مسکن و ساختمان

صابر گنج خانلو، سازنده:

سلیقه در مدیریت شهری حرف اول را می زند

صابر گنج خانلو، سازنده مناطق ۱۰ و ۱۱ در گفتگو با صما درباره کمپین شهر و سازنده گفت: اگر برای تخریب و نوسازی درخواست دهید ابتدا اداره فضای سبز براساس قطر درخت، سن و نوع آن به سازنده می گوید یا باید جریمه  پرداخت کنید یا۲۰۰ تا ۳۰۰ نهال به شهرداری تحویل دهید. این فرایند بستگی دارد به اینکه کارمندان شهرداری را می شناسید یا نه؛ بنابراین این مرحله می تواند ده روز تا یک ماه به طول بیانجامد و البته بستگی به کارمندان نیز دارد.برخی سعی می کنند کار را به تاخیر بیاندازند، برخی نه.

در بحث کمیسیون نما همه چیز بستگی به سلیقه معاون شهرسازی منطقه دارد. در برخی مناطق شما مدارک را به کمیته ارائه می کنید و خیلی سریع به شما تاییدیه می دهند در مناطق دیگر همان طرح را قبول نمی کنند. در برخی مناطق چندبار نمای شما را رد می کنند تا در نهایت تصویب کنند و این فرایند روال آن کمیته نماست. آخرین کار من ۴۰ روز طول کشید تا قبول شود و سه بار کمیته نما، نمای من را رد کرد.

برای گرفتن مجوز حداقل یک ماه آزمایش خاک زمان می برد و دست کم چهار ماه طول می کشد تا شما بتوانید مجوز ساخت بگیرید.

وی درباره مشکلات سازندگانی که در بافت فرسوده فعالیت می کنند، گفت: شورای شهر به عنوان یک امتیاز برای سازنده، نصف هزینه نظارت را برای بافت فرسوده تصویب کرده است و این باعث شده که ناظر ها به سختی بافت فرسوده را قبول کنند، اگر هم قبول کنند کل هزینه را از شما طلب می کنند حتی گاهی مبلغ بیشتری هم از شما می خواهند در حقیقت ما یک برابر و نیم مبلغ مصوب را باید بپردازیم تا ناظری کار نظارت بر پروژه ای که در بافت فرسوده است را قبول کند.

این سازنده افزود: در یک پروژه اصلا ناظر برای نظارت نمی آمد و فیلم و عکس هم بابت پیشرفت مراحل کار نمی خواست. ناظر دیگری داشته ام که می گفت باید مراحل را ببنیم. موقع بتن ریزی سر کار حاضر شد و فیلم و عکس هم از مراحل مختلف می خواست. بعضی ها فقط از شما عکس می خواهند و بر سر پروژه حاضر نمی شوند.

در مورد دیگری در لوله کشی گاز که خیلی حساس است همه چیز را براساس کتابچه ای نظام مهندسی، عمل کرده بودیم ناظر گفت ۷ میلیون باید بدهی تا من تایید کنم. به او گفتم من همه قواعد را رعایت کرده ام چرا باید بابت آن پول هم بدهم؟ گفت باید بدهی وگرنه تایید نمی کنم.به نظام مهندسی مراجعه کردم و گفتم ببنید من براساس کتابچه ای که داده اید ، عمل کرده ام کار دچار نقص نیست؛ اما ناظر شما پول طلب کرده است. گفتند برو پول را بده. گفتم من خلافی مرتکب نشده ام.گفتند مهم نیست باید هرچه ناظر می گوید را گوش کنی. البته بگویم ناظری هم داشته ام که خودم می خواستم بابت زحماتش به او پول بدهم؛ اما قبول نکرد و می گفت هرچه می خواهی به من بدهی خرج ساختمان کن. چنین ناظران با شرفی هم پیدا می شوند.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا