دانشنامه ساخت و ساز

تیراهن هاش سنگین تفاوت‌ها و کاربردها با قیمت‌های روز

تیرآهن‌های فولادی که در صنعت ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرند و دارای سطح مقطعی شبیه به حرف H انگلیسی هستند به عنوان تیرآهن هاش شناخته شده و یکی از پرکاربردترین مصالح ساختمانی محسوب می‌شوند. از این نوع تیرآهن در اسکلت فلزی ساختمان‌ها، ساخت پل‌ها و سازه‌های مختلف استفاده می‌شود. تیرآهن هاش معمولا بر اساس مشخصات و ویژگی‌هایی که دارد در دو دسته تیرآهن هاش سنگین و سبک دسته‌بندی می‌شوند. هر کدام از این تیرآهن‌های هاش دارای مشخصات و ویژگی‌هایی هستند که به همین دلیل موارد کاربرد متفاوتی دارند. در ادامه قصد داریم با تیرآهن هاش سنگین و ویژگی‌ها و کاربردهای آن آشنا شویم. 

 

تیرآهن هاش سنگین چیست؟

همانطور که گفته شد به تیرآهن‌های فولادی که دارای سطح مقطع به شکل H انگلیسی هستند، تیرآهن هاش گفته می‌شود که در دو دسته تیرآهن هاش سنگین و سبک تقسیم‌بندی می‌شوند. تیرآهن هاش سنگین به آن دسته از تیرآهن‌هایی گفته می‌شود که در آن ضخامت بال و جان و ارتفاع و طول بال برابر است. همین امر باعث می‌شود که این نوع تیرآهن از وزن بیشتری برخوردار باشد. این ویژگی باعث شده که هاش سنگین در برابر نیروهای وارده بتواند مقاومت بیشتری داشته باشد و به همین دلیل در صنایع وسیع‌تری مورد استفاده قرار بگیرد.

 

چرا تفاوت هاش سبک و سنگین اهمیت دارد؟

اهمیت آگاهی نسبت به تفاوت تیرآهن هاش سنگین و سبک به این دلیل است که این دو نوع تیرآهن در جنبه‌های مختلفی تفاوت‌هایی دارند و این تفاوت‌ها باعث شده که هر کدام موارد کاربرد متفاوتی نیز داشته باشند. به همین دلیل عدم توجه به این تفاوت‌ها می‌تواند منجر به انتخاب اشتباه و عدم رعایت برخی الزامات در طراحی و ساخت سازه شود.

 

تفاوت تیرآهن هاش سنگین و سبک چیست؟

تصویر ۲-آلت: تفاوت تیرآهن هاش سنگین و سبک

تیرآهن هاش سنگین و سبک به عنوان دو نوع پرکاربرد تیرآهن فولادی در صنایع مختلف، از چند جنبه دارای تفاوت‌هایی با یکدیگر هستند که بر اساس این تفاوت‌ها برای استفاده از صنایع مختلف مناسب خواهند بود. تفاوت این دو نوع تیرآهن هاش را می‌توان از جنبه‌های مختلف به شرح زیر مورد بررسی قرار داد.

 

تفاوت در وزن

همانطور که از نام این دو نوع تیرآهن هاش می‌توان حدس زد، اصلی‌ترین تفاوت آن‌ها مربوط به وزن می‌شود. هاش سبک از وزن کمتری برخوردار است و به همین دلیل در اکثر موارد در ساخت و سازهای معمولی به کار گرفته می‌شود؛ در مقابل تیرآهن هاش سنگین وزن بیشتری داشته و همین ویژگی باعث می‌شود که برای استفاده در مصارف صنعتی مختلف با سازه‌های عظیم و مرتفع گزینه ایده‌آل به حساب آید.

از تیرآهن هاش سنگین معمولا در قسمت‌های پایینی ساختمان‌ها و سازه‌ها استفاده می‌شود؛ در واقع کاربرد اصلی این نوع تیرآهن در سازه‌ها، افزایش استحکام و مقاوم‌سازی پایه سازه است. معمولا در قسمت‌های بالایی سازه‌ها از هاش سبک استفاده می‌کنند که بار اضافی ناشی از وزن تیرآهن به میزان قال توجهی کاهش پیدا کند.

 

تفاوت در ابعاد

یکی دیگر از جنبه‌های تفاوت تیرآهن هاش سنگین با سبک، سایر و ابعاد تیرآهن است. در هاش سنگین ضخامت بال و جان و همچنین ارتفاع و طول بال برابر است. اما در هاش سبک شاهد این موضوع هستیم که طول بال نسبت به ارتفاع کمتر و همچنین ضخامت جان نیز نسبت به ضخامت بال کمتر است. این ویژگی‌ها باعث شده که هاش سنگین را بتوان به صورت تیرآهن تا طول ۱۰۰ متر تولید کرد در صورتی که هاش سبک نهایت تا طول ۳۰ متر قابلیت تولید دارد.

 

تفاوت در استحکام

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های تیرآهن که در سازه‌ها و ساختمان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، استحکام است. تیرآهن هاش سنگین به دلیل وزن بیشتر، به مراتب تحمل و استحکام بیشتری در برابر نیروهای کششی دارد. البته که هاش سبک در برابر کمانش موضعی عملکرد بهتری دارد اما در کل افزایش وزن هاش سنگین باعث می‌شود که دوام و استحکام آن به میزان قابل توجهی افزایش پیدا کند.

 

تفاوت در فرآیند تولید

یکی دیگر از جنبه‌های تفاوت تیرآهن هاش سنگین و سبک روش و فرایند تولید آن‌ها است. برای تولید هاش سنگین از نوردهای چند جهته استفاده می‌شود تا بتوان شکل H را به خوبی در آن اجرا کرد. هاش سنگین را می‌توان از طریق جوشکاری دو بال آن به قسمت جان نیز تولید کرد در حالی که برای تولید هاش سبک فرایند نورد ساده‌تر است و از یک مجموعه رول معمولی برای تولید آن استفاده می‌شود.

 

تفاوت در کاربرد

یکی از مهم‌ترین جنبه‌های تفاوت تیرآهن هاش سنگین با هاش سبک در موارد کاربرد آن‌ها است. به طور کلی از تیرآهن در ساخت ستون، اسکلت فلزی ساختمان و سازه، ساخت پل یا تولید ماشین‌آلات سنگین استفاده می‌شود. وزن کمتر در هاش سبک باعث شده که از این نوع تیرآهن در مواردی استفاده شود که نیاز به وارد شدن وزن کمتر به سازه وجود دارد و استحکام بالا در اولویت قرار ندارد.

در مقابل تیرآهن هاش سنگین به دلیل وزن بیشتر، کاربرد صنعتی بیشتری داشته و به دلیل مقاومت بالاتر در برابر نیروهای وارده در ساخت سازه‌های عظیم و بلندمرتبه و همچنین ستون‌های اصلی ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرد. تیرآهن هاش سنگین در سازه‌ها وظیفه دارد که بارهای وارد به ستون‌های اصلی را پخش کرده و آن‌ها را به ستون‌های فرعی و دیواره‌های جانبی انتقال دهد.

 

خرید تیرآهن هاش سنگین با بهترین قیمت

تصویر ۳-آلت: قیمت روز هاش سنگین

تیرآهن هاش سنگین به دلیل وزن بیشتر و به دنبال آن مقاومت بیشتری که در برابر نیروهای مختلف دارد، و همچنین استحکام و طول عمر بالا یکی از پرکاربردترین مصالح به حساب می‌آید که در صنایع مختلف و همچنین ساخت سازه‌های عظیم و بلندمرتبه مورد استفاده قرار می‌گیرد. به همین دلیل اطلاع از قیمت روز این نوع تیرآهن هاش در بازار برای بسیاری از فعالان در صنایع ساختمانی از اهمیت زیادی برخوردار است. آهن کیتا این امکان را فراهم کرده که افراد بتوانند قیمت روز تیرآهن هاش سنگین و سایر مقاطع فولادی و آهنی را در بازار به صورت آنلاین مشاهده کرده و نسبت به خرید مقاطع مورد نیاز خود با بهترین قیمت اقدام نمایند.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا