مسکن و ساختمان

فتح الله توسلی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس:

مهار تورم بدون توجه به مسکن غیرممکن است

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: بخش مسکن بیش از ۲۰ درصد تولید ناخالص داخلی ما را تشکیل می‌دهد و مهار تورم بدون توجه به مسکن غیرممکن است.

فتح الله توسلی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی درباره نقش نهضت ملی مسکن در رونق تولید و مهار تورم و تحقق شعار سال، گفت: بخش مسکن بیش از ۲۰ درصد تولید ناخالص داخلی ما را تشکیل می‌دهد به عبارتی یک رقم بسیار بالایی از مهار تورم مربوط به بخش مسکن است. ۴۰ درصد تولید ناخالص ملی کشور مربوط به بخش مسکن است و بخش زیادی از تورم موجود در کشور مربوط به این بخش است.

وی بیان کرد: به دلیل مشکلات موجود در این مسیر است که دولت در یک سال گذشته نتوانسته به تعهدات خود در زمینه مسکن سازی عمل کند. متأسفانه در چندین سال گذشته ما در حوزه مسکن انباشت تقاضای مردم را داشتیم. انباشت تقاضا باعث شده قیمت مسکن به شدت بالا برود، تولید هم در این چندین سال انجام نشده است و به همین دلیل قیمت اجاره مسکن و خرید مسکن فوق العاده بالا رفته است.

۷۰ درصد هزینه‌های هر خانوار صرف تأمین مسکن می‌شود

توسلی با اشاره به اینکه در حال حاضر ۷۰ درصد هزینه‌های هر خانواری صرف تأمین مسکن می‌شود، ادامه داد: وقتی تمامی این مؤلفه‌ها را با یکدیگر ببینید، متوجه نقش مسکن در اقتصاد ملی می‌شوید. اگر مسکن تولید شود، به میزان زیادی در رشد اقتصاد ملی تأثیر گذار است و باعث کاهش تورم، رشد تولید و کاهش هزینه خانوارها می‌شود.

 

نماینده مردم بهار و کبودرآهنگ در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در نقطه مقابل اگر این اتفاق رخ ندهد و مسکن ساخته نشود در عدم رشد اقتصاد ملی تأثیر زیادی می‌گذارد، توضیح داد: این وضعیت منجر به افزایش تورم می‌شود. وقتی رشد درون‌زا در حوزه مسکن، متوازن باشد نقش اساسی در تحقق اهداف اقتصادی دولت خواهد داشت. بنابراین دولت اگر اقدام به تشویق و سرمایه‌گذاری در حوزه مسکن کند، باعث رونق مسکن می‌شود و علاوه بر این هزینه خانوارها پایین می‌آید و در این شرایط طبیعتاً در کاهش تورم تأثیرگذار خواهد بود.

دولت به وعده خود برای ساخت یک میلیون مسکن عمل کند

وی تصریح کرد: مهار تورم بدون توجه به مسکن غیر ممکن است. در حالت شوک اقتصادی بیش از ۱۰ تا ۱۵ درصد دلیل تورم مربوط به مسکن است. اگر دولت بتواند به وعده خود برای ساخت یک میلیون مسکن در هر سال عمل کند، طبیعتاً بخش زیادی از مشکلات اقتصادی مردم حل می‌شود. در حال حاضر در خیلی از شهرستان‌ها متأسفانه هنوز زمین تأمین نشده است و به وعده یک ساله اول خود هم عمل نکرده است. دولت در سال آتی باید هم به تعهدات گذشته خود عمل کند و هم به تعهدات سال جاری، در این شرایط برای تحقق وعده خود باید تمام ظرفیت‌های موجود را پای کار بیاورد.

این نماینده مجلس یازدهم با بیان اینکه تخصیص زمین‌ها در استان‌ها شرایط سختی را دارد، ادامه داد: به عنوان مثال وزارت جهاد کشاورزی حاضر نیست زمین‌های با سطح کیفیت ۱ و۲ که برای کشاورزی مرغوب است را در اختیار مسکن سازی قرار دهد. در این شرایط دولت است که باید انتخاب کند و تصمیم نهایی را اتخاذ کند تا این طرح هر چه زودتر به سرانجام برسد. به عنوان مثال، ما در همدان این مشکلات را داریم و دولت برای تأمین زمین در این استان دچار مشکل است و حل این مشکل نیازمند اراده قوی و فراتر از وزارت راه و شهرسازی است.

توجه به مسکن روستایی مسئله‌ای مهم است

توسلی افزود: دولت باید با تمام توان پای کار بیاید. از سوی دیگر مسکن روستایی مسئله‌ای مهم است زیرا بخش قابل توجهی از مردم در مناطق مختلف در مناطق روستایی زندگی می‌کنند. در استان ما حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد مردم در مناطق روستایی ساکن هستند. سال گذشته اعطای وام ۲۰۰ میلیونی مسکن روستایی را آنقدر زمان‌بر کردند تا به فصل سرما برخورد کرد و عملاً امکان ساخت مسکن فراهم نبود و در نتیجه روستاییان نتوانستند در روستا ساکن شوند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی توضیح داد: به همین دلیل بسیاری از مردم به حاشیه شهرها مهاجرت می‌کنند و با این اقدام و مشکلات فراوانی از جمله مشکلات امنیتی به وجود می‌آید. در نتیجه باید ده برابر هزینه‌ای که باید در مسکن روستایی هزینه می‌شد، باید برای حل مشکلات حاشیه نشینی هزینه شود.

بانک‌ها در حوزه مسکن روستایی با دولت همکاری نمی‌کنند

نماینده مردم بهار و کبودرآهنگ در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در این بخش هم در حوزه مسکن روستایی بانک‌ها با دولت همکاری لازم را نکردند. بانک‌ها در پرداخت این ۲۰۰ میلیون تومان شرایط را برای مردم به نحوی سخت کردند که مردم باز هم نمی‌توانند وام را دریافت کنند.

این نماینده مجلس یازدهم گفت: در این شرایط دولت باید از تمام ظرفیت استفاده کند تا مشکل مسکن را حل کند. رشد نهضت ملی مسکن نیازمند اراده دولت، تأمین زمین، تأمین منابع مالی و پای کار آمدن تمام دستگاه‌ها است. به عنوان مثال یکی از ارگان‌های دست‌اندرکار، اوقاف است که اگر اقدام به واگذاری زمین‌ها کند بخش زیادی از این مشکلات ما حل می‌شود. اگر این اتفاق بیفتد، قیمت زمین و مسکن پایین می‌آید، به اقتصاد ملی کمک می‌کند و از سوی دیگر وقتی اقتصاد مسکن رونق می‌گیرد و ساخت مسکن رونق می‌گیرد، ۵۰ تا ۶۰ شغل دیگر هم ایجاد می‌شود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: مسکن مهر تجربه موفقی در این زمینه بود که توانست اشتغال زیادی در صنایع مرتبط مثل فولاد، سیمان، تجهیزات گرمایشی و سرمایشی ساختمان و… ایجاد کند و همچنین رونق را در زمینه مسکن سازی هم به وجود بیاورد

وی در رابطه با روند الحاق زمین، گفت: الحاق زمین در حوزه انتخابیه بنده بسیار کند بوده و صدای نمایندگان هم در این زمینه درآمده است. تا جایی که دو ماه گذشته به استاندار اولتیماتوم دادیم که ظرف ماه‌های آینده مشکلات زمین و مسکن مهرهای نیمه تمام را حل کنند.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا