مسکن و ساختمان

یک ایرانی کولر گازی خورشیدی ساخت

محققان ایرانی موفق به ساخت نخستین کولر گازی صد در صد خورشیدی کشور شدند.

به گزارش مشرق، محمد جواد جاودانی محقق ایرانی در گفت‌وگو با فارس با اشاره به ساخت کولر گازی صد در صد خورشیدی، گفت: این کولر گازی خورشیدی می‌تواند با شارژ از نور خورشید و مهتاب در طول شبانه روز به طور مداوم کار کند.

وی افزود: این کولرها از لحاظ کارایی و شکل ظاهر با کولرهای گازی برقی تفاوت زیادی ندارد ولی یک پانل خورشیدی با توان و قدرت بالا و یک مخزن ذخیره انرژی به دستگاه اضافه شده است.

جاودانی با بیان اینکه اسپلیت‌های خورشیدی یا همان کولر گازی خورشیدی در دو نوع ۵۰ و ۱۰۰ درصدی ساخته شده است، گفت: نمونه ۵۰ درصدی بخشی از نیروی موردنیاز خود را از انرژی خورشید می‌گیرد(۵۰ درصد) و مابقی انرژی مصرفی دستگاه نیز از برق شهری تامین می‌شود.

به گفته این محقق ایرانی، نمونه ۱۰۰ درصدی این محصول نیز ۱۰۰ درصد انرژی مورد نیازش را از خورشید و نور مهتاب به دست می‌آورد.

وی کاهش مصرف انرژی و قیمت مصرفی حامل‌های انرژی را از مهم‌ترین مزیت‌های اجرایی شدن این طرح برشمرد و گفت: در حال حاضر قیمت برق مصرفی این نوع کولر گازی (نمونه ۵۰ درصدی) یک پنجم کولرهای گازی است که این مزیت باعث می‌شود قیمت گران محصول نیز پس از مصرف برای مصرف کننده توجیه اقتصادی داشته باشد.

به گفته وی، کیفیت این محصول با نمونه‌های مشابه خارجی برابری می‌کند و تنها تفاوت آن در قیمت ارزان‌تر آن است.

;

;

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا