مسکن و ساختمان

محمد فیضیان سازنده گفت:

تغییر وضعیت کنونی مسکن با بهبودزیرساخت‌های صنعت ساختمان

محمد فیضیان سازنده منطقه چهار و هفت تهران درباره وضعیت بازار مسکن و بخشودگی عوارض شهرداری برای سازندگان به صما گفت: این بخشودگی عوارض شهرداری تا جایی که در خاطر من است همیشه شب عید بوده است و منحصر به امسال نیست که شهرداری درباره آن صحبت می کند. مسئله این است که ساختمان سازی آنقدر هزینه بر شده است که این بخشودگی عملا به کار سازندگان نمی آید و به کاهش قیمت مسکن کمک نمی کند.

وی درباره چشم انداز بازار مسکن ادامه داد: اکنون قیمت مسکن رو به افزایش است و رکود تورمی داریم و کمتر هم معامله ای ندارملک می شود. بازار اجاره بها نیزتورمش ازبازار فروش بیشتر  خواهد شدمی شود. با این وضعیت ما اصلا مسکن اولی نداریم. کسی که مثلا آپارتمانی ۸۰ متری دارد می تواند چند سال بعد ده متر به آن اضافه کند.

فیضیان  خاطر نشان کرد: برخی مصالح یا تورم ندارد یا خیلی جزیی  است مثل سنگ یا سرامیک. برخی از مصالح هم هستند واردارتی هستند مانند لوازم آسانسور اما هیچ کدام این تورم ها آنقدر آزاردهنده نیست که افزایش عوارض نظام مهندسی  است که در قیمت تمام شده مسکن اثر می گذارد و از جیب مصرف کننده در حقیقت خرج می شود. هزینه های نامحسوسی است فیش عوارض سازمان مهندسی ۱۲ برابر شده است و خود ناظر هم سر ساختمان مبالغ غیرمتعارفی طلب می کند که همه اینها در نهایت قیمت تمام شده مسکن را افزایش می دهد.سازنده یک حاشیه سود مشخص دارد،قیمت زمین هم مقدار معینی است، قیمت تمام شده مسکن هم مشخص.هرچقدر عوارض بالا برود مصرف کننده باید این مبلغ را بپردازد و در حقیقت ضرر می کند. پولی که باید صرف استحکام ساختمان شود وارد جیب برخی از ناظران می شود البته نه همه آنها اما عمده ناظران این پول را طلبمی کنند.

این سازنده افزود: خیلی از سازنده ها از بازار خارج شده اند، هر کارگاهی هم که تعطیل شود ۲ هزار نفر مستقیم و غیر مستقیم بیکار می شوند، صنعت مسکن جور تولید کشور را دارد می کشد.  با این اوضاع بیکاری بیشتری خواهیم داشت.

فیضیان درباره افزایش قیمت یونولیت گفت: این محصول وارداتی نیست ، مواد اولیه اش وارداتی است؛ اما قبلا در بورس کالا عرضه می شد و خیلی ها خریداری می کردند و در خرده فروشی ها می فروختند. الان حدود ۴۰ روزی است که در بورس فروخته نمی شود و افزایش قیمت به همین دلیل است که امیدواریم از این به بعد کمتر شود. البته دلیل دیگر آن این است که گفته می شود استفاده از یونولیت در سقف متوقف شود و به جای آن از سقف وافل استفاده شود و به نظر می رسد این افزایش قیمت کار مافیای یونولیت است.

این سازنده درباره سقف وافل بیان کرد:اگر بدانم باید سقف وافل استفاده کنم خب از اول میلگرد بیشتری مصرف می کردم که بتوانم از این سقف استفاده کنم.وافل در ایران ۴ تا ۵ سال است که درباره اش صحبت می شود و دو سال است بیشترمطرح شده . تیم اجرایی آن کم کم بیشتر می شود اما هزینه آن بیشتر است. بتن و میلگرد بیشتری می خواهد و به سمت ساخت و ساز پیشترفته تری می رود بنابراین خیلی بهتر از یونولیت است اما چون هزینه بر است هرکسی نمی توانست از آن استفاده کند. اما الان با این قیمت یونولیت از وافل استفاده می کنند.

وی درباره نمای ساختمان افزود: نما شناسنامه و مهمترین عضو یک ساختمان است. در یک ساختمان ممکن است ۱۰ نفر زندگی کنند اما روزانه هزاران نفر از جلوی آپارتمان ها رد می شوند. تاکید بر استفاده از معماری ایرانی-اسلامی دست سازنده ها را می بندد و از طرف دیگر بسیاری از مردم نماهای رومی یا کلاسیک دوست دارند. برخی از سازنده ها به نام معماری ایرانی از سنگ ارزان یا آجر ارزان استفاده می کنند. یکی آجرقهوه ای در نما کار می کند یکی قرمز ، نه متحدالشکل و یکسان است و کار را در نهایت زشت می کند.

این سازنده درباره ذخیره انرژی و پایداری گفت: ما در این زمینه بسیار عقب هستیم. در بحث آب و فاضلاب پمپ هایی که برای ذخیره سازی آب می گذاریم خیلی بهتر از قبل است و مانع هدررفت آب و آب باران می شود؛ اما در بخش ذخیره انرژی از دنیا عقب هستیم و برای جلوگیری از هدررفت انرژی فقط با استفاده از هوشمند سازی می توانیم پایداری را بیشتر کنیم که تکنولوژی آن وارداتی است  و البته می توان به این سو رفت.

فیضیان در پایان تاکید کرد: اگر همه هزینه ها در ایران صرف زیرساخت ها شود در نهایت با تحمل یک دهه فشار از  وضعیت کنونی می توان بیرون رفت. این را نه من سازنده که اقتصاددان ها می گویند.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا