مسکن و ساختمان

چرا طرح گریدبندی مصالح ساختمانی عقیم ماند؟

یک فعال حوزه ساخت وساز بر این باور است که گریدبندی مصالح ساختمانی و تقسیم میزان مرغوبیت آنها می تواند نقش موثری در افزایش کیفیت ساختمانها داشته باشد که در نتیجه آن شاهد رشد کیفیت ساختمانها خواهیم بود.

به گزارش صما و به نقل از ساختمان آنلاین  بررسی ها حاکی از آن است که علی رغم توسعه تکنولوژی های ساخت در دنیا ،شیوه های ساخت در کشور ما کماکان اغلب دستی و سنتی است و این چرخه سبب شده است به جایی اینکه شاهد رشد کیفیت ساختمانها و افزایش عمر بناها باشیم در این زمینه عقب گرد معنا دار و قابل تاملی داشته باشیم.

علیرضا آقاجانی ،کارشناس حوزه ساخت وساز در گفتگو با خبرنگار ساختمان آنلاین گفت: وقتی هزینه های توید مسکن افزایش سرسام آوری پیدا می کنند ،طبیعی است که سازندگان برای اینکه ساخت وساز برای آنها توجیه اقتصادی داشته باشند به سمت کاهش هزینه های خود گام بر می دارند و ساده ترین ودم دست ترین راهکار برای صرفه جویی در هزینه های ساخت ،کاهش کیفیت مصالح ساختمانی است که در نتیجه آن میانیگن عمر عمر مفید ساختمان سقوط پیدا می کند.

وی با تاکید بر اینکه فاجعه گرانی در بازار مسکن سبب شده که متقاضیان به داشتن یک سرپناه راضی شوند تاکید کرد: وقتی قیمت مسکن به صورت افسار گسیخته ای افزایش پیدا می کند و دستیابی به آن به یک رویا برای خانوارها تبدیل می شود ،در چنین شرایطی ،مطالبه ابعاد کیفی مسکن در میان خریداران ایجاد نخواهد شد چرا که به دلیل فشار اقتصادی ناشی از تامین مسکن ،عمده متقاضیان به داشتن یک مسکن با حداقل امکانات زیستی راضی هستند.

آقاجانی بر این باور است که افزایش عمر مفید ساختمانها در شرایط فعلی کشور صرفا یک شعار است و خاطر نشان ساخت: هر چند که ممکن است در ساختمانهای لوکس و بلندمرتبه ،به دلیل بکارگیری مصالح مرغوب تا حد زیادی عمر مفید ساختمانها افزایش داشته باشد،اما این رویه درباره سایر ساخت وسازهای معمول شهری به هیچ وجه حاکم نیست .

این کارشناسن حوزه ساخت وساز با هشدار نسبت به تبعات این سیکل معیوب تاکید کرد: این چرخه نه تنها به ضرر بهره برداران مسکن است ،بلکه برای کشور نیز هزینه زا خواهد بود چرا که عوارض ناشی از بی کیفیتی این واحدها که سبب معضلاتی نظیر هدر رفت انرژی و.. می شود در نهایت سبب هدرروی منابع ملی کشور می شود.

اما در همین راستا عماد شاه محمدی نیز با بیان اینکه بی توجهی به مقررات ملی ساختمان و همچنین وابستگی درآمدهای شهری به حوزه ساخت وساز، زمینه کاهش کیفیت ساختمانها را فراهم کرده است اذعان داشت: طی سالهای اخیر برخی از انجمن های فعال مرتبط با ساختمان ،عنوان کرده بودند که برای اینکه عمر مفید ساختمانها افزایش پیدا کند باید مصالح ساختمانی به سه گرید A,B,C  تقسیم بندی شوند که بر مبنای این تقسیم بندی مصالح بسیار با کیفیت در گروه اول،مصالح خوب در گروه دوم و مصالج متوسط نیز در قالب گروه سوم تقسیم بندی می شوند.

وی تاکید کرد: وقتی که این تقسیم بندی لحاظ شود،ساختمانهای بلند مرتبه و نیز ساختمانهای لوکس ملزم هستند که از مصالح گرید یک استفاده کنند و همین الزام قانونی سبب می شود که این واحدها ایمن و کیفی ساخته شوند،در همین حال درباره سایر ساختمانها نیز از مصالح ساختمانی با گرید متوسط و معمولی استفاده می شود که اگر چه از لحاظ کیفیت عالی نیستند ،اما از حداقلهای استانداردهای اولیه برخوردار هستند که در نتیجه آن ساختمانهایی که در نقاط پایینی شهر یا روستاها و مناطق ضعیف ساخته می شوند از استانداردهای اولیه برخودار خواهند بود و عمر مفید قابل قبولی خواهند داشت.

شاه محمدی تاکید کرد : متاسفانه طی سالهای اخیر و تحت تاثیر تحریمها ، تورم اقتصادی و تاکید یک جانبه بر افزایش تولید مسکن بدون توجه به اصول کمی، مقوله کیفیت در ساختمان به حاشیه رانده شد و در نتیجه ایده گرید بندی مصالح ساختمانی که می توانست نقطه عطفی برای ساماندهی مصالح ساختمانی که زمینه ساز افزایش عمر مفید ساختمانهاست عقیم ماند .

این فعال حوزه ساخت وساز خاطر نشان ساخت: هر چند افزایش عمر مفید ساختمان در گرو عوامل مختلفی نهفته است اما بدون شک کلیدی ترین آن افزایش کیفیت مصالح ساختمانی است و امیدواریم با بهبود شرایط اقتصادی ،زمینه توجه به ابعاد فنی و کیفی ساختمانها فراهم شود.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا