مسکن و ساختمان

جهش ۵۰ تا ۱۰۰ درصدی اجاره‌بها در بهار ۱۴۰۲

دولت سیزدهم به رسم سال‌های اخیر، سقف ۲۵ درصدی را برای افزایش اجاره‌بها در سال جاری در نظر گرفت، اقدامی که به گفته یکی از مشاوران املاک شمال شهر تهران چه از سوی صاحبخانه‌ها و چه از سوی بنگاه‌های معاملات ملکی به آن توجهی نمی‌شود.

اسفند ماه ۱۴۰۱ «جهش قیمت مسکن در ۱۴۰۲» تیتر یک رسانه‌های سراسر کشور بود، پیش‌بینی که تحقق آن تنها چند هفته زمان برد؛ از اواسط فروردین ماه ۱۴۰۲ تغییر محسوسی در فایل‌های خرید، فروش، رهن و اجاره مسکن رخ داد و به قول مشاوران املاک، قیمت‌ها در بازار مسکن رشد انفجاری را تجربه کردند.

دولت سیزدهم به رسم سال‌های اخیر، سقف ۲۵ درصدی را برای افزایش اجاره‌بها در سال جاری در نظر گرفت، اقدامی که به گفته یکی از مشاوران املاک شمال شهر تهران چه از سوی صاحبخانه‌ها و چه از سوی بنگاه‌های معاملات ملکی به آن توجهی نمی‌شود.

همچنین سقف ۲۵ درصدی افزایش اجاره‌بها در حالی در نظر گرفته شده‌است که مصالح ساختمانی در مسیر افزایش قیمت‌ها روز به روز از یکدیگر پیشی می‌گیرند؛ به گفته نایب رییس انجمن انبوه‌سازان استان تهران این روزها قیمت مصالح ساختمانی هر هفته در حال افزایش است.

مستاجران توان پرداخت  اجاره ها را ندارند

به گفته مشاوران املاک صاحب‌خانه‌ها با توجه به جهش قیمت مصالح ساختمانی برای محاسبه قیمت مسکن در سال جاری، تورم سال آینده را در نظر می‌گیرند از طرف دیگر مستاجران نیز توان پرداخت سقف ۲۵ درصدی را نیز ندارند چه برسد بالای ۲۵ درصد، چراکه با قیمت‌های فعلی بیش از ۶۰ تا ۷۰ درصد درآمد خانوار برای پرداخت اجاره مسکن هزینه می‌شود و در این بین صاحب‌خانه و مستاجر هردو زیر بار تورم کمر خم کردند.

جهش قیمت ۱۰۰ میلیون تومانی هر متر مربع واحد مسکونی

یک از مشاوران املاک شمال تهران در گفت و گویی با «شبکه شرق» ، رشد اجاره‌بها در ماه‌های ابتدایی سال جاری را بی‌سابقه توصیف کرد و گفت:« قیمت مسکن در هفته‌های اخیر و در نسبت با سال گذشته به طور میانگین ۵۰ تا ۱۰۰ درصد رشد داشته‌است، به عنوان مثال قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در منطقه ازگل تهران از ۱۰۰ میلیون تومان در سال ۱۴۰۱ به ۲۰۰ میلیون تومان در سال جاری رسیده‌است و به نسبت آن هزینه رهن و اجاره مسکن نیز در این مدت رشد ۵۰ تا ۱۰۰ درصدی داشته‌است.»

رشد بی سابقه قیمت مسکن

گردشی در فایل‌های رهن و اجاره مسکن در سایت‌ها نیز حاکی از رشد بی‌سابقه قیمت‌ها است؛ هزینه رهن و اجاره یک واحد مسکونی در منطقه نیاوران تهران به حدی بالا رفته‌است که با این مبلغ در سال‌های ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۵ افراد می‌توانستند صاحب خانه‌ای با متراژ بالای ۱۲۰ متر شوند، به طوری که یک واحد مسکونی ۳۵۰ متری در منطقه صاحبقرانیه تهران در حال حاضر به مبلغ ۲ میلیارد تومان رهن و اجاره ماهیانه ۲۳۰ میلیون تومان فایل شده‌است.

صاحب‌خانه‌ها حاضرند ملک خود را خالی نگه دارند

در میان رشد پرشتاب قیمت‌ها در بازار رهن و اجاره مسکن، تقاضا نیز در فصل اجاره به طور چشمگیری کاهش پیدا کرده‌است. به گفتی یکی از مشاوران املاک منطقه ۴ تهران، تعداد زیادی از مالکان حاضر به خالی نگه داشتن ملک خود هستند، اما ملک خود را با قیمت‌های پایین‌تری برای رهن و اجاره فایل نمی‌کنند. این مشاور املاک در گفت و گو با خبرنگار شبکه شرق از خالی ماندن تعداد زیادی از خانه‌های فایل شده در بازه زمانی ۳ تا ۴ ماه گذشته خبر داد، چراکه نه صاحبخانه کوتاه می‌اید و نه مستاجر توان پرداخت دارد.

توان مستاجران روز به روز آب می‌رود

در حالی که رشد قیمت‌ها روز به روز شتاب بیشتری می‌گیرد، توان مستاجران نیز روز به روز آب می‌رود؛ مشاور املاک دیگری در گفت و گو با شبکه شرق از خروج مستاجران از مناطق یک تا ۳ تهران و ورود آن‌ها به مناطقه ۴ تا ۶ خبر داد. به گفته این مشاور املاک مستاجرانی که در مناطق مرکزی تهران ساکن بودند، در حال مهاجرت به منطقه پردیس و حومه شهر تهران هستند.

اجاره خانه بالا بود رفتم شهر خودم

مهاجرت اجباری در حالی اتفاق می‌افتد که با وجود برنامه‌های توسعه اما محرومیت زدایی در شهرها و روستاهای اطراف پایتخت صورت نگرفته‌است؛ یکی از مستاجران سابق تهرانی در گفت و گو با «شبکه شرق» از مهاجرتی که به آن تحمیل شد، گفت:« در تهران صاحب شغلی بودم اما روز به روز صاحبخانه‌ام روی اجاره‌خانه‌ام می‌گذاشت و دیگر توانی نداشتم و آخر سر مجبور شدم به شهری که در آن متولد شدم بروم.»

آمارهای رسمی و غیر رسمی چه می‌گویند؟

گزارش‌های مرکز آمار از قیمت مسکن در شهرهای منتخب کشور نشان می‌دهد ۵ شهر تهران، اصفهان، تبریز، شیراز و مشهد گران‌ترین شهرهای کشور در حوزه مسکن هستند و براساس آخرین آمار مرکز آمار ایران میانگین قیمت مسکن در شهر تهران به ۵۵ میلیون تومان رسیده‌است، با این وجود گردشی در قابل‌های خرید و فروش مسکن حاکی از آن است که حداقل قیمت مسکن در مناطق پایین تهران به ۷۰ میلیون تومان رسیده‌است.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا