دانشنامه ساخت و ساز

نقش قفسه بندی انبار در طراحی انبار چیست؟

قفسه بندی انبار به سازه‌های محکم و مقاوم عمدتا فلزی اطلاق می‌شود که جهت چیدمان انواع کالاها و اقلام مختلف در محیط‌های صنعتی، نیمه صنعتی و کارگاهی مورد استفاده قرار می‌گیرد. نقش این قفسه‌ها در طراحی انبار بسیار مهم بوده و امروزه به مبنایی برای اجرای فرایند مکانیزه نمودن چنین محیطهایی تبدیل شده است. در مقاله امروز به نقش قفسه انبار در طراحی انبار می‌پردازیم. با ما در این متن همراه شوید.

قفسه بندی و نقش آن در اجرای بهینه انبار

طراحی مناسب انبار و نقش آن در افزایش بهره‌وری به‌ویژه در محیط‌های صنعتی و نیمه صنعتی به حدی مهم است که سازماندهی چنین فضاهایی به اولویت اول بسیاری از صنایع تبدیل شده است. فرصتی برای استفاده بهینه از فضا و کاهش هزینه‌ها در انبار که نتایج آن را می‌توان در بالا بردن راندمان کاری به‌خوبی مشاهده کرد. این قضیه بقدری مهم و حرفه ای شده است که شرکتهای زیادی به شکل اختصاصی روی طراحی و چیدمان انبار و بکارگیری از محصولات و قفسه های مناسب انبار فعالیت میکنند. بعنوان مثال شرکت راک تهران یکی از این دسته ارائه دهندگان خدمات، اجرا و تولید قفسه های اختصاصی انبار است.

به ‌طور کلی هر انبار بر اساس میزان ظرفیت و حجم کالاهایی که در آن نگهداری یا جابجا می‌شود طراحی و ساخته می‌شود. کالاهای موجود در انبارها در دوره‌های زمانی متفاوت تخلیه و بارگیری شده و بر همان مبنا نیز طراحی می‌شوند.

عموما انبارها در ۳ فرم کلی زیر ساخته می‌شوند:

  • ساختمان مسقف با دیوارهای پوشیده و محصور
  • ساختمان سر پوشیده بدون دیوار موسوم به هانگار
  • محوطه روباز یا بارانداز

کاربری هر یک از این انبارها متمایز بوده و نیازمند تجهیزات و طراحی متفاوتی نیز هست.

با توجه به ماهیت مواد و کالاهایی که در انبارها قابل نگهداری هستند، انبارها معمولا یکی از موارد زیر را شامل می‌شود:

  • انبار کالاهای معمولی
  • انبار مواد شیمیایی
  • انبار مواد فله و غیر بسته بندی
  • انبار مواد انفجاری یا قابل اشتعال
  • انبار کالاهای فسادپذیر

تنوع بالای این کالاها، نیاز به جاسازی و چیدمان اصولی آنها و همچنین تعیین فضای مجزا برای هر گروه را الزامی نموده است.

نقش مفید قفسه در طراحی انبار، علاوه بر تسهیل تردد و جانمایی این لوازم و کالاها و محافظت اصولی از آنها، امروزه به بخش مهمی از فرایند نظم بخشیدن به انبارها نیز تبدیل شده است.

اجرای قفسه‌بندی مناسب در چنین فضاهایی علاوه بر آنکه طراحی آن را کامل و اصولی می سازد، سهم مهمی نیز در نظم بخشیدن و ساماندهی اینگونه انبارها خواهد داشت.

نقش تجهیزات و ملزومات انبار در بهینه‌سازی فضای کاربردی!

تجهیزات و ملزومات تکمیلی مورد نیاز در انبار شامل طیف وسیعی از لوازم با کاربردهای متنوع است. تجهیزات الکتریکی و الکترونیکی مانند ملزومات نورپردازی، تلفن و بی‌سیم، سیستم‌های امنیتی مانند دزدگیر و دوربین‌های مداربسته، تجهیزات اعلام و اطفاء حریق اتوماتیک و جعبه های آتش نشانی (Fire Box) از جمله تجهیزات مورد اشاره به‌شمار می‌آیند.

 هم‌چنین قفسه‌بندی‌هایی که جهت نظم بخشیدن به این فضا در آن تعبیه می‌شوند سهم بزرگی در بهینه‌سازی انبار و کاربردی و مفید نمودن آن ایفا می‌کنند.

هر یک از این موارد  بسته به نوع انبار، وسعت فضای آن و نوع و ارزش کالاهایی که در آن نگهداری می‌شود انتخاب و به کار گرفته می‌شوند.

در این میان نقش مهم قفسه بندی انبار به‌دلیل تاثیر بالایی که در نظم بخشیدن به محیط دارد بسیار پررنگ است. امروزه و بعنوان بخشی از طراحی علمی و حرفه‌ای انبار، وجود قفسه بندی از ضروریات به‌شمار می‌آید.

به‌علاه برای داشتن فضایی اصولی و منظم و بالاتر از آن انباری که بتوان اصول مکانیزه و جابجایی و جانمایی صحیح کالاها و اقلام را به خوبی اجرا کرد، لازم است انتخاب و تعبیه قفسه‌ها به شکل کاملا هوشمندانه ای صورت گیرد.

از تنوع قفسه های انبار چه می‌دانیم؟

افزایش جمعیت و گسترش روزافزون شهرها در چند دهه اخیر، نیاز به جابجایی کالا و ملزومات مورد نیاز برای تامین احتیاجات آنها را نیز بیشتر کرده است تا جایی که انبارهای قدیمی، کوچک و غیرمکانیزه دیگر جوابگوی نیاز شهروندان نیست!

بر این اساس ساخت انبارهای وسیع با گنجایش زیاد به بخشی از پروسه شهرسازی تبدیل شده است. انبارهایی با طراحی علمی که قفسه بندی اصولی و حساب شده، نقش مهمی در کارایی مفید آنها داشته و فضایی بهتر و کاربردی‌تر به آنها می‌بخشد.

شرکتهای تولید کننده تجهیزات انبار از جمله قفسه بندی به همین منوال تولیدات خود را با نیازهای مصرف کنندگان و کاربران تطبیق داده‌اند. نمونه‌های متنوع قفسه بندی انبار را می‌توان در گروه‌های سه گانه زیر دسته بندی کرد:

  • قفسه بندی انبار ثابت
  • قفسه بندی انبار متحرک
  • قفسه بندی انبار هوشمند

انواع قفسه صنعتی انبار

نمونه‌های صنعتی این محصولات شامل انواع قفسه بندی‌ کفپوشدار سنگین، قفسه بندی کانتی لور، قفسه بندی پالت راک، قفسه بندی پوش بک، قفسه بندی خود راهرو یا درایوین و قفسه بندی خود جریان است که هر یک ویژگی‌های خاص و کاربردی خود را دارند.

برای مثال نمونه‌های درایوین یا خود راهرو بیشتر برای ذخیره‌سازی کالاهایی با حجم بالا مورد استفاده بوده و انواع قفسه انبار کانتیلور برای جا دادن کالاهایی نظیر چوب، پروفیل، فلزات شاخه ای و لوله‌های سنگین کاربردی و مناسب هستند.

علاوه بر این موارد، اتوماسیون انبارهای امروزی استفاده از قفسه بندی هوشمند را نیز به این مجموعه افزوده است.

قفسه‌های انبار فروشگاهی نیز از دیگر نمونه‌های این محصولات هستند که با در نظر گرفتن ویژگی‌های مورد نیاز کاربران تولید و عرضه می‌شوند.

مزایای محصولات قفسه بندی انبار فروشگاهی را می‌توان در موارد زیر مرور کرد:

 قیمت مناسب و ارزان: صرفه اقتصادی در خرید قفسه بندی انبار برای فروشگاه با در نظر گرفتن بهره‌وری این تولیدات محاسبه می‌شود.

دوام و انعطاف‌پذیری بالا: این نوع قفسه از انعطاف زیادی برخوردار بوده و توان تحمل وزن کالاهایی با ابعاد گوناگون را داراست. هم‌چنین ساختار طراحی این نوع قفسه آن را منعطف و مقاوم نموده و امکان استفاده در موقعیت‌های مختلف را به آن بخشیده است.

 قابلیت مونتاژ به اشکال مختلف: بسیاری از قفسه‌های فروشگاهی را می‌توان به اشکال گوناگون و متناسب با فضای موجود مونتاژ کرد.

تنوع در متریال تولیدی: چوب، فلزات، پلاستیک و بسیاری مواد اولیه متنوع دیگر بسته به نوع مصرف در تهیه این قفسه‌ها به‌کار گرفته می‌شود.

سخن آخر

قفسه و کاربردهای آن در طراحی انبار به شکل تخصصی سال‌هاست به بخشی از فضای صنعتی و نیمه صنعتی نگهداری کالا تبدیل شده است. از تنوع این محصولات به جهات مختلف تا چیدمان اصولی و مهندسی شده و کاربرد هوشمندانه این تجهیزات در انبار را می‌توان بخشی از سیستم مکانیزه انبارداری مدرن به‌شمار آورد. پیشنهاد پایانی ما برای کاربران این محصولات، بازدید از جدیدترین نمونه‌های محصولات قفسه بندی انبار و آشنایی با تازه‌های فناوری و نمونه‌های کاربردی این محصولات در سایت‌ها و منابع معتبر است.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا