مسکن و ساختمان

محمد صادق نافع پسند، سازنده:

با افزایش قیمت در منطقه ۵ تهران، خرید و فروش آپارتمان کم شده است

محمد صادق نافع پسند، سازنده منطقه ۵ در گفتگو با صما بیان کرد: قیمت ها در این منطقه بالارفته است و خرید و فروش زیادی  انجام نمی شود. در منطقه ۵ زمین متری ۳۰۰ میلیون شده است و با این وضعیت خیلی سخت می توان ساخت و ساز کرد.

این سازنده ادامه داد: در منطقه ۱۸ با دوستی  که سازنده است حساب کردیم پول زمین و به اضافه هزینه ساخت مساوی بود با مبلغ فروش خانه و هیچ سودی برای سازنده نداشت.

اگر سازنده وجدان داشته باشد، ساختمان سازی بسیار سخت است. من در چند پروژه گچ کار و سنگ کارم را عوض کردم چرا که اصولی کار نمی کردند، کسی که خانه می خرد همه دارایی اش را در این راه می گذارد بنابراین سازنده نباید اغماض کند. گاهی گچ کار یا سنگ کار از کار می زند و من نمی توانم این مسئله را در نظر نگیرم. وی افزود:سازنده ها از صدور نقشه تا پایان کار باید وجه مازاد بدهند.

عوارض انشعاب گاز، آب برق قبلا در منطقه ۵، قبلا ۲۰۰ هزار تومان بود الان میلیونی شده است. از طرف دیگر کلاف سیم متری دو میلیون شده است از همین مورد شما حساب کنید تا قیمت آهن و سیمان. بنابراین اوضاع  بازار مسکن تا دولت راهبرد کارشناسی شده ای برای کاهش تورم عمومی و مسکن به کار نگیرد، درست نمی شود.

وی که پیشتر سازنده منطقه ۹ هم بوده است گفت: منطقه ۹ دیگر کشش ساخت ندارد. من پروژه ای در این منطقه داشتم که هر روز یک میلمیتر کج می شد. یکی از دوستان من استاد سازه است و گفتم چه باید بکنم؟ به من راه حل ارائه داد و ولی مشکل حل نشد. خودم آن طرف که ثابت بود را سیمان ریختم. همیشه زمانی که بارگذاری روی زمین انجام می شود، ساختمان بعد از مدتی نشست می کند اما نشست باید مستقیم باشد نه اینکه به راست یا چپ متمایل شود. بار را طرفی ریختم که فرو نمی رفت و بهرحال در نهایت ایستاد.

شهرداری منطقه ۹ نباید دیگر مجوز ساخت دهد؛ چون که زمین در این منطقه کشش ساخت و ساز را ندارد. آزمایشگاه خاک یک فرمول می دهد و من فکر می کنم بتن هایی که به آزمایشگاه خاک برده می شود، اصلا آزموده نمی شود. در صورتی که باید آزمایش خاک علمی باشد، تا ساختمان دچار ریزش نشود. خیلی از ضوابطی که وجود دارد اشتباه است شخصی که یک عمر است در حال ساختن است به شکل تجربی به دانشی رسیده که خیلی وقتها بیشتر از کسانی که درس خوانده اند، می دانند. من با ناظرانی که کار کردم از یک جایی دیگر برای نظارت سر نمی زدند چون می بینند که کار من اصولی است.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا