مسکن و ساختمان

کمبود یک میلیون مسکن با نوسازی ۳۳۰ هزار پلاک فرسوده در پایتخت رفع می‌شود

سرپرست سازمان نوسازی شهر تهران از وجود ۲۳۰ هزار پلاک فرسوده در این کلان‌شهر خبر داد و گفت: مشکل کمبود یک میلیون مسکن با نوسازی ۲۳۰ هزار پلاک فرسوده در پایتخت رفع می‌شود.

به گزارش صما و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی شهرداری تهران، سیدمهدی هدایت اظهار کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد که در شهر تهران حدود ۲۳۰ هزار پلاک فرسوده و ناکارآمد وجود دارد که البته بافت‌های تاریخی نیز در این محدوده قرار دارند.

وی با بیان اینکه متوسط تولید مسکن از یک پلاک فرسوده پنج واحد است، افزود: پیش‌بینی می‌کنیم در ۲۳۰ هزار پلاک فرسوده شهر تهران یک میلیون مسکن تولید می‌شود، برابر آمارهای موجود ما یک میلیون مسکن در شهر تهران کم داریم.

سرپرست سازمان نوسازی شهر تهران با اشاره به اینکه در حال حاضر دوره انتظار خرید مسکن در تهران به ۶۶ سال رسیده است، ادامه داد: ما با رویکرد مسکن استطاعت‌پذیر در شهر تهران تولید مسکن می‌کنیم، در واقع وقتی مسکن زیاد شود و تولید مسکن انجام شود، عرضه و تقاضا در بازار مسکن نیز متعادل می‌شود.

وی ادامه داد: با ساخت چهار میلیون مسکن در بافت فرسوده که در شرایط عادی ایجاد خدمات زیربنایی و روبنایی در آن سخت است، می‌توان باعث ارتقای کیفیت زندگی در این محدوده‌ها شد؛ این در حالی است که در سال‌های گذشته این امکان را در خارج از شهر تهران با ایجاد شهرک‌های جدید مسکونی محیا می‌کردند که مشکلی از پایتخت رفع نمی‌کرد.

هدایت تاکید کرد: در صورتی که اگر این امکانات در داخل بافت فرسوده شهر تهران ایجاد شود و دولت مشوق‌ها و وام مسکن را حداقل به یک میلیارد تومان با بهره کم برساند و شهرداری نیز پروانه ساختمانی را رایگان در اختیار ساکنان این محدوده قرار دهد، می‌توان شاهد اقدام جهادی در این حوزه بود.

وی گفت: هزینه‌کرد دولت در ایجاد زیرساخت‌های خدماتی که در شهرک‌های جدید اطراف تهران انجام می‌دهد، بسیار بیشتر از وامی است که برای انجام ساخت‌وساز در داخل بافت فرسوده به مردم اعطا می‌کند.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا