مسکن و ساختمان

مهدی بیابانی، سازنده:

طلب وجه مازاد از سازنده‌ امری عادی شده است

مهدی بیابانی سازنده منطقه ۱۰ در گفتگو با صما درباره کمپین شهر و سازنده بیان کرد: مسائل سازندگان کم نیست روال کند کارهای شهری یکی از مسائل سازندگان است؛ یعنی برای گرفتن جواز، پایان کار،عدم خلاف یا کارهایی که یک روزه می توانند انجام دهند را هفته ها و گاه ماه ها به تاخیر می اندازند. دلایل مختلف هم دارند؛ مثلا می گویند سیستم قطع است و برای یک تایید باید چند روز صبر کنیم تا سیستم وصل شود. این سازنده افزود: یا واقعا سیستم قطع است یا متصدیان دل نمی سوزاند. بهر حال زمانی که کارها دستی انجام می شد اوضاع بهتر بود. اینکه می گویند پایان کار ۳ روز و عدم خلاف ۲ روز یا جواز یک هفته ای داده می شود، اصلا درست نیست. همه اینها شعار است.برای گرفتن یک عدم خلاف چنان پروسه طولانی را طی می کنیم که از زندگی کردن سیر می شویم.

 این سازنده درباره نظام مهندسی نیز گفت: عموما سازنده ها با ناظران درباره وجه مازاد مشکل دارند، اگر به نظام مهندسی هم مراجعه کنیم و موارد را مطرح کنیم می گویند کاری از دستشان برنمی آید و بهتر است با ناظر تعامل کنیم.

در بخش انشعابات هم وجه مازاد وهم قانون را باید پرداخت کرد. متاسفانه وجه مازاد امری جاافتاده در همه نهادهای ذی ربط با ساخت و ساز شده است و ما نیز مجبوریم بپردازیم تا پروژه مان پیش رود. تامین اجتماعی هم مبلغ بالایی از سازندگان اخذ می کند. بین ۸۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان در حالی که هیچ خدماتی به کارگرانی که در کارگاه ساختمانی کار می کنند، نمی دهد.حداقل اگر کارگران ما را در برابر حوادث بیمه می کردند، باز قابل قبول بود. متاسفانه کارگران ساختمانی بیمه نیستند و در صورت حوادث هم کارفرما باید پاسخگو باشد. این مبلغ در حقیقت کسری بودجه تامین اجتماعی است که از جیب سازندگان تامین می شود.

این سازنده اشاره کرد: برای اینکه این مشکلات حل شود باید مسائل ریشه ای حل شود و کسی که قدرت دارد باید فرایند ارائه جواز را از اساس تغییر دهد. متاسفانه کاری برای برطرف کردن مشکلات انجام نمی دهند.

بیابانی درباره خرید و فروش در منطقه ۱۰ بیان کرد: با نوسان بازار ارز، وضعیت خرید و فروش در منطقه ۱۰ بهتر شده است؛ اما مسئله این است که ساختمانی را که من سال قبل تمام کرده ام و متری ۲۵ میلیون فروخته ام، امسال شده است متری ۵۵ میلیون. خب اگر من آن پروژه را نفروخته بودم بیشتر سود می کردم. آنقدر تورم در حال افزایش است که هر چیزی را بفروشید با این دوندگی های زیاد فقط ضرر محسوب می شود. در حقیقت اگر ملکی را که ساخته اید نگه دارید، هم سود بیشتری کرده اید هم دوندگی کمتری و هم اعصاب و روانتان در مواجه نشدن با شهرداری و نظام مهندسی و سایر ادارات، سالم تر می ماند.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا