مسکن و ساختمان

کامبیز کریمی، سازنده:

در بخش نما به ضوابط کارشناسی شده نیاز داریم

کامبیز کریمی سازنده مناطق ۲ و ۱۰ در گفتگو با صما درباره مسائل سازندگان و کمپین شهر و سازنده بیان کرد: متاسفانه در بخش های مختلف شهرداری سلیقه حرف اول را می زند. در کمیته نما بیش از آنکه ضوابطی وجود داشته باشد سلیقه است. در جلسات با کمیته نما فکر می کنید که چقدر خوب است که نمای پروژه شما را با آپارتمان های اطراف چک می کنند و به نما و منظر شهری توجه دارند. در عمل اما وقتی در همان محله بگردید می بینید در بسیاری از آپارتمان ها اصلا این امر لحاظ نشده است و هر کسی نمایی را که دوست داشته مصوب کرده است. یک نما را کاملا می گویند با آجر کار شود یا یک نما کاملا با سنگ. تا آیین نامه ای مشخصی کمیته نما نداشته باشد وضعیت همین است. از طرف دیگر مشکل عوض شدن مدام ترکیب کمیته نمای مناطق است که طبعا در چنین شرایطی با نبود ضوابط مشخص، شاهد تغییر رویه کمیته هستیم.

این سازنده ادامه داد: برای بحث نما باید نظرات اهل فن و معماران معروف اخذ شود و در نهایت از این پیشنهادات ضوابط یا آیین نامه ای مصوب شود و به همه کمیته های نما در تهران ابلاغ شود و هر شخصی که در کمیته نما منصوب می شود بر اساس آن عمل کند و اعمال نظر شخصی نباشد.

وی ادامه داد: هر قانونی که در شهرداری هست در عمل ضوابط اجرایی سلیقه ای اجرا می شود بنابراین سازندگان یا خسته می شوند و گاه این حوزه را رها می کنند.

این مهندس اضافه کرد در بحث نظام مهندسی ترکیه با اینکه ضوابط ساختمان سازی حتی بهتر از ایران است اما در زلزله اخیر دیدیم که چه فاجعه ای به بار آمد. متاسفانه برخی از سازنده ها در ایران مسئولیت پذیر نیستند و به کیفیت کار نگاه نمی کنند با چشم خودم دیدم که سازنده ای روی یونولیت سیمان زده و به جای بتن ریزی از آن استفاده می کند.

کریمی در ادامه به ضعف برخی از ناظران نظام مهندسی اشاره کرد و گفت: برخی از ناظران نظام مهندسی خوب هستند؛ اما برخی اصلا تجربه لازم را ندارند. من چون مهندسی برق خوانده ام متوجه ضعف ناظران در بخش برق می شوم متاسفانه دو بار مجبور به تغییر ناظر شده ام. من در کار سختگیر هستم و برای خریدار احترام قائلم چون خرید ملک معمولا بزرگترین خرید هر فردی است . من و شریکم از مراحل اولیه کار که دیوارچینی چطور صورت گرفته، بتن ریزی چگونه بوده است، لوله چطور عایق شده است… فیلم و عکس تهیه می کنیم و در اختیار خریدار می گذاریم. از زمانی که ناظر برق و تاسیسات به جز ناظر اصلی به بخش نظارت اضافه شده است، من با این ناظران به مشکل برمی خوردم زیرا تجربه کافی ندارند. من چون خودم برق خوانده ام وشریکم تاسیسات خوانده و سالها کار کرده ایم بیشتر از آن ناظر در این حوزه می دانیم و ایرادهای نابجایی که گرفته می شود را می دانیم. در ساختمان های بزرگتر اوضاع بهتر است ناظرانی که هستند، با تجربه تر هستند تا ناظران برق و تاسیسات در پروژه های کوچک مقیاس.

 این سازنده در پایان اضافه کرد: به دلیل مسائل زیادی که سازندگان با نهادهای شهری دارند من ترجیح دادم دیگر در تهران ساخت و ساز نکنم و به جای آن مشغول پروژه هایی در شمال کشور هستم که سختگیری ها و اعمال سلیقه خیلی کمتر از تهران است.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا