مسکن و ساختمان

محمد حسین محمدی مدیر عامل شرکت نماد داریس در گفت‌وگو با صما:

بهبود وضعیت ساخت‌وساز نیازمند تغییرات اساسی است

این سازنده گفت: در گذشته بازارهای موازی همچون سکه، طلا و ارز به اخبار و شایعات عکس‌العمل نشان می‌دادند و بسته به تاثیر آن‌ها شاهد افزایش و یا کاهش قیمت بودند اما بازار مسکن همواره دارای ثبات نسبی بود و کمترین تاثیر را از اخبار و حوادث می‌گرفت، متاسفانه از سال ۹۷ به بعد بازار مسکن در این زمینه پیشتاز شد؛ حالا بازار مسکن پیش از بازارهای دیگر به تغییرات واکنش نشان می‌دهد.

محمد حسین محمدی مدیر عامل شرکت نماد داریس در گفت‌وگو با خبرنگار صما اظهار داشت: نمودارهای قیمت متوسط هر متر مربع نسبت به دلار در تهران نشان می‌دهد که در حال حاضر آپارتمان‌ها بالاتر از ارزش ذاتی‌شان قیمت‌گذاری و معامله می‌شوند.

وی با اشاه به اینکه در مناطق ۲۲ گانه تهران، ملک‌های کلنگی قیمت مناسبی دارند، بیان کرد: درست است که قمیت ملک کلنگی مناسب است اما ابهامات اقتصادی، بازار ملک را دچار سردرگمی کرده که موجب می‌شود، آینده ملک پس از نوسازی در هاله‌ای از ابهام باشد.

مدیر عامل شرکت نماد داریس افزود: اگر منوال به همین شکل پیش رود سازندگان محتاط‌تر نیز خواهند شد و بازار مسکن دچار سکونی می‌شود که همه منتظر می‌مانند تا ابهامات آن برطرف شود؛ درنتیجه ساخت‌وساز بسیار کاهش می‌یابد و سازندگان نیز ترجیح می‌دهند واحدهای خود را نگه دارند.

محمدی عنوان کرد: در حال حاضر میزان ساخت‌وساز به کمترین حد خود در ۱۰ ساله اخیر رسیده است، یکی از دلایل این کاهش، ضوابط طرح تفضیلی است که در بعضی از مناطق به هیچ عنوان توجیه اقتصادی ندارد، به عنوان مثال در برخی مواقع پروژه‌ای با پهنه M در منطقه ۷ و با تراکم مشخص ۴ طبقه، سطح عیان آن بیشتر از طرح تفضیلی می‌شود و این یکی از مهم‌ترین دلایلی است که سازنده مجاب به ساخت آن پروژه نمی‌شود؛ همچنین آینده مبهم اقتصادی مزید بر علت شده که تا این حد، آمار ساخت‌وساز کاهش یابد.

مدیر عامل شرکت نماد داریس در پاسخ به این سوال که آیا کاهش زمان صدور پروانه ساخت به دو ماه عملی است، گفت: بسیاری از پرونده‌ها و پروژه‌های ساختمانی در مرحله تایید نما هستند و سازنده منتظر است که داوران زمانی را به بررسی نما اختصاص دهند و در نتیجه طرح تاییدیه بگیرد، همچنین بحث اجرای نظارت، کنترل نقشه‌ها توسط نظام مهندسی همگی نیازمند زمان برای بررسی و تایید هستند، یکی از مشکلات ساخت‌وساز نیز همین زمان‌بر بودن اخذ مجوزها بوده و بعید است که ایده کاهش زمان صدور مجوز پروانه ساخت به دو ماه نیز عملی باشد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا دستورالعمل خاصی برای طراحی نما وجود دارد، عنوان کرد: در درجه نخست باید یک وحدت رویه‌ای وجود داشته باشد، اما بعید است که نمای ساختمان‌های تهران از منظر زیبایی‌شناسی و مرفولوژی یا تایپولوژی منطقه بررسی شود. بیشتر همسان بودن طراحی نمای ساختمان با ساختمان‌های مجاور آن است که مورد بررسی قرار می‌گیرد و این مصداق پرسش معروف «ابتدا مرغ بوده، یا تخم مرغ» است، در اینصورت اگر ساختمان‌های مجاور بدون هیچ هویت، تناسب و یا زیبایی‌شناسی و … ساخته شده باشند، آیا نمای ساختمان تازه ساخت نیز محکوم به تبعیت از ساختمان‌های قدیمی است؟!

مدیر عامل شرکت نماد داریس پیشنهاد داد: پیشنهاد بنده این است که در طراحی نماها بیشتر متمرکز بر متریال باشد، این اتفاق می‌تواند موجبات همگن شدن نمای ساختمان‌ها را بوجود آورد.

محمدی بیان کرد: برای بهبود وضعیت ساخت‌وساز نمی‌توان گفت که اگر یک یا چند فاکتور تغییر کند و یا اصلاح شود اوضاع بهبود می‌یابد، بلکه در سیاست کلان و لایه‌های اصلی‌تر نیز باید تغییراتی رخ دهد تا قیمت‌ مصالح، عوارض و … کنترل و به یک ثبات نسبی برسد، همچنین بسیاری از قوانین و مصوباتی که فعالیت را دشوار کرده است باید اصلاح شود، در اینصورت می‌توان به آینده صنعت ساختمان خوشبین بود.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا