مسکن و ساختمان

محمد مصطفی صالحی راد طراح و سازنده تهرانی در گفت‌وگو با صما:

عوامل مختلفی بر کاهش آمار ساخت‌وساز تاثیرگذار است/ شهرداری مسند آدم‌هایی شده که تخصص و دانش کافی ندارند

این سازنده و طراح که در مناطق ۸، ۱۳ و ۱۴ فعالیت می‌کند، گفت: افزایش قیمت‌‌ها، عوارض شهرداری، بیمه، مالیات، تعویض و جابجایی مدیران شهرداری، مشکلات مربوط به دریافت مجوز اعم از پایان کار، پروانه ساخت و … از مهم‌ترین معضلات سازندگان است.

محمد مصطفی صالحی راد در گفت‌وگو با خبرنگار صما، اظهار داشت: عامل رکود بازار مسکن نیز عواملی چون کاهش قدرت خرید مردم، خروج سرمایه‌داران از کشور، افزایش قیمت‌ها، تورم و … است.

وی افزود: وقتی ملک نوساز متری ۷۰ میلیون تومان است، چگونه یک جوان بتواند مبلغ مورد نیاز خرید آن را مهیا کند، در حالی که دستمزد دریافتی آن ماهی ۵ میلیون است. مهندسان و تحصیلکرده‌های مهندسی عمران به من مراجعه می‌کنند که با ماهی پنج میلیون تومان به سرکار بیایند.

صالحی راد ادامه داد: وضعیت اقتصادی کشور بسیار وخیم است، نه کارفرما می‌تواند از پس مخارج پروژه خود برآید و نه مردم توان خرید دارند، در نتیجه زنجیره اقتصادی دچار مشکلات عدیده‌ای شده است.

وی عنوان کرد: ساخت‌وساز در ایران به هیچ عنوان صرفه اقتصادی ندارد، شهرداری، بیمه، اداره امور مالیاتی و … جلوی پای سازندگان سنگ‌اندازی می‌کنند، به جای اینکه معضلات پیش رو را مرتفع سازند.

صالحی راد بیان کرد: ما نمی‌گوییم مالیات نگیرند، اما قوانین مالیاتی ما نیاز به بازنگری جدی دارد، دارایی از تورم نیز مالیات می‎‌گیرد. از ملکی که بر اثر تورم ارزش آن افزایش یافته است، نباید مالیات بر اساس دفاتر ورود و خروج محاسبه و دریافت کرد.

وی با اشاره به اینکه برخی قوانین و مصوبات دست‌وپاگیر هستند، گفت: این معضلات تنها برای سازندگان و سرمایه‌گذاران حوزه ملک نیست بلکه بیشتر اصناف از این دست مشکلات دارند، تا زمانی که زیرساخت‌ها اصلاح نشود، نمی‌توان به بهبود وضعیت اقتصادی مردم و کشور امیدوار بود.

صالحی راد ادامه داذ: بی‌دلیل نیست که اکثر دوستان و همکاران ما به خارج کشور رفته و ترجیح می‌دهند در بازار ملکی آن‌ کشورها سرمایه‌گذاری کنند. آن سوی مرزها مسیر برای فعالیت طراحان، سازندگان و سرمایه‌داران هموارتر است.

وی بیان کرد: در حال حاضر که من با شما گفت‌وگو می‌کنم به دنبال اخذ مجوز پایان کار پروژه‌ای هستم؛ این پروژه شش سال است در همین مرحله متوقف شده، کمیته نما مجوز لازم را صادر نمی‌کند، در این مورد، کمیته مذکور به صورت سلیقه‌ای عمل کرده و هر بار به بهانه‌های مختلف از صدور مجوز سر باز می‌زند، متاسفانه مدیران که جابجا می‌شوند، کار گره می‌خورد و هر مدیری متر و معیار خود را دارد.

صالحی راد با اشاره به اینکه دو سال پیش، فاصله بین جلساتِ دفاع از طرح نما خیلی زیاد بود، افزود: متاسفانه جلسات مربوط به بررسی نما، پیش‌تر هر سه ماه یکبار برگزار می‌شد که اگر ۴ بار طرح برای اصلاح می‌رفت یک سال پروژه عقب می‌افتاد، شما حساب کنید ضرر، خواب سرمایه در یکسال چقدر است؟ در حال حاضر این زمان کمی کوتاه‌تر شده اما همچنان مطلوب نیست.

وی گفت: اگر سرمایه را در بانک بگذاریم و هیچ کاری نکنیم، سود بیشتری نصیب ما می‌شود، حال سرمایه‌گذاری در بازار ارز و خودرو و … به کنار که چقدر می‌تواند برای سرمایه‌گذران خود، سودده باشد.

صالحی راد بیان کرد: یکی دیگر از معضلات ما این است که افراد کاردان و متخصص تصمیم‌گیرنده نیستند و شهرداری مسند آدم‌هایی شده که تخصص کافی برای فعالیت در حوزه کاری خود را ندارند. در برخی از جایگاه‌ها که فرد متخصص و مرتبط به کار گرفته شده، فرایند سریع‌تر پیش می‌رود.

وی ادامه داد که مدیر باید جسارت کافی را داشته باشد، متاسفانه مدیران جدیدی که راس کار می‌آیند جسارت کافی برای مقابله با مدیران فاسد پیشین خود را ندارند و با ترس فعالیت خود را پیش می‌برند. متاسفانه مدیران فاسد انتظار دارند دیگر هم قطارنشان هم فاسد باشند یا اگر با آن‌ها هم پیمانه نشوند، باید این قطار را ترک کنند!

صالحی راد عنوان کرد: متاسفانه شرایط زندگی در کشور ما مصداق اشخاصی شده که با دشمن فرضی می‌جنگند، نیرو و سرمایه خود را در این راه از دست می‌دهند و روز به روز نیز تلفات این جنگ بیشتر می‌شود. هرکس توانسته بار خود را جمع کرده و از کشور خارج شده است.

وی در پایان گفت: اینکه ما چیزی را بلد نیستیم اشکال ندارد، اینکه نمی‌خواهیم بیاموزیم مشکل‌آفرین است، چه اشکالی دارد اگر چند مدیر زبده را از کشورهای دیگر دعوت کنیم تا از دانش مدیریتی آن‌ها استفاده کنیم!

 

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا