معماری

امین ترکان، معمار:

ضوابط شهرسازی اصفهان، در بافت تاریخی و غیر آن یکسان است

امین ترکان، کارشناس ارشد معمار پروژه هایی در مقیاس های مختلف در حوزه های متنوع مسکونی، تجاری،اداری کار کرده است در حال حاضر تمرکز وی در پروژه های تجاری است. وی پایه‌گذار گروه مهندسین مشاور نهصد و برنده نخست جایزه هنر معماری سال ۹۸ به خاطر طراحی پروژه باغ بلور است. با این معمار گفتگویی داشته ایم که در پی می آید.

نظر شما درباره معماری بومی و محلی چیست؟

بیشتر پروژه های من در اصفهان است و معمای که مرتبط با اقلیم است برای من  اولویت دارد. پروژه هایی که در شمال ایران یا در کیش داشته ام باز توجه به اقلیم برای من مهم بوده است. سعی کرده ام از متریال های بومی نیز استفاده کنم تا پروژه همخوانی با محیط اطراف داشته باشد و حس همان شهر را تداعی کنیم و  معماری با روحیه ساکنان محل آداپته باشد.

درباره تجربه های خودتان در پروژه های آموزشی بگویید؟

مطالعات اولیه در فضاهای آموزشی و عمومی که مخاطب عام دارد، بسیار مهم است. در ابتدا  نیاز است کاربرهای محیط و نیازهای آنها را بدانید. تعداد افرادی که در از این مکان استفاده می کنند برای طراحی مهم است. ما یک مجموعه حسابداری را طراحی کردیم که در فضای محدود باید این محیط را طراحی می کردیم. توجه به اینکه در سیرکوله روابط چه اتفاقی بیفتد، محل استراحت پرسنل کجا باشد را لحاظ کردیم. به طور کلی در پروژه های عمومی مطالعات اولیه، حرف اول را می زند.

معماری در ارتقا فرهنگ چه نقشی دارد؟

برای بیشتر معمارها بحث بیزینس پلن و سودآوری پروژه برای سرمایه گذار مهم می شود و باعث می شود که ما از فرهنگ فاصله بگیرم شاید یک جا من بخواهم بنای اعتراضی بسازم؛ اما سرمایه گذاری پیدا نمی شود که از این پروژه حمایت کند. من سعی می کنم در طرح هایم بحث هویت ایرانی و بوم و اقلیم را در نظر بگیرم و احترام گذاشتن به بناهای اطراف را رعایت کنم.

 معمولا معماران با کارفرماها و پیمانکاران چه چالش هایی دارند؟

کارفرما فقط به متراژ مفیدی که می بینید نگاه می کند و دست معمار را می بنددو این باعث می شود نتوانیم نیازهایی که یک آرشیتکت برای بهتر شدن پروژه می بیند را طراحی کنیم. با پیمانکارها سر اجرا و اجرای دیتیل ها مشکل داریم که برخی نمی توانند دیتیل ها را اجرا کنند. متاسفانه کسانی وارد ساخت و ساز می شوند که علمی ندارند و هیچ دانشی ندارند.هر ساختمانی بالاخره تمام می شود منتهی اینکه یک آرشیتکت  این پروژه را تمام کند یا  یک بنا یا مهندس عمران کار متفاوت خواهد بود. خیلی از پیمانکارها تخصص ندارد وقتی وارد اجرا می شویم ضعیف هستند.

 معماری کنونی اصفهان چقدر در ارتباط با معماری گذشته است؟

در اصفهان یک سری ضوابط شهرسازی مصوب شده است که برخی از آنها بدون توجه به اینکه بیرون بافت تاریخی کار می کنید یا داخل بافت یکسان است و یک قانون کلی است که درست نیست. هرچند که جلوی برخی از کسانی که علم معماری را ندارند، می گیرد. برخی از آرشیتکت ها اطراف اصفهان در پروژه های ویلایی مشغول به کار می شوند و کمتر اقلیم و معماری ایرانی را وارد پروژه ها می کند و ترجیح می دهند در اطراف شهر بدون توجه به اقلیم کار کنند.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا