مسکن و ساختمان

رفت وبرگشت تورم مصالح ساختمانی

شاهد آماری و رسمی از افزایش هزینه ساخت مسکن در پاییز امسال، در گزارش جدید مرکز آمار ایران منعکس شد. روز گذشته، مرکز آمار ایران در تازه‌‌‌ترین گزارش خود از تحولات قیمت مصالح، نهاده‌‌‌ها وتجهیزات ساختمانی شهر تهران از افزایش سرعت رشد قیمت مصالح ساختمانی در سه‌ماه سوم سال‌جاری خبر داد. پیش‌تر «دنیای‌اقتصاد»، در چند گزارش با استناد به تحقیقات میدانی و برآوردهای سازنده‌‌‌ها از وضعیت هزینه ساخت مسکن در تهران، از رشد هزینه تمام شده ساخت از محل تامین مصالح وتجهیزات ساختمانی در پایتخت در نیمه دوم سال خبر داده بود. فهرست هزینه‌‌‌های مربوط به خرید و تامین مصالح ساختمانی از سوی سازنده‌‌‌ها، از افزایش قیمت تمام شده ساخت مسکن (بدون احتساب قیمت زمین) حکایت داشت که هم‌‌‌اکنون داده‌‌‌های اعلام شده از سوی مرکز آمار ایران، این افزایش را تایید می‌کند.

بر اساس گزارش مرکز آمار، در پاییز ۱۴۰۱، تورم فصلی مصالح ساختمانی، معادل ۶/ ۴‌درصد بوده و تورم نقطه به نقطه نیز ۶/ ۳۱‌درصد گزارش شده است. به این معنا که متوسط قیمت مصالح ساختمانی در پاییز امسال نسبت به یک فصل قبل-تابستان ۱۴۰۱- برابر ۶/ ۴‌درصد و در مقایسه با پاییز سال گذشته، ۶/ ۳۱‌درصد افزایش یافته است که به معنای همین میزان افزایش هزینه ساخت در بازه‌‌‌های زمانی اعلام شده از محل خرید مصالح ساختمانی است. پاییز امسال در حالی، هم به لحاظ فصلی و هم به لحاظ نقطه به نقطه، تورم ساختمانی قابل‌توجهی به ثبت رسیده است که در تابستان، مصالح ساختمانی، فرود تورمی را تجربه کرده بود. در تابستان امسال، تورم فصلی مصالح ساختمانی معادل منفی ۴/ ۳‌درصد و تورم نقطه به نقطه برابر با ۳/ ۲۹‌درصد بود که هر دو مورد نسبت به تورم فصل بهار کمتر بود.

با این حال گزارش تازه مرکز آمار از تغییرات قیمت در بازار مصالح ساختمانی از بازگشت تورم مثبت و بالا به این بازار خبر می‌دهد. به عبارت دیگر در حالی که داده‌‌‌های رسمی مربوط به بازار مصالح ساختمانی در تابستان ۱۴۰۱ نشان‌دهنده کاهش متوسط قیمت مصالح در تابستان نسبت به بهار امسال و همچنین کاهش سرعت رشد قیمت مصالح در این فصل نسبت به تابستان ۱۴۰۰ بود اما بار دیگر در پاییز، نه تنها هزینه ساخت به واسطه افزایش قیمت مصالح ساختمانی رشد کرد وتورم فصلی مثبت شد که سرعت رشد قیمت مصالح نسبت به پاییز سال گذشته نیز به طور مجدد افزایش یافت.«دنیای‌اقتصاد» در گزارش‌‌‌های پیشین خود، از نقش ناپایداری در هزینه‌‌‌های ساخت مسکن و همچنین سبقت تورم ساخت از تورم مسکن، به عنوان یکی از مهم‌ترین عوامل ادامه رکود ساخت‌وساز در پایتخت وتشدید آن خبر داده بود. این در حالی است که ساخت‌وساز مسکن در شهر تهران در سال‌جاری، به کف رکود تاریخی رسیده و رکود سنگین در این بازار حاکم است. بر اساس گزارشی که دیروز از سوی مرکز آمار ایران در این باره منتشر شد، اعلام شده است: در فصل پاییز ۱۴۰۱ شاخص قیمت نهاده‌‌‌های ساختمان‌‌‌های مسکونی شهر تهران به عدد ۱۵۶۱ رسیده است که نسبت به فصل قبل ۶/ ۴درصد، نسبت به فصل مشابه سال قبل ۶/ ۳۱‌درصد وهمچنین در چهار فصل منتهی به فصل جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل، برابر با ۷/ ۳۴‌درصد افزایش داشته است.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا