دانشنامه ساخت و ساز

کاربرد‌های ورق سیاه در صنعت با آهن یک

کاربرد‌های ورق سیاه در صنعت با آهن یک

استفاده از ورق‌های فولادی در صنعت بسیار زیاد است. این ورق‌ها انواع گوناگونی دارند و تفاوت آن‌ها در نوع ساختار مواد بکار رفته اولیه در تهیه است. ورق‌های سیاه یک نوع از صفحه‌های فولادی هستند که از طریق روش نورد گرم و در دما بسیار بالا کارخانه‌ها به تولید می‌رسند. کاربرد ورق سیاه که به نام نورد گرم نیز شناخته می‌شود در صنعت بسیار زیاد است.

از ویژگی‌های اساسی این صفحه‌ها می‌توان به آجدار و ضد سایش بودن آن اشاره کرد. ضخامت ورق‌های سیاه نسبت به نمونه‌های دیگر صفحات فولادی بسیار زیاد است. شما میتوانید بر اساس نیازتان این محصولات را در ابعاد و ضخامت معینی تهیه کنید. در این مطلب به کاربردهای ورق سیاه در صنایع با آهن یک می‌پردازیم.

انواع ورق سیاه

شمش‌های فولادی کم کربن یکی از مهمترین مواد اولیه مورد استفاده در ساخت ورقهای سیاه هستند. کم شدن میزان کربن باعث می‌شود تا صفحات فولادی نرم‌تر و منعطف تر باشد. میزان کربن و عناصر مختلف بکار رفته در این محصولات، باعث ایجاد ویژگی‌های مختلف در آنها می‌شود؛ درنتیجه کاربرد ورق سیاه در صنایع گوناگون و تنوع آن بیشتر میشود. ورق‌های دارای میزان کربن ۳۷ و ۵۲ در کشور ما کاربرد بیشتری دارند.

نوع دارای کربن ۳۷ برای استفاده در ساختمان‌سازی و انجام جوشکاری مناسب‌تر است و همچنین می‌توان از طریق آن‌ها پروفیل، میلگرد و تیرچه تولید کرد. نورد گرم دارای کربن ۵۲ نیز از عناصر مختلف دیگر مثل سیلیکون و منگنز ساخته شده است. میزان مقاومت این صفحات در برابر خمش و پیچش بسیار زیاد است. همچنین این مقاطع برای استفاده در صنایعی که نیاز به کشش و تحمل وزن زیاد در ورق‌ها دارند، مناسب‌تر هستند. به‌راحتی می‌توان بر روی آن‌ها جوشکاری یا ماشین کاری انجام داد.

کاربرد‌های ورق سیاه

کاربرد ورق سیاه در صنعت بسیار زیاد است؛ از جمله اینکه برای تهیه مواد خام مورد استفاده صنعتی، انواع ماشین آلات، مخازن و پروفیل‌ها بهکار می‌رود. برای تولید ماشین آلات بزرگ نظامی، کشتی‌سازی، خودروسازی، صنایع سنگین فلزی، تجهیزات کشاورزی و… از ورق‌های سیاه استفاده می‌کنند. به دلیل اینکه آشنایی با این کاربرد‌ها می‌تواند زمینه استفاده مناسب از آن‌ها را برای کاربران آسان‌تر کند، آهن یک اقدام به معرفی کاربرد‌های ورق سیاه کرده است تا صاحبان مشاغل با آنها آشنا باشند و برای استفاده به آسانی انتخاب کنند.

صنایع ساختمانی

قیمت آهن در حال حاضر بسیار زیاد است و به همین دلیل صنایع ساختمانی برای انجام ساخت و ساز از صفحات فولادی در ابعاد گوناگون استفاده می‌کنند. کاربرد ورق سیاه در ساختمان‌سازی و انواع مختلف سازه‌ها مثل فرودگاه، انبار و‌ایستگاه‌های وسایل نقلیه و… بسیار زیاد است.

ساخت مخزن

از کاربرد‌ ورق سیاه در صنعت میتوان به ساخت مخازن تحت فشار اشاره کرد. دیگ‌های بخار و محفظه‌های گاز جزء این مخازن هستند. میزان فشار و دما این مخازن در انتخاب نوع ورق که می‌تواند دانه درشت یا دانه ریز باشد، باید مد نظر قرار بگیرد. ساخت سیلندر‌های گاز نیاز به صفحاتی با مقاومت بالا دارند و استفاده از ورق‌های سیاه به دلیل داشتن سختی زیاد برای این صنعت نیز مناسب است.

 تجهیزات دریایی

از دیگر کاربرد ورق سیاه می‌توان به استفاده از آن در صنایع کشتی‌سازی و تجهیزات دریایی اشاره کرد. صفحات بکار رفته در باربر‌ها و سکو‌های نفتی به‌دلیل اهمیت و کارایی آن‌ها باید جنس فولادی مستحکمی داشته باشند. لوله‌های نفتی که ممکن است در نقاط مختلف آبی یا خشکی استفاده شوند، باید مقاومت زیادی داشته باشند و از ویژگی‌های ساختاری خاصی برخوردار باشند. استفاده از آن بهدلیل قابلیت‌های خاص در ساخت این لوله‌ها نیز کاربرد زیادی دارد.

 صنایع نظامی

ساخت تجهیزات نظامی نیاز به استحکام بالا در مصالح و مقاطع فولادی دارد. استاندارد‌های تعیین شده توسط وزارت دفاع، ارتش، نیرو هوایی و دریایی باید در محصولات سفارشی این عرصه رعایت شود تا کارایی لازم را داشته باشد.

صنایع مختلف نظامی مثل کامیون‌ها، هلی‌کوپتر‌ها، جیپ و تانک، هواپیما و جت جنگی نیاز به استفاده از ورق‌های سیاه دارند. در صنایع نظامی نیروی دریایی نیز برای انجام تعمیرات و ساخت کشتی‌های جنگی از این صفحات کمک میگیرند.

خودرو‌سازی

دیگر کاربرد ورق سیاه که اهمیت زیادی دارد، مربوط به تولید قطعات مخصوص صنعت خودروسازی است. البته برای ساخت بدنه خودرو‌ها معمولاً ورق‌های روغنی یا نورد سرد بهکار گرفته می‌شود اما در ساخت سایر قطعات از نوع نورد گرم یا سیاه استفاده میشوند. در نتیجه، تأثیر قیمت ورق سیاه بر روی قیمت خودرو مؤثر است.

ساخت قطعات مخصوص زیر بدنه خودرو، تولید سیستم تعلیق، تولید چهارچوب خودرو، ساخت شاسی و… همگی با ورق‌های سیاه انجام می‌شوند.

سد‌سازی

میزان مقاومت زیاد این ورق‌ها و ویژگی‌های خاص آن، باعث شده تا در صنایع سدسازی اهمیت زیادی داشته باشند. مقاومت زیاد آن‌ها در برابر آب و هوا گوناگون و انعطاف‌پذیری زیاد، استفاده از این صفحات را برای سد‌های آبی کاربردی کرده است.

مزایای استفاده از ورق سیاه در صنایع

مزایای استفاده از ورق‌ سیاه در صنایع گوناگون برای صاحبان مشاغل و کاربران بسیار زیاد است و در قیمت ورق سیاه تاثیر دارد. از جمله مزیت‌های این صفحات می‌توان به خاصیت مکانیکی آن‌ها اشاره کرد که نسبت به فولاد معمولی بهبود پیدا کرده است و به همین دلیل قابلیت‌های صفحات برای استفاده در صنایع افزایش پیدا کرده است. میزان مقاومت کششی این ورق‌ها بسیار بالا است و انعطاف و ارتجاع مناسبی دارند.

خاصیت چکش خواری آن‌ها به دلیل اندازه معین عناصر بسیار زیاد است و از نظر استحکام و سختی نیز در سطح مطلوبی هستند. در تولید ورق‌های سیاه از عملیات حرارتی استفاده شده که درنتیجه میزان تنش پسماند‌ها حذف شده است. مقاومت صفحات نیز در برابر خوردگی نسبت به انواع دیگر ورق‌های فولادی بسیار بیشتر است.

ورق‌های سیاه را از آهن یک تهیه کنید!

کاربرد ورق سیاه در صنعت بسیار زیاد است و به دلیل گستردگی زیاد، صاحبان پروژه‌ها و خریداران ممکن است در انتخاب آن‌ دچار سردرگمی شوند. آشنایی با کاربرد‌های این ورقه‌ها می‌تواند انجام تصمیم‌گیری و انتخاب را برای خرید آسان‌تر کند. بر اساس کاربرد این صفحه‌ها، می‌توان ضخامت و ابعاد متنوعی متناسب با کار شما انتخاب کرد.

شرکت “آهن یک” بیش از چند سال است که در زمینه تهیه صفحات مخصوص فولادی و توزیع آن‌ها فعالیت می‌کند. شما می‌توانید کالا‌های مورد نیاز صنایع خودتان را بر اساس استاندارد‌های روز جهانی از طریق این گروه بازرگانی به صورت آنلاین و حضوری تهیه کنید.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا