دانشنامه ساخت و سازمسکن و ساختمان

چگونه وزن میلگرد را با فرمول ساده محاسبه کنیم؟

میلگرد به عنوان یکی از اساسی ترین اجزای سازه، بخش قابل توجهی از هزینه های مربوط به ساخت و ساز را به خود اختصاص می دهد. برای خرید و سفارش این محصول، معمولا وزن بار سنجیده می شود و قیمت نهایی بر اساس همین موضوع تعیین می گردد.

به این دلیل است که وزن میلگرد و بار خریداری شده مهم است و مشتریان سعی می کنند پیش از تکمیل خرید، وزن حدودی محصول مورد نظر خود را محاسبه کنند. اما برای این کار، روش ها و فرمول های مختلفی قابل استفاده است. در ادامه، سعی می کنیم برخی از مهم ترین فرمول هایی را که توسط کارشناسان  مورد استفاده قرار می گیرد، بررسی کنیم. 

عدد ۱۶۲ در محاسبه وزن میلگرد

عدد ۱۶۲ در محاسبات وزنی میلگرد، یک عدد جادویی است. بر اساس فرمول هایی که از این عدد برای محاسبه وزن میلگرد استفاده می شود، می توان وزن یک متر میلگرد را محاسبه کرد و بعد، طول شاخه میلگرد را در عدد حاصل ضرب کرد. اما این عدد از کجا آمده است؟

عدد ۱۶۲ در واقع از این فرمول قابل محاسبه است: ۷.۸/ ۱۰۰۰*۳.۱۴ طول میلگرد (معمولا یک متر در نظر گرفته می شود) * قطر میلگرد بر حسب میلی متر به توان ۲

این فرمول، بر اساس استاندارد DIN آلمان تنظیم شده است. اگر همه قسمت های این فرمول را به غیر از قطر میلگرد جایگذاری و محاسبه کنیم، به عدد حدودی ۱۶۲ خواهیم رسید. اما روش محاسبه وزن یک متر میلگرد با استفاده از این فرمول و عدد ۱۶۲ چگونه است؟

فرمول محاسبه وزن میلگرد ترانس

یکی از ساده ترین روش های اندازه گیری وزن هر شاخه میلگرد، استفاده از عدد ۱۶۲ در محاسبات است. در این فرایند، ابتدا قطر سطح مقطع میلگرد را  بر حسب میلی متر به توان ۲ می رسانیم. سپس، عدد حاصل را بر ۱۶۲ تقسیم می کنیم. نتیجه حاصل، وزن یک متر میلگرد را به شما نشان می دهد.

این فرمول چندان پیچیده نیست و روش کار با آن ساده است. اما برای روشن تر شدن موضوع، یک مثال را بررسی می کنیم. اگر میلگردی با سایز ۱۴ داشته باشیم، ابتدا این عدد را به توان دو می رسانیم؛ عدد حاصل، برابر با ۱۹۶ خواهد بود. سپس آن را بر ۱۶۲ تقسیم می کنیم. نتیجه، برابر با  ۱.۲ کیلوگرم به ازای هر متر میلگرد خواهد بود.

با توجه به طول ۱۲ متری هر شاخه میلگرد، وزن یک شاخه آن حدود ۱۴.۵ کیلوگرم است. با داشتن وزن هر شاخه میلگرد و اطلاع از تعداد حدودی میلگرد مورد نیاز در سازه، می توان وزن کل بار را محاسبه کرد. البته قیمت روز محصولات فولادی نیز مهم است. 

حالا که با نحوه محاسبه وزن هر شاخه میلگرد و به دنبال آن، اندازه گیری حدودی وزن محصول مورد نیاز برای اجرای پروژه عمرانی آشنا شدیم، می توانیم با اطمینان بیشتری اقدام به خرید کنید. برای این کار، ابتدا باید فروشنده معتبر را از میان اهالی بازار فولاد شناسایی کرد.

برای شناخت فروشندگان معتبر، باید به چند نکته دقت کنید. اولین مورد، سابقه فعالیت و اعتبار آن در بازار آهن است. بسیاری از فعالیت ها در این بازار بر اساس اعتبار و نام افراد صورت می گیرد. به همین دلیل، برخورداری از این ویژگی، اهمیت بالایی دارد.

مورد بعد، خرید و فروش محصول به قیمت روز میلگرد است. در انتخاب مرجع خود برای تهیه مقاطع فولادی، حتما دقت داشته باشید که قیمت های اعلامی، با نرخ های تعیین شده از سوی کارخانه همخوانی داشته باشد. همچنین به روز بودن قیمت های اعلامی، فاکتور مهم بعد است که باید در نظر داشته باشید.

امکان ثبت سفارش و پرداخت آنلاین گزینه دیگری است که کار را برای هر خریداری ساده تر خواهد کرد.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا