مسکن و ساختمان

صدور معضل «تغييركاربري» از تهران به اطراف

ساخت «هایپر» روی ویلا

مدیرعامل شهرجدید پرند در نامه‌ای به شهرداری خواستار توقف احداث مجتمع‌تجاری در زمین‌های ویلایی شد

دنیای اقتصاد: سونامی «تغییرکاربری» در شهر تهران به واسطه اختیاراتی که کمیسیون ماده۵ برای اصلاح مقررات ساخت‌وساز دارد، با شدت کم در حال سرایت به شهرهای اطراف پایتخت است.
کمیسیون‌‌های ماده ۵ شاخه‌ای از شورای‌ عالی شهرسازی و معماری در هر شهر هستند که ماموریت دارند بر حسن‌اجرای طرح‌های جامعی که شورای عالی برای شهرها تصویب می‌کند و شهرداری‌ها اجرا می‌کنند، نظارت کنند و در موارد لزوم، اصلاحاتی در ضوابط ساختمانی اعمال کنند. اما رویه‌ای که مدت‌ها است در کمیسیون ماده۵ شهرهای بزرگ به سنت تبدیل شده، رسیدگی به خواسته مالکان برای تغییر کاربری‌های مصوب است که عمدتا این تغییرات از حالت مسکونی به تجاری خلاصه می‌شود. بعد از آنکه با ورود شورای عالی شهرسازی به پرونده‌های تغییرکاربری در شهر تهران، مشخص شد در مواردی کاربری قیدشده در طرح تفصیلی جدید شهر تهران توسط این کمیسیون تغییر پیدا کرده، اخیرا دبیرخانه شورای عالی شهرسازی و معماری کشور به موردی در اطراف تهران برخورد کرده که مجوز ساخت یک هایپرمارکت بر روی ۹ قطعه مسکونی ویلایی برای آن صادر شده است. مدیرعامل شهر جدید پرند با گزارش این موضوع به شورای عالی، از مصوبه‌ای در کمیسیون ماده ۵ این شهر خبر داده که به واسطه آن، کاربری مسکونی ۹ قطعه زمین بدون رعایت کاربری قیدشده در طرح جامع پرند، به تجاری تغییر کرده است.
مدیر عامل پرند با صدور دستور توقف ساخت این مجتمع تجاری که مجوز آن بدون رعایت ضوابط بالادست توسط کمیسیون ماده ۵ تنظیم شده، در نامه‌‌ای به شهردار پرند، با اشاره به اینکه مجوز احداث مجتمع تجاری ۴ طبقه واقع در این شهر به واسطه تغییر کاربری قطعات مسکونی صادر شده است، این مجوز را مغایر اصول و مقررات طرح جامع شهر جدید پرند عنوان کرد و خواستار توقف عملیات ساخت آن شد. بر اساس گزارشی که روابط عمومی پرند منتشر کرده هاشم‌‌زهی با یادآوری این موضوع که در جلسات کمیسیون ماده ۵، حضور نماینده شرکت عمران شهر جدید پرند ضروری است، اعلام کرد: کمیسیون ماده۵ در جلسه‌‌ای که نماینده شرکت عمران در آن حضور نداشته است، نسبت به تغییر کاربری زمین برای ساخت این مجتمع اقدام کرده و لذا مصوبات این جلسه مورد تایید نیست و از اجرای آن تا اطلاع ثانوی باید جلوگیری به عمل بیاید. در این زمینه، محمد زرندی سرپرست معاونت شهرسازی و معماری شرکت عمران شهر جدید پرند، نیز اعلام کرد: کمیسیون ماده۵ شهر پرند برخلاف طرح جامع این شهر، کاربری ۹ قطعه مسکونی از مجموعه باغ‌‌ویلاها در شمال فاز ۳ پرند را تغییر داده و مجوز احداث هایپرمارکت (مجتمع تجاری) را روی این قطعات در زمینی به مساحت ۳۲۰۰ مترمربع با تراکم ۴ طبقه (شامل ۲ طبقه منفی و ۲ طبقه در ارتفاع)، صادر کرده است. زرندی تصریح کرد: در طرح جامع شهر جدید پرند، محل ساخت این مجتمع تجاری جزو پهنه مسکونی تعریف شده و کمیسیون ماده ۵ در یک جلسه و بدون هماهنگی و اطلاع شرکت عمران نمی‌‌تواند کاربری یک یا چند قطعه زمین را تغییر دهد.

;

;

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا