مسکن و ساختمان

آخرین نفس‌های صنعت ساختمان به گوش می‌رسد/ دولت برنامه‌ای برای تحقق وعده‌هایش ندارد

دولت برای سال‌های آینده هم هیچ برنامه‌ای برای تحقق وعده‌هایش و ساخت و تولید مسکن ارائه نکرده است.

به گزارش صما، مهدی بستانچی رییس انجمن تولیدکنندگان سیستم‌های تهویه مطبوع ایران به روزنامه دنیای اقتصاد گفت:

 دولت سیزدهم وعده ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال را ارائه کرد و به‌طور قطع به این آمار یعنی ساخت یک میلیون مسکن حتی نزدیک هم نشده‌ایم؛ چه برسد به اینکه حتی بتوانیم به این آمار دست پیدا کنیم.

 درواقع دولت برای سال‌های آینده هم هیچ برنامه‌ای برای تحقق این وعده و ساخت و تولید مسکن ارائه نکرده است.

 جدا از مساله تورم در بخش ساخت‌و‌ساز، مشکل دیگر ما کمبود نقدینگی است. صنعت ساختمان و سایر صنایع وابسته جزو صنایعی هستند که احتیاج به نقدینگی قابل توجهی دارند. با توجه به اینکه در چند سال گذشته ما در کشور با تورم فزاینده‌ای مواجه بوده‌ایم، نقدینگی شرکت‌های داخلی و سازندگان به همان نسبت رشد پیدا نکرده است و همین موضوع باعث شده که در بخش ساختمان تامین مالی به درستی انجام نشود.

 البته در شرایط کنونی مشکل تامین مالی یک مشکل فراگیر است. اکثر منابع بانک‌ها توسط دولت گرفته می‌شود و بانک‌ها اصلا منابع قابل قبول و مناسبی برای اختصاص به بخش تولید ندارند و از همین‌رو در حال حاضر بخشی از رکود هم به خاطر نبود و کمبود نقدینگی مناسب در بخش تولید است.

 تا زمانی که دولت فکری به حال رفع ابرچالش‌های اقتصادی کشور نکند، چالش‌های صنعت ساختمان هم جدا از سایر چالش‌ها و مسائل اقتصادی کشور نیست.

طبیعی است افزایش یا کاهش تورم در بخش ساختمان، متاثر از افزایش یا کاهش تورم در سایر بخش‌ها است که دلایل آن هم کاملا مشخص است.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا