مسکن و ساختمان

امیرحسین مالکی مدیرعامل گروه مهندسی مفهوم نگار در گفت‌وگو با صما مطرح کرد:

«اجرا»، تخصصی از یاد رفته!

مدیرعامل گروه مهندسی مفهوم نگار گفت: متاسفانه اجرا به عنوان یک تخصص، مغفول مانده است و حتی در برخی مواقع فعالان حوزه ساختمان نیز هیچ دیدی نسبت به این موضوع ندارند و به اجرای ساختمان به چشم یک تخصص نگاه نمی‌کنند که این نوع نگاه بسیار تاسف برانگیز است.

امیرحسین مالکی در آستانه برگزاری ششمین نمایشگاه و همایش ساختمان پایدار و چهارمین نمایشگاه نما و طراحی داخلی در گفت‌وگو با خبرنگار صما، اظهار داشت: یکی از معضلات ما در صنعت ساختمان، طول عمر پایین ساختمان‌ها است که ارتباط مستقیم با نوع اجرای طرح آن دارد، علاوه براینکه اجرای تخصصی و حرفه‌ای می‌تواند عمر یک ساختمان را افزایش دهد، به راحتی توان کاهش هزینه ساخت آن را نیز دارد.

وی با بیان اینکه همه در ایران خود را متخصص ساختمان‌سازی می‌دانند، ادامه داد: هر پروژه منحصرا شرایط خاص خود را دارد و نمی‌توان با یک نسخه و فرمول تمامی ساختمان‌ها را ساخت، زیست بوم، شرایط آب‌وهوایی، بودجه کارفرما و … مولفه‌های تاثیرگذار بر اجرا هستند.

مدیرعامل گروه مهندسی مفهوم نگار با اشاره به اینکه عدم آگاهی معضل این روزهای تخصص ماست، عنوان کرد: متاسفانه این غفلت فقط از سمت مردم نیست و برخی مواقع مهندسین ما نیز از این مسئله غافل هستند و ما با شرکت در نمایشگاه‌های مختلف سعی می‌کنیم به فرهنگسازی این مبحث که اجرای ساختمان فعالیتی تخصصی است، کمک کنیم.

مالکی در خصوص «تخصص اجرا» توضیحاتی را ارائه داد و گفت: در سه قسمت نقش مجری متخصص کاملا محسوس است، گام نخست خرید متریال متناسب با طرح است که متخصص اجرا کاملا براساس مقتضیات پروژه مشاوره ارائه می‌دهد، در گام دوم روش اجرای درست آن متریال است و بحث سومی که متخصص اجرا در آن نقش دارد، کاهش پرت متریال و هزینه است. در نتیجه با اجرای درست هم هزینه و هم استهلاک ساختمان کاهش می‌یابد.

وی ادامه داد: انتخاب نوع متریال و مصالح با توجه به زیست بوم، اجرای آن متریال در شرایط هر پروژه مولفه‌هایی است که مجری باید به آن‌ها توجه کند؛ با اینکه چند سالی است که برگه مجری در نظام مهندسی آمده است اما همچنان به اجرا به عنوان یک فن و تخصص توجه نمی‌شود و برخورد سوری با این برگه آن را در نظام، کم اهمیت کرده است.

مالکی تصریح کرد: از ابتدا سیاست و رویکرد ما در مجموعه طراحی پروژه‌های فاخر معماری و ورود به پروژه‌های خاص اجرایی بوده است؛ وجه تمایز ما با دیگر همکارانمان نیز همین است که پروژه‌های خاص را به شکلی دقیق، درست و مطابق با طرح اجرا می‌کنیم و همین موجب شده که طراحان، معماران و سرمایه‌گذاران با طیب خاطر با مجموعه ما همکاری کنند. مجموعه ما از سال ۱۳۹۱ کار خود را آغاز کرده و سال‌های بعد فعالیت خود را گسترش داد و در حال حاضر تبدیل به یک برند در این حوزه شده است.

مدیرعامل گروه مهندسی مفهوم نگار با بیان اینکه بسیاری از ویلاهای شمال ایران توسط «متخصصان اجرا» ساخته نمی‌شوند، گفت: یکی از معضلاتی که در ویلاهای شمال ایران با آن مواجه هستیم این است که پس از یکسال، این ساختمان‌ها تغییر می‌کنند و به مرور و در بازه زمانی کوتاهی مستهلک می‌شوند. بعضی از مجریان مدعی هستند که برخی از متریال را نمی‌توان در شمال یا تهران و یا … استفاده کرد، در حالی که هر متریالی اصول و تخصص اجرایی خود دارد.

وی با ذکر مثالی صحبت‌های خود را پایان داد: در برخی از پروژه‌های شمال کشور، به دلیل رطوبت بالا آجرها شوره می‌زنند اما ما در شمال کشور طرحی را با استفاده از آجر، براساس نوع متریال و اقلیم آن منطقه اجرا کرده‌ایم که این مشکل تاکنون و بعد از گذشت ۷ سال به هیچ عنوان پیش نیامده است.

 

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا