یادداشت

نگاهی به راهکارهای عملی برای ایمن‌سازی ساختمان‌های ناامن

حریق ۱۵۳ یکبار دیگر ایمنی ساختمان‌های پایتخت را به چالش کشد

سعید ظریف

ساختمان ۱۵۳ خیابان بهار دیشب سوخت و بار دیگر بحث ساختمان های ناامن تهران داغ شد. آتش سوزی دیشب در حالی است که وزیر کشور دیروز گفت، اعلام ساختمان های ناامن تهران سبب دلهره مردم می شود. جدا از آنکه دانستن و امنیت حق همه مردم است در این مجال به راهکارهایی می پردازم که می تواند به مدیریت شهری در امن تر کردن تهران کمک کند.

مدیریت شهری برای مدیریت ساختمان های ناایمن می تواند اقدامات مختلفی را انجام دهد. چنین اقداماتی می تواند شامل موارد زیر باشد:

۱-  ایجاد قوانین و مقررات: مدیریت شهری می تواند قوانین و مقرراتی را برای ساختمان های جدید تدوین کند تا بر اساس استانداردهای ایمنی مطابق با آخرین دستاوردهای صنعت ساختمانی ساخته شوند.

۲-بررسی و بازبینی ساختمان های موجود: مدیریت شهری می تواند ساختمان های موجود را بررسی کند و در صورت شناسایی عیوب و نقایص، اقدامات لازم را برای رفع آنها به عمل آورد. این شامل بررسی ایمنی ساختمان، بررسی تأمین آب، برق، گاز و سایر امکانات عمومی است.

۳-محدودیت استفاده از ساختمان های ناایمن: مدیریت شهری می تواند استفاده از ساختمان های ناایمن را محدود کند و تصمیم گیری برای تعمیر و بازسازی آنها را الزامی نماید. همچنین می تواند اقدامات قانونی را برای جلوگیری از استفاده از ساختمان های ناایمن انجام دهد.

۴- همکاری با صاحبان ساختمان: مدیریت شهری می تواند با صاحبان املاک همکاری کند تا ایمنی ساختمان ها را بهبود بخشند. این شامل ارائه مشاوره های تخصصی برای تعمیر و بازسازی ساختمان، ارائه اطلاعات در مورد استانداردهای ایمنی و به روزرسانی قوانین و مقررات است.

۵- آموزش و پرورش: مدیریت شهری می تواند با آموزش و پروش دادن افراد در مورد ایمنی ساختمان، ایمنی آتش‌سوزی، استفاده از تجهیزات ایمنی و بهداشتی و همچنین آموزش رانندگی در نزدیکی ساختمان های ناایمن، از ضرورت ایمنی آگاه کند.

۶- تعیین مسئولیت: مدیریت شهری می تواند مسئولیت ساختمان های ناایمن را تعیین کند و در صورتی که مالکان ساختمان ها تعهدات خود را برآورده نکنند، اقدامات قانونی را برای اجرای تعهدات ایشان انجام دهد.

۷- ارائه تسهیلات مالی: مدیریت شهری می تواند تسهیلات مالی را برای تعمیر و بازسازی ساختمان های ناایمن ارائه کند تا صاحبان ساختمان ها بهترین تصمیم را بگیرند.

۸- همکاری با مردم: مدیریت شهری می تواند با مردم همکاری کند تا آنها را از خطرات ساختمان های ناایمن آگاه کرده و به اقدامات لازم در این زمینه تشویق کند.

به طور کلی، مدیریت شهری برای مدیریت ساختمان های ناایمن می تواند با ایجاد قوانین و مقررات، بررسی و بازبینی ساختمان های موجود، محدودیت استفاده از ساختمان های ناایمن، همکاری با صاحبان ساختمان، آموزش ، تعیین مسئولیت، ارائه تسهیلات مالی و همکاری با مردم ،افزایش ایمنی ساختمان ها را تضمین کند.

به علاوه، برای مدیریت ساختمان های ناایمن، مدیریت شهری باید از فناوری های جدید استفاده کند. برای مثال، از سامانه های هوشمند که می تواند داده های مربوط به ایمنی ساختمان ها و حوادث احتمالی را جمع آوری کند. سپس با تحلیل این داده ها، مدیریت شهری می تواند اقدامات مناسبی را برای افزایش ایمنی ساختمان ها اتخاذ کند.

به علاوه، از سامانه های هوشمند برای بررسی ساختمان های ناایمن استفاده می شود. این سامانه ها می توانند با استفاده از تکنولوژی های مختلفی مانند رادار، لیزر، فتونیک، تصویربرداری از هوا و … اقدام به بررسی ساختمان ها کرده و در صورت شناسایی نقص در ساختمان، آن را به مالک ساختمان اطلاع دهند.

یکی از مثال‌هایی که می‌توان در این مورد به آن اشاره کرد، برخورد مدیریت شهری آمریکا با ساختمان های ناایمن در شهر میامی فلوریدا است. در سال ۲۰۱۸، ساختمان Champlain Towers South در شهر میامی فلوریدا بر اثر خرابی‌های ساختاری که در آن وجود داشت، فرو ریخت و ۹۸ نفر از ساکنین آن درگذشتند.

بعد از این حادثه تلخ، مدیریت شهری میامی فلوریدا اقدام به بررسی ساختمان های دیگر در این شهر کرد. در نتیجه، ساختمان هایی که مشکلاتی در ساختار و بنیان آنها وجود داشت، شناسایی و از مالکان آنها درخواست شد که این مشکلات را برطرف کنند.

همچنین، در نتیجه این حادثه، قوانین و مقررات جدیدی برای ساخت و ساز در شهر میامی فلوریدا تدوین شد. به عنوان مثال، قوانین جدیدی تدوین کردند که ساختمان هایی که بیش از ۴۰ سال سن دارند، باید با دقت ویژه بررسی شوند و مشکلات ساختاری آنها برطرف شوند.

با این حال، این حادثه مضمونی برای بحث و بررسی بیشتر درباره مدیریت ساختمان های ناایمن و ایمنی عمومی فراهم کرد. برای پیشگیری از حوادث مشابه در آینده، مدیریت شهری باید اقداماتی را انجام دهد که امنیت ساختمان ها و ایمنی عمومی را تضمین کند.

هزینه مدیریت ساختمان های ناایمن به شدت متفاوت است و بستگی به میزان مشکلات ساختاری و بنیانی ساختمان و سطح نیاز آن به تعمیرات و بازسازی دارد. در بسیاری از موارد، تعمیر و بازسازی ساختمان های ناایمن می‌تواند هزینه های بسیار بالایی داشته باشد.

در صورتی که ساختمانی نیاز به تعمیرات جزئی داشته باشد، هزینه‌های مربوط به تعمیر آن، نسبتاً کمتر از هزینه‌های بازسازی کلی ساختمان خواهد بود. با این حال، در مواردی که ساختمان دچار مشکلات بنیادی و ساختاری بوده و باید برای بهبود وضعیت آن اقدامات جدی انجام شود، هزینه های بازسازی ممکن است بسیار بالا برود.

از آنجایی که تعمیر و بازسازی ساختمان های ناایمن برای حفظ امنیت و جلوگیری از وقوع حوادث مشابه در آینده بسیار ضروری است، بسیاری از مدیران شهری تلاش می‌کنند تا با یافتن منابع مالی مورد نیاز، این اقدامات را انجام دهند. این منابع ممکن است از بودجه شهری، کمک های دولتی، یا حتی پرداخت های مالی از طرف مالکان ساختمان های ناایمن تامین شود.

سعید ظریف، مدیر عامل مجتمع رسانه ای ساختمان – صما

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا