مسکن و ساختمان

رضا خلجزاده، سازنده:

هدر رفت سرمایه سازنده‌ها را در کمپین شهر و سازنده دنبال پیگیری کنید

رضا خجلزاده سازنده مناطق مختلف که بیشتر در مرکز تهران پروژه دارد درباره دغدغه های سازندگان در راستای کمپین شهر و سازنده گفت: سازنده ها سرمایه گذاری می کنند؛ اما  نمی تواند با قیمت مناسب پروژه هایی را که با خون جگر ساخته اند، با توجه به گرانی روز به روز مصالح، بالا بودن نرخ عوارض شهرداری و انشعابات…بفروشد. این سوخت شدن سرمایه سازنده یکی از مهمترین مسائل سازنده هااست و به جاست که در کمپین شهر و سازنده به این مسائل هم پرداخته شود.

وی بیان کرد این عدم روشنایی وضعیت اقتصاد  کنونی کشور دلیل رکود وضعیت مسکن است و گفت بالا رفتن و پایین آمدن ارز بر مسکن تاثیر می کذارد .مصالح وارداتی گران می شوند مصالحی که وارداتی نیستند هم قیمتشان در رقابت با خارجی ها بالا می رود و همه این ها در هزینه ساخت و فروش تاثیر ملک تاثیر می گذارد. از طرف دیگر فقدان ثبات در بازار ارز نیز بر بازار مسکن تاثیر می گذارد وقتی ارز بالا می رود بخشی از سرمایه ها به سمت این بازار روانه می شود؛اما وقتی که پایین می آید ارز افرادی که در این بازار سرمایه گذاری کرده اند تا احساس خطر می کنند پولشان را به بازار مسکن می آورند و باعث افزایش قیمت ملک می شوند اما قدرت خرید برای مردم نیست . ما سازندگان پروژه هایی داریم که فروش نمی رود.

وام مسکن هم از نظر این سازنده برای خروج بحران کنونی مکفی نیست و افزایش وام در توانایی مردم تاثیر گذار است وی می گوید اگر برفرض وام ۲۰۰ میلیونی بشود ۵۰۰ میلیون تومان اقساط آن نیز بیشتر می شود و باز مردم نمی توانند خانه بخرند . برای خانه اولی ها وام را افزایش دهند اما سود را افزایش ندهند همچنین تعداد سالهای بازپرداخت بیشتر شود اما سود وام تغییر نکند .

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا