مسکن و ساختمان

نگاهی به تاریخچه کمپین نما هویت شهر ما ۱۴۰۱-۱۳۹۷

نمای ساختمان‌ها جزئی لاینفک از سیما و منظر شهری است؛ تا جایی که عدم زیبایی و تناسب‌شان به سادگی می‌تواند تمام تلاش‌های مدیران شهری در جهت زیباسازی شهرها را خنثی کند.
از سوی دیگر، این نماها بخشی مهم از هویت شهرهاست و مهم‌ترین تصویری است که در ذهن شهروندان، مسافران و رهگذران ماندگار می‌شود.
ما به همان اندازه که نیویورک را با آسمان‌خراش‌هایش به یاد می‌آوریم، یزد را نیز با نمایی از خشت و گل در خاطر نشانده‌ایم و این همان رد جاودانه‌ای است که بناها با نماهایشان بر ذهن ما به جای می‌گذارند.
باری، چند صباحی بود، به خصوص در چهار دهه اخیر که گویی همه ذوق و سلیقه‌ مردم این مرز و بوم در خلق بناها و نماهای ماندگار ناگهان ناپدید شده و بخش بزرگی از شهرها در غباری از کج‌سلیقگی و بی‌هویتی فرو رفتند؛ از یک سو، نماهای کاملا رها شده که سازنده حتی به خود زحمت اجرای یک روکش ساده را هم نداده بود و از سوی دیگر، انبوه نماهای بی‌هویت التقاطی و وارداتی که هیچ نشانی از فرهنگ معماری و انسانی این سرزمین نداشت.
و این روال ادامه داشت تا این که خوشبختانه از چند سال پیش، به تدریج نگاه مدیران شهری در تهران و کلانشهرها معطوف شد به مقوله‌ نما و اهمیت آن نه تنها به عنوان یک عنصر فرهنگی و زیباشناسانه، بلکه به عنوان یک حق عمومی و شهروندی؛ رویکردی که در نهایت منجر شد به شکل‌گیری کمیته‌های نما در مناطق تهران و سرانجام در کلانشهرهای کشور.
به همین دلیل است که امروز، اگرچه در کوتاه‌مدت انتظار عبور کامل از ناهنجاری‌های به جا مانده از دهه‌های اخیر دور از انتظار است، اما دست کم با حساسیت ایجاد شده در امر نما و ساماندهی آن، می‌توان به آینده‌ درخشان سیمای شهرهایمان امیدوار بود.
ما نیز در این رهگذر چند سالی است که تمام تلاش خود را به کار بسته‌ایم تا رسالت خود را به عنوان یک رسانه تخصصی به انجام برسانیم و در این مسیر، برگزاری چندین همایش و نمایشگاه بزرگ نما و راه‌اندازی پویش گسترده‌ای تحت عنوان کمپین «نما، هویت شهر ما» در مناطق ۲۲‌گانه تهران و چند کلانشهر کشور شاهدی بر این مدعاست. در ادامه مروری می کنیم به مسیری که از سال ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۱ پیموده ایم.


۹ الی ۱۱ بهمن ۱۳۹۷
اولین همایش و نمایشگاه نما
رونمایی از کمپین نما هویت شهر ما توسط شهردار تهران
پیوستن شهرداران مناطق و اعضای شورای شهر تهران به کمپین نما


۲۷ مرداد ۱۳۹۸
آغاز مرحله اجرایی کمپین نما
به میزبانی مناطق ۲۲ گانه شهرداری تهران
با برنامه های ترویجی، کارگاهی و نمایشگاهی
و با مخاطب قرار دادن جامعه تخصصی، سازندگان و معماران
با حضور بیش از ۶۳۰۰ طراح و سازنده فعال پایتخت در کارگا ه های آموزشی

۱۶ الی ۱۸ دی ماه ۹۹
دومین نمایشگاه و همایش تخصصی نما
رونمایی از کمپین نما هویت شهر ما با حضور رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری مجمع کلانشهرها

مهر ۱۴۰۰
اولین دوره کمپین «ملی» نما هویت شهر ما در کلانشهر تبریز

خرداد ۱۴۰۱
دومین دوره کمپین «ملی» نما هویت شهر ما در کلانشهر اصفهان

شهریور ۱۴۰۱
سومین دوره کمپین «ملی» نما هویت شهر ما در کلانشهر تبریز
چهارمین دوره کمپین «ملی» نما هویت شهر ما در کلانشهر مشهد

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا