ها با طول کمتر از یک متر، ۱۵ درصد است.
– طول رمپ جدول ها با طول بیش از یک متر، طول تابع مقررات سطوح شیبدار خواهند بود.
– در رمپ جدول هایی که در دو سمت دارای بریدگی هستند، شیب بریدگی ها باید حداکثر ۱۰ درصد باشد.
– رمپ جدول در مسیر حرکت و توقف اتومبیل نباید دارای پیشروی باشد.
– کمترین عرض رمپ جدول به غیر از وجود بریدگی های کناری آن ۹۰ سانتیمتر باید باشد.
– اگر قرار است رمپ جدول در مسیر خط کشی عابرین پیاده اجرا شود، باید حداقل ۱۲۰ سانتیمتر فضای آزاد در داخل خط کشی برای آن لحاظ شود.
– اگر رمپ جدول قطری دارای بریدگی های کناری داشته باشد، این بریدگی ها باید به اندازه ۶۰ سانتیمتر و به صورت مستقیم و در هر دو سمت جدول در داخل خط کشی عابرین پیاده اجرا شود.
استانداردهای رمپ پارکینگ:
– بیشترین شیب رامپ ۱۵ درصد است.
– برای ساختمان ها با بیش از ۲۵ واحد، کمترین عرض رمپ ۵/۳ متر است و اگر تعداد واحدها ۲۵ عدد باشد، عرض رمپ پنج متر لحاظ می شود. همچین اگر راه های ورودی و خروجی پارکینگ جدا از هم باشند، عرض هر کدام ۵/۳ متر است.
– شیب عرض رمپ به ویژه در رمپ های قوسی، بین ۵/۱ تا ۳ درصد در نظر گرفته می شود.
– ورودی پارکینگ جهت جلوگیری از سرگیر شدن، باید ارتفاعش از کف تا زیر سقف حداقل ۸۰/۱ متر باشد.
سوالات متداول
فرمول محاسبه شیب رمپ چیست؟
طول عمودی بر طول افقی تقسیم می شود سپس مقدار به دست آمده در عدد ۱۰۰ ضرب می شود. عددی که از این فرمول به دست می آید تعیین کننده میزان شیب رمپ است.
درصد مناسب شیب رمپ پارکینگ چقدر است؟
مهم ترین نکته در محاسبه شیب رمپ پارکینگ مسکونی درنظر گرفتن شیب در یک متر ابتدا و یک متر انتهایی است که اندازه شیب آن باید به اندازه ۱۰ درصد و یا کمتر از آن باشد. به دلیل اینکه رانندگان بتوانند راحت تر خودرو خود را کنترل کنند و راحت تر از شیب رمپ پارکینگ بالا بروند و یا پایین بیایند.