مسکن و ساختمان

بودجه ۱۴۰۲ شهرداری تصویب شد

بودجه ۷۵ هزار و ۹۹۰ میلیارد تومانی شهرداری تهران برای سال ۱۴۰۲ تصویب شد

به گزارش صما و به نقل از ایسنا  این بودجه با ۲۰ رأی مثبت اعضای شورای شهر و یک رأی غایب مهدی پیرهادی کلیات لایحه بودجه ۷۵ هزار و ۹۹۰ میلیارد تومانی شهرداری تهران به تصویب رسید.

مدیرکل برنامه و بودجه شهرداری تهران جزئیات لایحه بودجه شهرداری تهران برای سال ۱۴۰۲را تشریح کرد و به ابهامات بودجه پاسخ داد.

امیر شهرابی در مورد جزئیات لایحه پیشنهادی بودجه سال آینده شهرداری تهران، اظهارکرد: لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ شهرداری‌تهران با اعتبار ۷۸هزار و ۴۷۵میلیارد تومان جهت بررسی و تصویب به شورای اسلامی شهر تهران ارائه شد که با نظر اعضای شورای اسلامی شهر تهران به رقم ۷۵ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان رسید.

وی افزود: بودجه پیشنهادی ۱۴۰۲در مقایسه با بودجه مصوب سال ۱۴۰۱ که ۵۰ هزار و ۳۷۰ میلیارد تومان بود،‌ رشد ۵۶درصدی داشت که البته این رشد بودجه با توجه به برنامه چهارم تحول و پیشرفت شهر تهران و تغییر در سطح شاخص عمومی قیمت‌ها، نوسانات اقتصادی و… اجتناب ناپذیر بود.

مدیرکل برنامه و بودجه شهرداری تهران با اعلام برآورد مصارف لایحه بودجه ۱۴۰۲ گفت: بر این اساس سهم اعتبارات هزینه‌ای ۴۸ درصد، سهم تملک دارایی سرمایه‌ای ۴۰ درصد و سهم تملک دارایی مالی ۱۲ درصد پیش بینی شده است.

وی با بیان اینکه لایحه سال ۱۴۰۲ در مقایسه با سال‌های گذشته دارای تغییرات  متفاوتی است که در نوع خود به شفافیت، انعطاف‌پذیری و انطباق‌پذیری بودجه با برنامه، کمک کرده است، افزود: ویژگی بارز لایحه، تهیه و تنظیم سه‌سطحی بودجه است. در سطح اول ۷۸ هزار و ۴۷۵ میلیارد تومان با ۵۶ درصد افزایش نسبت به بودجه مصوب سال ۱۴۰۱ را داریم که بودجه معمول و مرسوم شهرداری است که اعتبارات هزینه‌ای، پروژه‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای اعم از پروژه‌های مستمر و غیرمستمر در سطح مناطق و معاونت‌ها و پروژه‌های توسعه محله‌ای و نیز اعتبارات تملک دارایی‌های مالی را شامل می‌شود.

شهرابی با اشاره به اینکه در سطح دوم و در قالب تبصره ۲۰ ، ۳۰هزار میلیارد تومان درنظر گرفته شده است، ادامه داد: طبق این تبصره به شهرداری تهران اجازه داده می‌شود درصورت تحقق منابع مازاد بر بودجه مصوب امسال، برای تأمین مالی ۱۶کلان پروژه علاوه بر سقف اعتبار مصوب اقدام کند و در سطح سوم بودجه پیشنهادی بر تأمین مالی شهرداری از طریق جلب مشارکت بخش خصوصی تمرکز دارد.

 وی با تاکید بر اینکه لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ شهرداری تهران در راستای برنامه چهارم تحول شهر تهران تهیه شده است، اظهار کرد: بودجه پیشنهادی بر مبنای مسائل کلیدی شهر و موضوعات ۵گانه برنامه مصوب یعنی حمل‌ و نقل و ترافیک، محیط‌زیست و آلودگی هوا، ایمنی شهری و بافت فرسوده، مسائل فرهنگی و اجتماعی و هوشمندسازی و بهبود مدیریت تهیه و تدوین شده است.

به گفته شهرابی، در فرایند تدوین و پیشنهاد پروژه‌های توسعه محله‌ای برای اولین‌بار از نظرات و پیشنهادهای شهروندان تهرانی در قالب  طرح “من شهردارم” استفاده شد که بر همین اساس ۲۰۸۵ پروژه به ارزش نزدیک به ۴ هزارمیلیارد تومان در معرض نظرسنجی قرار گرفت و نهایتا پروژه‌های محلی توسط شهروندان انتخاب و در لایحه بودجه درنظر گرفته شد.

وی با تاکید بر اینکه یکی از ویژگی‌های لایحه، بازنگری در ساختار بودجه شهرداری و سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه و وابسته به آن بود که  ردیف‌های اعتباری آنها ساماندهی و تجمیع شد، ادامه داد: این مسئله موجب ایجاد شفافیت می‌شود و در کل با تغییرات در ساختار کتاب لایحه بودجه علاوه بر تقسیم اعتبار براساس شاخص‌ها و تدقیق واحدهای سنجش، امکان مقایسه بودجه پروژه‌های سرمایه‌ای مستمر و غیرمستمر مناطق ۲۲گانه و معاونت‌ها، سازمان‌ها و شرکت‌ها فراهم شده است.

مدیرکل برنامه و بودجه شهرداری تهران در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برخی‌ها عنوان می‌کنند که لایحه بودجه ۱۴۰۲ شهرداری تهران شفاف نیست، گفت: شفاف سازی و انضباط مالی دو رویکرد اصلی شهرداری تهران در تدوین لایحه بودجه ۱۴۰۲ بود. در این مسیر ۱۷ اقدام تحولی در حوزه بازنگری ردیف های بودجه مناطق و ستاد، ادغام برخی از ردیف ها و تدقیق ردیف‌های بودجه و تغییر سیاست هزینه سازمان ها و شرکت ها صورت گرفت تا به سمت تدوین بودجه عدالت محور بر اساس پتانسیل‌های مناطق و رفع کمبودهای مناطق کم برخوردار حرکت کرده و بتوانیم با رفع موانع موجود به توسعه شهر تهران کمک کنیم و چگونه ممکن است با وجود این تغییرات شفاف نباشد؟

شهرابی در پاسخ به این سوال که منتقدین، بودجه شهرداری برای ۱۴۰۲ را رویایی می‌دانند، در مورد تضمین‌های تحقق بودجه، اظهار کرد: بودجه مصوب سال ۱۴۰۱ معادل ۵۰۳۷۰ میلیارد تومان بوده که با نرخ ارزش روز (باتوجه به شاخص مرکز آمار ایران) برابر با ۷۴۴۹۰ میلیارد تومان می‌باشد. این درحالی است که بودجه پیشنهادی ۱۴۰۲ شهرداری تهران برابر با ۷۸۴۷۵ میلیارد تومان بود. به عبارتی لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ و مقایسه آن با بودجه مصوب ۱۴۰۱ نشان می‌دهد این لایحه با نرخ ثابت، رشدی معادل ۳.۵ درصد نسبت به سال گذشته داشته است که این در شرایط تورمی و نوسانات اقتصادی و افزایش هزینه‌های اداره کلانشهر تهران افزایش بسیار اندکی داشته است.

وی ادامه داد: لایحه بودجه ۱۴۰۲ پاسخگوی هزینه‌های جاری و نگهداشت و ارائه خدمات حداقلی بویژه در حوزه‌های حمل و نقل، فضای سبز، رفت و روب را می‌دهد و برای اقدامات توسعه‌ای و اجرای پروژه‌های بزرگ شهری نیاز به بودجه و اعتبارات بسیار بیشتری است و از سوی دیگر نگاهی به عملکرد ۱۰ ماهه ۱۴۰۱ در بخش منابع و درآمدهای شهرداری تهران نشان می‌دهد که از مجموع بودجه ۵۰۳۷۰ میلیارد تومانی، ۳۸۸۷۷ میلیارد تومان بودجه محقق شده است که معادل ۷۷درصد کل بودجه و ۹۳درصد برنامه مصوب ماهیانه (تا پایان دی‌ماه) است.

شهرابی در پایان با بیان اینکه طبق روندهای مالی سنوات گذشته، عمده درآمدهای محقق شده شهرداری مربوط به ماه پایانی سال (اسفندماه) است، تأکید کرد: در این شرایط بودجه پیشنهادی ۱۴۰۲ شهرداری باتوجه به عملکرد ۱۰ ماهه سال ۱۴۰۱، شرایط اقتصادی و تورم و ضرورت ارائه خدمات حداقلی و اجرای وظایف اصلی شهرداری نه تنها رویایی نیست که با برآورد حداقلی به شورای اسلامی شهر تهران ارائه شده است.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا