مسکن و ساختمان

محمد خسروی، سازنده در گفتگو با صما:

مدیریت شهری سازندگان را دسته‌بندی کند

محمد خسروی سازنده منطقه ۹ در گفتگو با درباره  اوضاع خرید و فروش در منطقه ۹  بیان کرد در حال حاضر وضعیت بد نیست و از نظر من بهتر خواهد شد. وی افزود اختلاف قیمت در پایین و بالای میدان آزادی متفاوت است مثلا در آریا شهر متری ۱۵۰ میلیون تومان، در آزادی متری ۱۰۰ میلیون تومان و زیر محور آزادی متری۷۰ تا ۸۰ میلیون است.

وی در بخش دیگری از سخنانش به طولانی بودن فرایند اخذ جواز اشاره کرد و گفت: جواز قبلی من یکسال طول کشید تا صادر شود و طی این مدت ۴ بار شهردار عوض شد و سه ماه سیستم شهرداری هک شد،.با کسانی که تازه به شهرداری این منطقه می آیند و اشراف به منطقه ندارند سخت تر کار می شود کرد.

این سازنده به نظام مهندسی نیز در طولانی شدن مجوز ساخت اشاره کرد و گفت: زمانی که تاییده نظام مهندسی سیستمی نبود ظرف یک روز می شد تاییده گرفت اما الان یک جواز ۳ تا ۴ ماه عقب می افتد. تلویزیون می گوید جواز دو سه ماه صادر می شود و ما در بستن قرارداد مشارکت با مالکان دچار مشکل می شویم؛ چون مردم باور کرده اند که جواز طی این مدت صادر می شود و فکر می کنند که ما دروغ می گوییم.

خسروی درباره راهکارهای کاهش مصالح ساختمانی خاطرنشان کرد: من در ابتدای کارم  ضرر دادم اکنون که انواع اقلام و مصالح ساختمانی بسیار گران شده است باید مراقب حتی یک پیچ هم باشید . هر وقت پیمانکار می خواهم بگیرم به دستمزدش توجه می کنم چون به تجربه دریافته ام که پیمانکار چه گچ کار، آرماتوربند… که دستمزد کمتری می گیرد کار با کیفیت تحویل نمی دهد. مثلا من یکبار جوشکاری گرفتم که ارزانتر کار می کرد در عوض وال پست من را جوری جوش داد که مجبور شده ام بابت گچ کاری و نما چندین برابر کیسه سیمان و گچ استفاده کنم. بنابراین اشخاص حرفه ای باید استخدام کرد قیمت بالاتری دارند؛ اما از طرف دیگر سود بیشتری نصیب شما می شود.

همچنین باز تجربه به من نشان داده است برای اینکه ضرر نکنم هر وقت واحدی را فروختم یا پیش فروش کردم کل آیتم های گرانی که در ساحتمان به کار می رود را خریداری کنید وگرنه ضرر می کنید.

از سال ۹۰ در بافت فرسوده کار کردم و بیشتر ضرر بود. هیچ کدام از آپشن هایی را که گفتند به سازندگان ندادند. گفتند وام ۹ درصد می دهیم در حالی که بانک ۲۴ درصد حساب کرد و گفت هروقت دولت به ما مابه التفاوت را داد به شما پس می دهیم. قرار بود پول بلاعوضی که قرار بود به مالک بدهند نیز ندادند. هزینه کمیته نما را نیز ندادند.یک زمانی هزینه کنتور آب می دادند که به من ندادند به آنها که داده بودند  نیز اشتراک آب را قطع کردند و گفتند تا فیش را نپردازید اشتراک آب شما وصل نمی شود.

فقط یک طبقه مازاد می دهند که در کوچه شش متری کار کردن خیلی سخت است.همه این ها باعث شد من از بافت فرسوده خارج شوم

من اگر مدیر شهری بودم با سازندگان هر منطقه جلسه می گذاشتم و به مسائل آنان رسیدگی می کردم از طرف دیگر برای آنکه فضای ساخت و ساز بهتر شود؛ به نظر من مدیریت شهری خوب است همه سازنده ها را دسته بندی کند. اگر سازنده قدر در منطقه هست به او گرید بدهند تا ذهنیت مردم نسبت به همه سازندگان تا این اندازه منفی نباشد.

 

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا