شهر

تخریب ۶۰ پلاک از بافت تاریخی شیراز

یک منبع اگاه از تخریب قریب الوقوع بخشی از بافت تاریخی شیراز خبر داد و گفت: به ساکنین ۶۰ پلاک هشدار داده شده تا طی دو روز آینده منازل را تخلیه کنند.

تخریب 60 پلاک از بافت تاریخی شیراز /ساکنین تنها 2 روز فرصت تخلیه دارند

به گزارش خبرنگارگردشگری خبرگزاری فارس، چند سالی است که ۳۶۰هکتار بافت تاریخی شیراز در معرض تهدید طرح‌های توسعه‌ای قرار گرفته است و برخلاف تکذیب هایی  که در این خصوص صورت میگیرد یک منبع آگاه به خبرنگار فارس از تخریب قریب الوقوع ۶۰پلاک در منطقه بافت تاریخی شیراز خبرداد.

بخشی از این ۶۰پلاک خارج از خط مصوب پژوهشگاه میراث فرهنگی و کارگروه ویژه در طرح سال جاری و طبق کمیسیون ماده ۵ است. از طرفی در این ۶۰پلاک بناهای ثبت ملی و واجد ارزش نیز وجود دارد که طبق متن مصوبه نباید تخریب شوند. اما شواهد حاکی از این است که هیچ بنایی از این ۶۰پلاک قرار نیست از تخریب جان سالم به در ببرد. 

دستور تخریب ۶۰پلاک صادر شده است

منبع آگاهی که در بازدید از بافت تاریخی شیراز متوجه تخریب قریب‌الوقوع در این منطقه شده است به خبرنگار فارس گفت: ما به عنوان تعدادی علاقه‌مند و دانشجو درحال بازدید از بناهای تاریخی منطقه بودیم. به صورت اتفاقی یکی از پیمانکاران تخریب از واحد حمل و نقل موتوری شهرداری شیراز به سمت ما آمد و بعد از اینکه پرسید از کجا آمده‌ایم گفت بازدید کنید چون این بناها سه روز بعد، دیگر نیستند.

این منبع آگاه ادامه داد: بر اساس صحبتهای پیمانکار دستور تخریب ۶۰پلاک در این منطقه به شورای تامین استان فارس آمده است و تا دو روز دیگر تخریب شروع می‌شوند. یعنی برنامه این است که تا جمعه پیش رو این تخریب‌ها انجام بشود.

در تحقیقات بیشتر خبرنگار فارس مشخص شد که به مالکین و مستاجرین منطقه، یعنی بناهایی که افراد در آن سکونت دارند، در چند نوبت هشدار داده شده که تا آخر هفته املاک خود را تخلیه کنند، در غیر این صورت در مرحله اول آب و برق و گاز پلاک‌های مدنظر قطع و در مرحله بعد تخریب شروع خواهد شد.

از ۶۰پلاکی که در معرض تخریب است تعدادی بالای خط مصوب پژوهشگاه میراث فرهنگی و تعدادی پایین این خط است. هرچند در متن مصوبه پژوهشگاه نیز آمده است که بناهای تاریخی ثبت ملی و واجد ارزش حتی اگر در داخل خط پیشنهادی باشند هم نباید تخریب شوند. درحالی که شنیده‌ها حاکی از این است که قرار است هر بنایی که در خط پژوهشگاه قرار داد و تعدادی در بیرون از خط نیز تخریب شود.

در واقع در مرحله اول حکم تخریب ۶۰پلاک به صورت قطعی صادر شده و در ادامه نیز شهرداری و راه و شهرسازی استان فارس در حال رایزنی برای تملک باقی بناهاست.

ساکنین سرگردان هستند

شنیده‌‌های خبرنگار فارس مبنی بر این است که به تعدادی از مالکین هشدار تملک داده شده اما هنوز ملک از آنها خریداری نشده و قیمتی هم اعلام نشده است. اما درباره بناهای تملک نشده نیز به واسطه هشدار قبلی، وجه تملک به حساب دادگستری ریخته شده و مالکین بعد از تخریب می‌توانند مراجعه کرده و مبلغ را دریافت کنند. به بیان ساده تراین مالکین نه تنها رضایت به واگذاری ملک خود نداده‌اند بلکه حتی نمی‌دانند زمین آنها در هر متر به چه قیمت فروش رفته است. اکثر این مالکین نمی‌دانند تا چند روز آینده و بعد از تخریب باید کجا سکان شوند و سرگردانند.

منبع آگاه دیگری از مسئولین نیز شنیده‌های فوق را تایید کرد و گفت: به واسطه خلع ید شورای عالی استان از موضوع تخریب بناهای تاریخی و تفویض این اختیار به استانداری فارس، متاسفانه بعید نیست که این تخریب‌ها ظرف چند روز آینده رقم بخورد.

وی گفت: به احتمال زیاد تخریب‌ها با حضور نیروی انتظامی انجام خواهد شد تا جو امنیتی حاکم بشود و کسی نتواند مقاومت یا مخالفتی کند.

ماجرای تخریب بافت تاریخی در شهر شیراز به بهانه توسعه حرم شبیه دومینویی است که قصد ایستادن و تمام شدن ندارد. هر چندوقت یکبار خبر می‌رسد که طرح جدیدی قرار است لودرهای جدیدی را پای املاک ثبت ملی شده و ارزشمند منطقه ۳۶۰هکتاری شیراز موسوم به بافت تاریخی بیاورد. طرح‌هایی که گذارندگان آن قول می‌دهند در آن به بافت‌های تاریخی آسیب نزنند و در بین خانه‌های قدیمی، تجاری سازی نکنند. اما در عمل این پلاک‌های بافت قدیمی شیراز هستند که یکی یکی روی زمین می‌افتند و به جای آن پاساژ و مال و هتل سربرمی‌آورد.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا