شهرمسکن و ساختمان

حسین زارعی سازنده بیان کرد:

آجر یکی از مولفه‌های معماری ایرانی است نه همه آن

حسین زارعی از سازندگان تهرانی است که در  مناطق ۱، ۴ و ۷ پروژه های زیادی کار کرده است. درباره وضعیت کنونی بازار مسکن و بحث پایداری و نما در ساختمان با وی گفتگو کردیم که در ادامه می آید.

زارعی گفت: بخشی از دلایل گرانی افسارگسیخته مسکن به گرانی مصالح ساختمانی برمی گردد. وی به عنوان نمونه به قیمت یونولیت اشاره کرد و گفت: قیمت یونولیتی که به عنوان عایق و در سقف کار می شود از ۷۰ هزار تومان در سال گذشته به ۳۶۰ هزار تومان رسیده است. این سازنده افزود: سیمان و مصالح دیگر نیزهر روز قیمتشان تغییر می کند بنابراین قیمت تمام شده یک آپارتمان روز به روز بیشتر می شود. این درحالی است که قدرت خرید مردم کمتر می شود. وی ادامه داد: وضعیت به گونه ای شده است که خرید اپارتمان های ۴۰ متری برای بسیاری از مردم امکان پذیر نیست.

واسطه گری و افزایش قیمت مسکن

زارعی دلیل افزایش قیمت مصالح را حضور واسطه ها دانست. وی ادامه داد: هزینه عوارض و فرایند طولانی صدور پروانه ساختمانی و وضعیت اقتصادی کشور سبب شده است بسیاری از سازندگان به دلالی ملک روی آوردند.این سازنده خاطرنشان کرد: دردسرهای سازنده بودن کم نیست بنابراین افراد ترجیح می دهند به واسطه گری روی آورند که دردسر ندارد و چون تولیدی در پی ندارد سبب افزایش بی رویه نرخ مسکن و اجاره بها می شود.

وضعیت مسکن و نوسانات ارزی

زارعی درباره تاثیرنوسانات بازار ارز در بخش مسکن گفت: نوسانات بازار ارز و پایین آمدن ارزش ریال سبب می شود سازنده ها به جای نگه داشتن ریال، دلار بخرند تا در زمان لازم برای تهیه مصالح ساختمانی بتوانند آن را بفروشند.

این سازنده درباره تاثیر افزایش قیمت دلار بر خرید و فروش مسکن گفت: در حال حاضر بسیاری از مردم یا سازندگان ملک خود را نمی فروشند و ترجیح می دهند صبر کنند تا ببینند در آینده چه اتفاقی خواهد افتاد. فروشندگان عادی می ترسند واحد مسکونی خود را بفروشند و بعد نتوانند دیگر جایی را با همان پول خریداری کنند.

رعایت ایمنی و پایداری وجدانی است 

وی درباره بحث ایمنی و پایداری در ساختمان گفت: من تمام تلاشم را می کنم تا موارد مربوط را رعایت کنم اما این وضعیت خیلی فردی است و به وجدان افراد مربوط است چون نظام مهندسی با اینکه عوارض می گیرد عموما نظارت چندانی نمی کند.

زارعی در پایان درباره اینکه آیا نمای ساختمان می تواند ارزش افزوده محسوب شود گفت: بله می تواند اما مسئله این است که کمیته نما تاکیدش بر معماری ایرانی اسلامی است و این معماری را فقط به کار بردن آجر در نما می داند . در حالی که آجر تنها یکی ازموئلفه های معماری ایرانی است . من در منطقه ۷ نمایی را به کمیته نما ارائه دادم که توسط دکترسینکی طراحی شده بود و با دوندگی های بسیار توانستم تایید کمیته نما را بگیرم. اجرای این نما هم آسان نبود اما برای من مهم بود که ساختمان نمای درخور توجه ای داشته باشد. اگر کمیته نما دید گسترده تری نسبت به معماری ایرانی یا مدرن داشته باشد نما می تواند ارزش افزوده برای ساختمان محسوب شود.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا