دانشنامه ساخت و ساز

تغییرات نرخ شمش فولاد بر قیمت ضایعات در ۵ ماه نخست سال ۱۴۰۱ چه اثری داشت؟

از شمش فولاد، به‌عنوان یک محصول پیش‌ساخته و نیمه‌نهایی،‌ جهت تولید مقاطع مختلف فولادی استفاده می‌شود. نوسانات بهای این کالا به‌طور مستقیم بر قیمت انواع آهن‌آلات تأثیرگذار است.

در این مقاله سعی خواهیم کرد تا عوامل موثر بر قیمت روزانه این محصول را شناخته و روند این تغییرات در طول سال جاری را بررسی کنیم.

معرفی ۳ عامل موثر بر قیمت انواع شمش فولادی

عوامل و شرایط متعددی بر تعیین قیمت روز انواع شمش‌های فولادی، دخیل هستند‌. در ادامه با بررسی سه فاکتوری که اثرگذاری بالایی در بهای شمش‌ها دارند، آشنا می‌شویم:

بهای سنگ آهن جهانی

سنگ آهن، به‌عنوان ماده اصلی زنجیره تولید آهن‌آلات، نقش مؤثری بر تعیین قیمت انواع مصنوعات فلزی از جمله شمش‌های فولادی دارد. ارزش جهانی این محصول در سال‌های اخیر تحت تأثیر عواملی چون پاندمی کرونا و تورم، دارای روندی صعودی بوده‌است. با کنترل نسبی این بیماری و رونق مجدد استخراج و تولید کارخانه‌ها، در ماه‌های اخیر شاهد کاهش نسبی بهای سنگ آهن در بازار جهانی بوده‌ایم.

قیمت قراضه آهن

یکی دیگر از مواردی که از آن به‌عنوان ماده اصلی تولید شمش‌های فولادی استفاده می‌شود، ضایعات یا قراضه‌های آهنی است. آهن دارای خاصیت بازیافت است، به این معنا که پس از مصرف، می‌تواند مجدداً با ذوب‌شدن در چرخه تولید انواع محصولات فولادی دیگر قرار گیرد.

باتوجه به افزایش زیاد نرخ ارز در چند سال اخیر، ارزش قراضه‌های آهنی بیش از پیش نمایان شده‌است؛ واضح است که بالارفتن قیمت ضایعات آهن می‌تواند مستقیماً باعث افزایش بهای شمش‌های فولادی گردیده و بازار آهن‌آلات را تحت‌الشعاع قرار دهد.

طبق نظر کارشناسان آهن آنلاین:

“قیمت ضایعات آهنی، به صورت کیلویی محاسبه می گردد. قراضه و ضایعات آهنی کاربرد زیادی در تولید مقاطع فولادی مختلف دارند به همین خاطر اطلاع از نوسانات قیمت ضایعات آهن پرس شده و پرس نشده، برای خریداران این محصول اهمیت بالایی دارد.”

شرایط اقتصادی سیاسی بازار و بورس کالا

وجود تحریم‌های سیاسی-اقتصادی در سال‌های اخیر و بالا رفتن نرخ ارز در نتیجه این تحریم‌ها، باعث ایجاد تورم و کاهش قدرت خرید مصرف‌کنندگان شده‌است. این عارضه به‌همراه کاهش میزان تولید کارخانه‌ها به‌دلیل کم‌شدن نقدینگی و کمبود مواد اولیه، باعث ایجاد تغییرات مهمی در بازار شمش‌های فولادی بوده‌است.

همچنین به‌دلیل کاهش میزان صادرات شمش و مقاطع فولادی و عرضه زیاد آن‌ها در بازار بورس کالا، بازار دچار اشباع‌شدگی از محصولات آهنی شده، که این امر در کنار کم‌شدن تقاضای خرید مشتری، سبب جلوگیری از افزایش قیمت‌ها می‌شود.


عوامل زیادی بر تغییرات قیمت شمش فولاد در بازار اثرگذار است

روند تغییرات قیمت بیلت اصفهان از ابتدای سال ۱۴۰۱ چگونه بود؟

شمشال یا بیلت، یکی از انواع شمش فولادی است که در تولید انواع مقاطع طویل استفاده می‌شود؛ در زیر به بررسی نوسانات قیمت بیلت ذوب آهن اصفهان در پنج ماهه اول سال ۱۴۰۱ می‌پردازیم:

در فروردین ماه با بازگشایی مجدد کارخانه‌ها پس از تعطیلات نوروزی، شاهد یک افزایش قیمت جزئی به‌دلیل تعطیلی صنایع، کاهش تولید و همچنین افزایش قیمت دلار بودیم. قیمت بیلت اصفهان در طول فروردین ماه دارای یک ثبات نسبی بود و در محدوده قیمتی ۱۳۷۸۰۰ریال در بازار داخلی معامله گردید.

در نیمه اول اردیبهشت ماه نیز باتوجه به عدم رشد تقاضای بازار، ثبات نسبی در قیمت این کالا مشاهده شد؛ در دو هفته آخر اردیبهشت با اینکه شاهد ادامه سیر نزولی ارزش جهانی فولاد بودیم، لذا افزایش تقاضای بازار به‌دلیل شروع فصل ساخت‌وساز و همچنین افزایش جزئی نرخ دلار نیمایی، بهای این محصول اندکی افزایش یافت و در محدوده قیمتی ۱۴۷۵۳۰ ریال، عرضه گردید.

با شروع جنگ روسیه و اکراین، بازار شمش و قراضه آهنی دست‌خوش تغییرات زیادی شد؛ همچنین رأی مثبت مجلس به حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، باعث کاهش نسبی نرخ دلار نیمایی شد (برخلاف دلار بازار) که در نیمه اول خردادماه، بیلت اصفهان در محدوده ۱۴۴۰۴۰ ریالی قیمت‌گذاری گردید. در نیمه دوم این ماه، بروز سیل در کشور برزیل که از تولیدکنندگان عمده سنگ آهن در جهان است و همچنین احتمال قطعی برق کارخانه‌ها در تابستان و کاهش عرضه محصولات فولادی، بیلت اصفهان دارای رشد نسبی قیمت گردید، به‌شکلی که در روزهای پایانی خرداد در محدوده ۱۵۰۴۶۰ ریالی در بازار معامله شد.

در تیرماه ۱۴۰۱، شاهد افت قیمت مقاطع فولادی بودیم، به‌طوری‌که در این ماه، بیلت اصفهان با روندی نزولی در محدوده قیمتی ۱۳۵۷۸۰ ریال عرضه گردید.

در مردادماه باتوجه به خبر از سرگیری مذاکرات برجام و بار مثبت روانی این مسئله، برخلاف روند صعودی بازار بورس کالا، شاهد کاهش تقاضای خرید فولاد در بازار بودیم که این روند نزولی باعث گردید تا بیلت در رنج قیمتی ۱۲۷۵۳۰ ریال معامله شود. هرچند که در ابتدای ماه باتوجه به کاهش عرضه محصولات به‌دلیل قطعی برق کارخانه‌ها، این مقطع با اندکی افزایش قیمت همراه بود.

به‌طورکلی در ۵ ماه ابتدایی سال ۱۴۰۱، شاهد یک ثبات نسبی در بازار کالاهای فولادی و قیمت شمش آهن بوده‌ایم که باتوجه به کاهش نرخ جهانی آهن، دارای شیبی ملایم و نزولی در بازار بوده‌است.

طبق نظر کارشناسان آهن آنلاین:

قیمت بیلت، به عنوان یکی از مواد اولیه تولید مقاطع فولادی تاثیر زیادی بر بازار آهن و اقتصاد کشور در حوزه فولاد دارد. بیلت که در استانداردهای ۳SP و ۵SPبه طول ۶ و ۱۲ متر تولید می‌شود، نوسانات قیمت روزانه را درابعاد مختلف ۱۰۰، ۱۲۰، ۱۲۵ و ۱۵۰ تجربه می کند که بر قیمت سایر کالاهای فولادی نیز اثر می گذارد.”

نوسانات قیمت بیلت اصفهان در 5 ماهه ابتدایی سال 1401 را در تصویر می توانید مشاهده کنید

قیمت شمش بیلت و بالتبع آن بهای ضایعات در پاییز چه روندی را به خود می گیرد؟

پیش‌بینی قیمت بیلت و ضایعات آهنی در سه ماهه پاییز سال ۱۴۰۱، بدون شک تحت تأثیر مذاکرات برجام و نوسانات بازار بین‌المللی خواهد بود. اگر روند مذاکرات مثبت باشد، شاهد ادامه سیر نزولی قیمت کالاها هستیم و بالعکس در صورت شکست مذاکرات و رشد نرخ دلار، شاهد افزایش قیمت محصولات فولادی خواهیم بود.

سخن پایانی

همانطورکه مشاهده شد، نوسانات قیمت آهن آلات تحت تأثیر عوامل متعددی از قبیل شرایط سیاسی-اقتصادی کشور است. مجموعه آهن‌آنلاین سعی داشته ‌است تا به‌عنوان مرجعی معتبر، تغییرات روزانه این محصولات را در اختیار خریداران و علاقمندان در این زمینه قرار دهد.

برای اطلاعات بیشتر در خصوص قیمت آهن آلات می‌توانید به وب سایت آهن آنلاین مراجعه کنید.

ahanonline.com

آدرس: تهران، ستارخان، خیابان حبیب الله، نبش بن بست بنفشه.پ۱۱۴

شماره تماس: ۵۴۷۱۲-۰۲۱

ایمیل: info@ahanonline.com

تاریخ: ۱۲/۰۶/۱۴۰۱

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا