مسکن و ساختماننظام مهندسی

رعایت ایمنی سرمایه‌گذاری است نه هزینه

پنل تخصصی نقش سازمان های دخیل درتوسعه ایمنی ساختمان‌ها وشهرها  امروز ۱۱ آذر در همایش ساختمان پایدار،نما و ایمنی با حضور مسئولان مربوطه برگزار شد.

در این پنل حامد سلیمی سرپرست اداره کل معماری و ساختمان شهرداری تهران،رامین کرمی رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران،قدرت الله محمدی رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی تهران، سعید عبدولی معاون حفاظت و پیشگیری  حریق سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران، امیدرضا ریاحی عضو هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران ‎‌و دبیر علمی همایش ساختمان ایمن،شهر ایمن به ایراد سخنرانی پرداختند.

در ابتدا دبیر علمی همایش گفت باید به این نکته دقت شود که ایمنی هزینه نیست بلکه به نوعی سرمایه گذاری است و نیازاست این تفکر در بین سازندگان و مهندسان نهادینه شود که رعایت HSE از زمان طراحی تا اجرا و بعد بهره برداری ضروری است و سبب سود و جلوگیری از حوادث می شود.

سلیمی نیز در ادامه مراسم درباره اهمیت ایمنی و قوانین موجود در این زمینه صحبت کرد و گفت به جز شهرداری  آتش نشانی وزارت کار نیز باید در بحث ایمنی توجه بیشتری داشته باشد. بسیاری از مواقع ما برای ساختمان ها اخطار صادر کرده ایم اما سایر نهادها که قدرت اجرایی دارند وارد نشده اند.

وی در بخش دیگری از سخنانش به استفاده طراحان از برنامه ربیت اشاره کرد که امکان دخالت های سلیقه ای دفاتر خدمات الکترونیک را می گیرد و گفت درصدد هستیم استفاده از این برنامه را برای افزایش ایمنی الزامی کنیم.

رئیس سازمان آتش نشانی شهر تهران سخنران دیگر این مراسم بود که ابراز کرد: بیشتر مشکلات این سازمان نماهای غیراستانداردی است که بسیار زود مشتعل می شوند و امکان کمک رسانی را نیز کاهش می دهند. وی به نماهای کامپوزیتی که استاندارد نیستند و سبب حریق های بزرگ می شوند اشاره کرد.

محمدی افزود: با توجه به ترافیک تهران امکان رسیدن ۶ دقیقه ای به محل حادثه نیست بنابراین باید به فکر افزایش ایمنی در طراحی و اجرا و بهره برداری باشیم.

در ادامه این جلسه کرمی به اهمیت آموزش اشاره کرد و گفت این سازمان توانایی برگزاری دوره های تخصصی برای افزایش ایمنی را دارد و همچنین از استفاده از برنامه ربیت استقبال کرد. وی افزود: این سازمان در پی اجرای استاندارد سرو سبز برای ساختمان های شهر تهران است که سبب کاهش اتلاف انرژی خواهد شد.

عبدولی سخنران پایانی این جلسه نیز درباره هوشمندسازی ساختمان ها و نقش آن در کاهش سوانح صحبت کردو درباره آموزش سازندگان برای افزایش ایمنی در ساخت و ساز گفت این سازمان تاکنون دوره هایی را برای سازندگان برگزار کرده است و در آینده نیز توان برگزاری این دوره ها را برای نهادینه کردن افزایش ایمنی ساختمان دارد.

مشروح سخنرانی های این پنل در شماره آینده نشریه ساختمان منتشر می شود.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا