مسکن و ساختمانمعماری

بازخوانی سومین گردهمایی سازندگان و طراحان منطقه یک تهران

 سومین گردهمایی سازندگان و طراحان منطقه یک تهران ۲۳ و ۲۴ آبان ماه سال ۱۴۰۰ در سالن همایش های صداو سیمای جمهوری اسلامی ایران برگزار شد و مورد استقبال مدیران شهری، سازندگان و معماران و فعالان حوزه صنعت ساختمان قرار گرفت.

در این برنامه جلسه هم‌اندیشی سازندگان منطقه یک تهران با مدیران شهری در سومین گردهمایی سازندگان و طراحان منطقه یک تهران با حضور مدیران حوزه شهری، سازندگان و معماران، جمعی از تولید کنندگان، دانش آموختگان مهندسی و جمعی از علاقمندان برگزار شد.

لازم به ذکر است در این جلسه آقایان پژمان جوزی، حمید صحیح النسب، اصغر جهانیان و مدیرعامل شرکت لوتوس در حضور حمیدرضا حاجوی شهردار منطقه یک تهران به بیان چالش‌های سازندگان با ضوابط و قوانین شهری پرداختند. در این جلسه هر دو طرف به چالش ها و دغدغه های خود اشاره کردند.

حمیدرضا حاجوی شهردار منطقه یک تهران 

پنل های تخصصی سومین دوره گردهمایی سازندگان و طراحان:

به رسم همیشه یکی از بخش های ثابت برنامه های مجتمع رسانه ای ساختمان صما برگزاری پنل های تخصصی است که در این دوره نیز این پنل ها برگزار شدند.

 

دومین پنل در سومین گردهمایی سازندگان و طراحان منطقه یک در دوبخش با حضور معماران و سازندگان برگزار شد که در قسمت اول پنل علی کرمانیان رضا حبیب زاده و مهدی خرمی حضور داشتند.

 کرمانیان در این پنل بیان کرد : برای معمار کیفیت مهمترین مسئله است. معماران دغدغه های کیفی دارند  و  شهرداری بیشترین دغدغه اش کمی است در کنار هم می تواند خروجی مطلوبی برای شهر داشته باشد. دغدغه های معماران عبارت اند از مسائل اجتماعی، کالبدی، محیط زیستی .

 

در ادامه حبیب‌زاده گفت: دغدغه های معماران شامل قوانین، ضوابط و مقررات شهرسازی و نیز دغدغه های سیستمی و مکانیزم اداری و سازمانی است که باید شهرداری به فکر رفع آن باشد. شهرداری باید با متخصصان شهری به صورت تخصصی گفتگو و مسائل شهر را حل کند.مسئله معمار چگونگی سکونت و زندگی کردن مردم در شهر است. این فکر در استراتژی پروژه اتفاق می‌افتد و اینجاست که معمار با شهرداری دچار چالش می شود. شهرداری هیچ امکانی برای گفتگو در مورد استراتژی با معمار در نظر نگرفته است.

مهدی خرمی نیز در انتها بیان کرد: تمام ساختمان‌هایی که جایزه می‌گیرند با خلاف های بسیاری ساخته می‌شوند که به معماری لطمه زده است. اجازه دهیم ساختمان‌ها معمارانه ساخته شوند. هیچ کجای دنیا اینقدر دست طراحان و معماران را نمی‌بندند.

حمیدرضا حاجوی شهردار منطقه یک تهران

پنل بررسی شاخص‌های اثرگذار معماری در پروژه‌های ممتاز منطقه یک نیز با حضور کامران افشار نادری، حبیبه مجدآبادی، هومن بالازاده و شهاب علیدوست برگزار شد.

شهاب علیدوست بیان کرد: در زمین هایی بالای هزار یا دو هزار متر با سطح اشغال۴۰ درصد می توان نماهای دیگری به نمای اصلی متصل کرد. نمای جانبی نمای مهم تریست که باید بر روی آن کار کرد.

حبیبه مجدآبادی نیز گفت معماری ایرانی امکانات بی نهایتی به ما برای ایده پردازی می‌دهد .چگونگی ورود نور به ساختمان از موضوعات بسیار مهم است که  در معماری کنونی نیز اهمیت زیادی دارد.

هومن بالا زاده در این پمل درباره سیمای شهری گفت: سیمای شهری ما به واسطه قوانین از بالا به پایین حاصل ساختمان های تکدانه است که بازنگری در تفکر ساختمانی در رشد این دانش مهم است.

 

پنل بررسی شاخصه‌های اثرگذار معماری در پروژه‌های ممتاز منطقه یک تهران با ارائه بهروز منصوری برگزار شد وی بیان کرد: ایمنی  دارای مولفه های مختلفی است و شامل ایمنی بصری، زیست محیطی و ساخت و ساز است. همچنین به لحاظ محتوایی ایمنی در فرهنگ معماری سابق ما بوده  است و امروز با بیان جدید باید از آن سود ببریم.

پنل بررسی شاخصه‌های اثرگذار معماری در پروژه‌های ممتاز منطقه یک تهران با ارائه حامد بدری احمدی برگزار شد.

بدری احمدی بیان کرد پروژه های بزرگ مقیاس با وجود تاثیراتی که دارند، در سیاست گذاری شهری مد نظر نیستند شاید به این دلیل که مدیران شهری ماندگار نیستند و بیشتر درگیر مناسبات شخصی در سطح مدیریتی و کارفرمایی در چنین پروژه هایی هستیم تا سیستمی بودن.

پنل فرآیند بررسی طرح‌های نما در کمیته نمای شهرداری منطقه یک و با حضور مهندس بهمن اصغری معاون شهرسازی و معماری منطقه یک، اخلاصی عضو هیئت علمی ،احمدی نماینده مهندسین مشاور، نصیری نماینده شورای شهر

اصغری: نمایی که برای شهر طراحی می شود متعلق به همه شهر است اعضای کمیته نما این وظیفه را دارند که از آشفتگی در شهر بکاهند.

اخلاصی: کمیته نما کاتالیزوری است بین معماران و شهرداری و وظیفه اش این است که هر دو طرف را با وجود مشکلات به هم نزدیک سازد. وطیفه کمیته نما ،تعامل با معماران است تا کمیته  نما ایزوله نشود.

نصیری: رسالت هر معماری ایجاد کیفیت است که دغدغه کمیته نماست و فلسفه وجود کمیته نما هم کیفی سازی پروژه هاست.

 

 

چالش های سازندگان

سازندگان منطقه یک در این گردهمایی حرفهای زیادی داشتند که با صما مطرح کردند؛ مثلا محمدرضا یاوری، سازنده فعال منطقه یک تهران،طولانی بودن فرآیند دریافت جواز ساختمانی را بزرگترین چالش صنعت ساختمان بیان کرد.

همچنین حمید صحیح‌النسب، سازنده ومعمار فعال منطقه یک تهران در این همایش بیان کرد: شهرداری باید زیرساخت هایی را برای ساخت ساختمان‌های پایدار و صدور پروانه ایجاد کند تا شاهد فرار سرمایه گذاران از شهر نباشیم. علاوه بر این امیر صحیح النسب با نیز بیان کرد: مهمترین چالشی که در حال حاضر وجود دارد بر می‌گردد به این که شهرداری نسبت به صدور پروانه و پایان کار با سازندگان تعامل ندارد.

قاسم تدین نیز در این دوره با تاکید بر اهمیت ساختمان‌های پایداربیان کرد: دولت و شهرداریها برای ساخت ساختمان‌های پایدار و سازگار با محیط‌زیست به سازندگان و مالکان ساختمان مشوق‌های ویژه‌ای اعطاء کنند.

دکتر مهدی خرمی‌روز، معمار و سازنده فعال منطقه یک گفت: ضوابط و قوانین شهری برای اجرای طرح‌های معماری خاص باید بروزرسانی شوند. پژمان جوزی، سازنده فعال منطقه یک تهران با حضور در سومین گردهمایی سازندگان و طراحان منطقه یک تهران ضمن با اهمیت شمردن موقعیت منطقه یک تهران سازندگان را به نوسازی بافت‌های فرسوده دعوت کرد

حسین اسدی، سازنده فعال منطقه یک نیزبا تاکید بر اینکه جا‌نمایی مراکز تجاری منطقه یک اصولی نیست، گفت: باید هرگونه احداث مراکز تجاری متناسب با ظرفیت ‌های منطقه باشد نه بر اساس تامین منافع ذ‌ینفعان و شهرداری

 

بابک بهراد، معمار، در حاشیه سومین گردهمایی سازندگان و طراحان منطقه یک تهران درباره طراحی شهری گفت:  آنچه که مسلم است ما در شهری زندگی می‌کنیم که شهرسازی می‌تواند نقطه قوتش باشد. ما معماران بسیار برجسته و هنرمندی داریم اما یک حلقه گمشده در این میان داریم به نام طراحی شهری که پیوند دهنده معماری و شهرسازی است.

از جمله دیگر معماران فعال در منطقه یک علی موسی‌پناه، است که وی نیز در این گردهمایی  شرکت و تامید کرد: تغییرات سریع سبک زندگی از مهمترین چالش‌های معماری در این دوران است.

کامران افشار نادری، معمار نیز گفت:امروز اگر معماران ما بخواهند یک طرح خاص و متفاوت را ارائه دهند که بتواند در معماری شهر، گامی به جلو باشد؛ متاسفانه در برخی مواقع حتی تا چند سال درگیر گرفتن مجوزها می‌شوند و این موجب می‌شود که در بسیاری از موارد، پروژه‌ها دستخوش تغییراتی ناخواسته شوند تا بتوانند از دریچه تنگ موانع عبور کنند و گاه پیش می‌آید که کارفرما پشیمان شده و طرح را به شخص دیگری می‌سپارد یا رها می‌کند.

از دیگر سو حبیبه مجدآبادی، معمار نیز در حاشیه این مراسم تاکید کرد: واقعیت این است که ما معمارها همواره با شهرداری دچار چالش و اصطکاک زیادی هستیم که فکر می‌کنم نهایتاً از طریق گفتگو بشود این مسائل را حل کرد.

هومن بالازاده، معمار نیز خاطر نشان کرد: به عقیده من بازنگری در قوانین شهری به صورت کلی و یا به صورت خاص می‌تواند از طریق الگوهایی متفاوت صورت گیرد که قادر باشد برخی موارد را در قوانین به نوعی تغییر دهد و آنها را منعطف‌تر سازد. بهروز منصوری،معمار، از ارزیابی کمی معماری ساختمان‌ها توسط مراجع ذی‌صلاح در فرآیند صدور پروانه انتقاد کرد.


درهای باز کمیته نمای شهرداری منطقه یک

علاوه بر این بخش دیگر این گردهمایی صحبت با اعضای کمیته نمای منطقه یک بود تا بی واسطه تر مسائل بین معماران، سازندگان و طراحان با کمیته نما مطرح شود. در سومین دوره گردهمایی سینا احمدی، معمار و عضو کمیته نمای منطقه یک تهران گفت: کمیته نما باید کاملاً شفاف و با درهای باز به روی تمام شهروندان عمل کند تا همه بتوانند ببینند که چه معیار هایی در مورد هر ساختمان مورد نظر این مجموعه است.

 

این همایش با استقبال گرم فعالان حوزه صنعت ساختمان مواجه شد همچنین در بخش نمایشگاه نماهای برتر منطقه یک شاهد استقبال دانشجویان معماری و سازندگان و طراحان بودیم. 

در این نمایشگاه شرکت های فعال در حوزه مصالح ساختمانی نیز شرکت داشتند.

حمیدرضا حاجوی شهردار منطقه یک تهران

چهارمین دوره گردهمایی سازندگان و طراحان منطقه یک ۵و ۶ بهمن ماه در مرکز همایش های آسمان زعفرانیه برگزار می شود.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا