دانشنامه ساخت و ساز

موزاییک پلیمری، مقاوم ترین و با کیفیت ترین موزاییک های بازار

موزائیک یا کف‌فرش در قسمت های متفاوت از ساختمان‌ها، مثل کف حیاط و… قابل استفاده است. حتی ممکن است از آن بعنوان وسیله‌ای برای طراحی دکور هم استفاده شود. اگر به دنبال موزاییک حیاط یا موزایک پارکینگ یا انواع دیگر موزاییک، با کیفیت و دوام فوق العاده بالا هستید به نحوی که تا سال های متمادی کیفیت اولیه خود را حفظ کند، حتما این مقاله را مطالعه کنید. موزائیک در رنگ و طرح‌های مختلف تولید شده و جنس آن‌ها نیز ممکن است باهم متفاوت باشد. همیشه موزاییک در صنعت ساختمان نقش مهمی داشته و آثار هنری و زیبای فراوانی خلق کرده است. موزائیک پلیمری از انواع پرکاربرد و بسیار مرغوب این کف پوشهاست که در بین معماران محبوبیت زیادی دارد. این نوع موزائیک ترکیبی از پلیمرها و مصالح بتنی بوده و نوعی سنگ مصنوعی محسوب می‌شود.

انواع موزاییک

گفته شده است که موزاییک ابتدا در بین‌النهرین و هزاره سوم به‌کار رفت و سپس رومی‌های باستان استفاده کردند و به‌دلیل کاربرد بیشمار آن، در سایر کشورها گسترش یافت. موزاییک‌ها در دو نوع تک لایه و دو لایه ساخته می‌شوند. موزاییک‌های تک لایه فقط  یک لایه‌ ضخیم دارند که از سیمان و ماسه و آب تشکیل شده است. این لایه مقاوم بوده و در برابر ضربه آسیب چندانی نمی‌بیند. در موزاییک‌های دو لایه علاوه بر این لایه ضخیم و مقاوم، یک لایه رویی نازک با طرح موزاییک هم هست که بیشتر جنبه زیبایی و تزئینی دارد. نوع دیگر موزاییک، موزاییک پلیمری است که در آن از رزین‌های پلیمری استفاده می‌شود و بسیار مقاوم و متراکم است. در موزاییک‌های واش بتن نیز از نوعی روان کننده پلی کربوکسیلات استفاده می‌شود اما مقاومت آن به اندازه موزاییک پلیمری نیست. موزاییک‌های گرانیتی، شیار دار، سیمانی، پلاکی، معرق و… نیز انواع دیگری از موزاییک هستند که کاربردهای متفاوت دارند. موزاییک‌ها در جاهای مختلفی چون حیاط‌ها، کف‌پوش خیابان و پیاده رو، محوطه ادارات، ویلا‌ها، تراس و… کاربرد زیادی دارد.

موزاییک های بتنی معمولی که از سالیان قبل، در صنعت بتن رایج بودند، شامل نوعی از بتن با عیار حداکثر ۳۵۰ هستند که تراکم خود را از طریق فشار پرس کسب می کنند.

خواص و مشخصات کفپوش های بتنی پرسی

حداکثر ۳۵۰

مقاومت فشاری        (kg-cm2)

حداکثر ۶

مقاومت خمشی           (mpa)

<25

مقاومت سایشی              (mm)

۸-۵

جذب آب                            (%)

 

موزاییک پلیمری چیست؟

موزاییک پلیمری به نام‌های مختلف در جوامع گوناگون شناخته می‌شود از جمله موزاییک پلیمری، رزینی، سمنت پلاست، بتن پلیمری، سنگ پلیمری، کفپوش پلیمری، کفپوش بتنی پلیمری.

در این تکنولوژی با نوعی از بتن های خود متراکم (scc) روبرو هستیم که با به کارگیری بتنی با عیاری حداقل ۶۰۰ (وابسته به نوع کاربری امکان افزایش هم وجود دارد) و طرح دانه بندی متفاوت تر نسبت به بتن های معمولی و به صورت تک لایه، به خواص ویژه تری دست می یابیم.

از جمله:

۱۰۰۰-۶۰۰

مقاومت فشاری  (kg-cm2)

۷-۱۷

مقاومت خمشی    (mpa)

۲۰>

مقاومت سایشی  (mm)

۳-۱

جذب آب  (%)

 

موزاییک پلیمری یا کف فرش پلیمری، کاربردی شبیه دیگر موازاییک‌های بتنی دارد، ولی یک فرق اساسی در ساختار آن وجود دارد. هنگام ساخت این نوع موزاییک، علاوه‌بر بتن، محصولات پلیمری نیز استفاده می‌شود‌. وجود پلیمر در ساختار این نوع موزائیک، ویژگی‌های خاصی به آن داده و باعث شده است معماران زیادی موزاییک پلیمری را به موزاییک ساده ترجیح دهند. هرچه اصول تولید موزاییک بیشتر رعایت شود، در نهایت محصول، کیفیت بالاتری خواهد داشت. در گذشته ساخت چنین موزاییک‌هایی با مشکلاتی همچون ظرافت و نداشتن طول عمر بالا همراه بود، اما امروزه به لطف متخصصان ماهر و پیشرفت دانش، این مشکل رفع شده و موزاییک‌های پلیمری طول عمر بسیار بالایی دارند. پس مواد اولیه موزاییک معمولی با موزاییک پلیمری تا حدی متفاوت بوده و پلیمریزاسیون به مراحل تولید آن اضافه می‌گردد. بتن و موزاییک معمولی ساختار خیلی منظمی ندارد ولی اضافه کردن مواد پلیمری به آن، باعث تغییر ساختار و منظم و کریستالی شدن موزاییک می‌شود.

عیار بتن مورد استفاده در موزاییک، تاثیر بسزایی در مقاومت محصول دارد، و حداقل و کفِ عیار محصولات شرکت تسا سنگ بیش از دو برابر محصولات بازار است، که با افزودن مواد پلیمری با گرید و درجه کیفی بالا، سختی و مقاومت موزاییک، تا چندین برابر افزایش می یابد.

 

روش تولید موزاییک پلیمری

بتن اصلی مورد استفاده در این محصول، دارای محتویاتی همچون سیمان، ماسه و سنگدانه است. رزین یا فوق روان کننده پلیمری نیز بعنوان ماده اضافی با بتن مخلوط می‌شود و به آن ساختاری منظم می‌دهد. برای تغییر رنگ موزاییک و دکوراتیو و هنری کردن آن، می‌توان انواع رنگدانه ها را نیز به آن اضافه کرد. برای شروع فرایند تولید این محصول، مصالحی چون سیمان، ماسه، سنگدانه، آب، رنگ، مواد پلیمری مثل رزین سمنت پلاست و… را درون دستگاه مخصوص ریخته و باهم ترکیب می‌کنند. سپس آن‌ها را قالب گیری می‌کنند. حالا باید مواد درون قالب‌ها را به شکل همگن و یکنواخت دربیاوریم. برای این منظور قالب‌ها را روی میز ویبره قرار می‌دهیم تا با اعمال لرزش تمامی حباب‌های درون مصالح از بین برود. در مرحله آخر نیز نوبت به حرارت دادن می‌رسد. پس از اینکه حرارت به خوبی اعمال شد، موزاییک پلیمری در بالاترین کیفیت قابل استفاده است.

وجود پلیمر چه تاثیری در ساختار موزاییک دارد؟

ماده اضافه‌ای که به موزاییک اضافه می‌شود عبارت است از یک فوق روان کننده بتنی که ساختار پلیمری دارد. در موزاییک‌های معمولی، روان کننده استفاده می‌شود که معمولا پلیمری نیست اما در موزاییک پلیمری، فوق روان کننده به ‌کار می‌رود که اثراتی به مراتب بیش‌تر از روان کننده‌ها دارد. این مواد نوعی تقویت کننده بتن محسوب می‌شوند که مقاومت موزاییک را بالا می‌برند. با اضافه کردن این ماده، مقدار آبی که باید به بتن اضافه شود را ۲۵ تا ۳۵ درصد کم می‌کنند و همین امر مقاومت بتن تا حد زیادی بالا می‌برد. جذب آب در موزاییک پلیمری، تا حدود ۳ درصد کاهش پیدا کرده و مقاومت زیادی در برابر تغییر دما پیدا می‌کند. در بزرگراه‌ها و مکان‌های نیازمند مقاومت زیاد، فوق روان کننده و موزاییک پلیمری بکار می‌رود.

بهترین موزاییک حیاط

تفاوت موزاییک معمولی با موزاییک پلیمری

اگر دقت کرده باشید، موزاییک‌های معمولی که در حیاط محوطه‌ها به‌کار می‌رود، پس از مدتی دچار سایش می‌شود و شکل اصلی خود را از دست می‌دهد. این امر به‌ این دلیل است که در لایه زیرین و مقاوم موزاییک، از رنگدانه استفاده نشده است و فقط لایه نازک رویی رنگدانه دارد که مقاومت چندانی نیز در برابر سایش ندارد. با سایش لایه رویی در موزاییک معمولی، چهره بسیار زشتی ایجاد می‌شود که زیبایی محیط را می‌گیرد. این درحالی ست که در موزاییک پلیمری، رنگدانه آلی  درون مصالح اصلی بتن ریخته و مخلوط می‌گردد که مقاومت بالایی دارد و سایش پیدا نمی‌کند. جالب است بدانید که خود این رنگدانه‌ها نیز در مقاومت کلی بتن مؤثر هستند. استفاده از این رنگدانه‌ها در موزاییک معمولی ممکن نیست.

مواد پلیمری، باعث افزایش تراکم موزاییک می‌شوند، بنابراین موزاییک‌های معمولی که تراکم کم‌تری دارند، نسبت به تغییرات دما، واکنش بیش‌تری نشان می‌دهند. چه از نظر ظاهری و چه از نظر ساختاری، تنوع تولید در موزاییک‌های معمولی بسیار کمتر بوده و در انتخاب طرح و رنگ و ساختار دست شما خیلی باز نیست. در صورتی که در موزاییک پلیمری، روش‌ها و طرح‌های نوین و گوناگونی برای تولید و طراحی ابداع شده است.

موزاییک‌های طبیعی ممکن است در ابتدا جلای خاصی داشته باشند اما پس از گذشت مدت کوتاهی، این درخشندگی از بین خواهد رفت. باران، آفتاب و عوامل طبیعی به شدت روی موزاییک‌های معمولی اثر کرده و انواع لک و تیرگی روی آن‌ها ایجاد می‌شود‌، همچنین آلودگی‌ها با شدت زیاد جذب موزاییک‌های معمولی می‌شوند و ممکن است صحنه‌های زننده‌ای همچون جلبک و… را در محیط ایجاد کنند. در مقابل موزاییک پلیمری، نفوذ پذیری بسیار کمی در مقابل آب و آلودگی دارند. بنابراین ظاهر خود را حفظ می‌کنند. موزاییک‌های معمولی، از آنجایی که مقاومت زیادی در برابر تغییر سطح ندارند، به راحتی در اثر انقباض یا انبساط از سطح اصلی جدا می‌شود. اما این مشکل در موزاییک‌های مقاوم پلیمری دیده نمی‌شود.

بهترین موزاییک پارکی

قیمت موزاییک پلیمری

به طور کلی از کنار هم چیده شدن متریال های مختلفی که به برخی از آنها اشاره شد، کف فرش یا  موزاییک تولید می شود. اما ماده اصلی موجود در موزائیک‌ها سیمان و ماسه و سنگدانه و مواد پلیمری و رنگدانه ها بوده و هرچه غلظت این مواد بیش‌تر باشد کیفیت موزاییک بالاتر است. تساسنگ انواع موزاییک‌های پلیمری سمنت پلاست که مقاومت بسیار بالا در برابر سایش، فرسایش، خمش و همزیستی با انواع آب‌وهوا را دارد تولید می‌کند. قیمت موزائیک حیاط و پارکینگ و… پلیمری نیز مستقیماً به این فاکتورها وابسته است. هرچه عیار بتن مورد استفاده در موزائیک و کیفیت پلیمر و سایر مصالح  بالاتر باشد، قیمت موزائیک نیز بیش‌تر خواهد شد. از طرفی طرح و سبک و میزان سفارشی که انتخاب می‌کنید نیز در این امر بی تاثیر نیست‌.

موزاییک پلیمری

مزایای استفاده از موزاییک پلیمری

  • مقاومت بالا در برابر ضربه و فشار
  • مقاومت زیاد در برابر سرما حتی سرماهای منفی ۵۰ درجه سانتی‌گراد
  • مقاومت بسیار بالا در دماهای بالای ۲۰۰ درجه سانتی گراد
  • عدم شکنندگی و مقاومت در برابر انقباض و انبساط
  • نفوذپذیری پایین نسبت به آب، این ویژگی موجب می‌شود که موزاییک پلیمری گزینه مناسبی برای مکان‌های پربارش یا سرد و یخبندان باشد.
  • نصب آن‌ها راحت است و فقط به ماسه و سیمان نیاز دارد.
  • مناسب انواع مکان‌های بیرون و داخل ساختمان
  • تنوع بالای طرح و رنگ
  • عدم نفوذ کثیفی و چرک در بافت موزاییک
  • ظاهر درخشان
  • به‌علت وزن سبک می‌تواند در مکان‌هایی چون پشت بام خانه استفاده شود.
  • قیمت مناسب
  • بعنوان سنگ نما نیز می‌تواند استفاده شود

نحوه خرید بهترین موزاییک پلیمری

هنگام خرید موزائیک پلیمری، باید به یکسری نکات توجه کرد تا پس از خرید دچار پشیمانی نشویم و از محصول خریداری شده بهترین استفاده را ببریم. قطعا شرکت سازنده موزائیک پلیمری، هرچه با سابقه‌تر و ماهرتر باشد، کالایی که تحویل می‌گیرید کیفیت و دوام بالاتری دارد. تسا سنگ (tesastone.com) شرکتی خوش‌نام و معتبر با سال‌ها سابقه در زمینه تولید موازائیک‌های بتنی و پلیمری بوده که همواره برای جلب رضایت بیشتر مشتریان تلاش کرده‌ است. این شرکت همچنین لایسنس های بین الملی تکنولوژی‌های نوین از جمله GFRC را از انگلستان و سمنت پلاست را از روسیه اخذ نموده است. تمام محصولات تسا سنگ نیز، ضمانت ۱۰ ساله کیفیت دارند که این امر حاکی از کیفیت بالا و اطمینان ما به تولیدات تساسنگ است.

طرح‌های عظیمی در کشور مانند مصلای تهران، حرم حضرت معصومه سلام الله علیها، مرقد امام خمینی، بیمارستان قزوین، بیمارستان خرم آباد، بیمارستان نور؛ و مبلمان شهری، طرح‌های نما و کف اکثر پیاده روها، بوستان‌ها و پارک‌های چندین استان از قبیل اصفهان، اراک، بوشهر، قم و… توسط شرکت تسا سنگ اجرا و به بهره برداری رسیده است.

عیار بتنی مصرفی این شرکت برای موزاییک های پلیمری و سمنت پلاست، بالای ۶۰۰ بوده و بهترین مصالح را برای تولید سفارشات شما بکار می‌برد. کف فرش‌های تسا سنگ در ابعاد، طرح و رنگ‌های متنوعی تولید می‌شوند و یک خط کنترل کیفی قوی می‌گذرند تا به دست مشتری برسند. بنابراین تمامی استانداردهای لازم را داشته و تمامی مصرف کنندگان و کارفرمایان می‌توانند با خیال راحت از این محصولات برای پارک‌ها، پارکینگ‌ها، سالن‌های انتظار، محیط‌های مسکونی و تجاری و … استفاده کنند. تساسنگ با کادری خوش برخورد و متعهد آماده ثبت سفارش انواع محصولات مورد نیاز شما، اعم از پیش ساخته و سفارشی بوده و در کم‌ترین زمان ممکن محصول را به شما تحویل می‌دهد.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا