مسکن و ساختمانمعماری

صبا ناظمی نماینده سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری تبریز در گفت‌وگو با صما:

متمایزسازی و نمای رومی، دو معضل نمای ساختمان‌های تبریز/ معماران باید کارفرمایان را توجیه کنند

نماینده سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری تبریز گفت: در جلسات کمیته، بحث و گفت‌وگوی زیادی در خصوص یکسان‌سازی نماها انجام می‌دهیم، متاسفانه یک رویه نادرست در تبریز و دیگر شهرهای کشور رایج شده است، در واقع نمای ساختمان‌ها در حال حاضر با الگویی که ما در نظر داریم فاصله دارد، کمیته تمام تلاش خود را می‌کند تا سریع‌تر معضلات این بخش حل شود.

صبا ناظمی در گفت‌وگو با خبرنگار صما، اظهار داشت: در بحث نما دو معضل بزرگ داریم، یک اینکه شهر پر از ساختمان‌هایی با نمای رومی شده است که هیچ سنخیتی با هویت و زیست بوم تبریز ندارد و دومین مسئله متمایزسازی است، برخی طراحان بدون در نظر گرفتن تمامی جوانب نما و تاثیر آن بر منظر شهری به متمایزسازی فکر می‌کنند. ما در کمیته نما سعی می‌کنیم که جلوی این دو را به عنوان یک هنجار بگیریم.

وی افزود: یکی از معضلات ما با نمای رومی، استفاده از سنگ در نماها و متریال سنگین وزن است؛ من به عنوان یک طراح اعتقاد دارم که معماران باید در دفاع از طرح خود، سازندگان را توجیه کنند نه اینکه خود را تسلیم خواسته‌های آن‌ها کنند.

نماینده سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری تبریز با اشاره به اینکه سازندگان عمدتا به دنبال نماهای اصطلاحا لاکچری هستند، بیان کرد: درست است که سازندگان به دنبال نماهای رومی و یا اصطلاحا لاکچری هستند اما این نقد به معماران نیز وارد است که هیچ زحمتی به خود نمی‌دهند تا سازنده را مجاب و طرح جدیدی به او ارائه دهند.

ناظمی با بیان اینکه تغییر دیدگاه مصرف‌کننده و سازنده باید از معمار آغاز شود، افزود: معماران راحت‌طلب شده‌اند و ۱۰۰ درصد به خواسته سازندگان تن داده‌اند، در حالی که معماری هم دانش و هم هنر است و معمار باید بتواند بر اساس دانش خود، هنری فاخر خلق کند. اگر معماری بخواهد، به راحتی می‌تواند سازنده را توجیه کند. نگاه سازندگان بازاری بوده و وظیفه معمار است که تغییر نگاه ایجاد کند، هر چند همیشه استثنائاتی نیز وجودی دارد.

وی با بیان اینکه طراح باید تمامی ابعاد ساختمان را در طراحی خود لحاظ کند، عنوان کرد: یک مجسمه‌ساز زمانی که یک پیکره را تراش می‌دهد به تمامی جوانب آن دقت می‌کند، معمار نیز باید به طراحی نمای کل ساختمان اهمیت دهد و نه فقط بعد بیرونی و روبه‌رویی آن را در نظر بگیرد، نمای جانبی و کناری ساختمان‌ نیز به اندازه بعد جلویی ساختمان مهم است؛ هر بعد ساختمان مفهوم خاص خود را دارد و معمار نباید از هیچ کدام غافل شود.

نماینده سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری تبریز درخصوص مشخصات فردی و تخصصی معمار، تصریح کرد: معمار باید براساس زمانی که در آن زیست می‌کند، ساختمان را طراحی کند، به اصطلاح طراح باید معمار زمانه خود باشد؛ در حال حاضر معمار باید صنعت‌گر نیز باشد، تمامی متریال را بشناسد، معمار باید به مشخصات و ویژگی‌های سنگ، آجر و … که در طرح خود آورده شناخت کامل داشته باشد. در نتیجه معمار باید مهندس، صنعت‌گر، هنرمند، جامعه‌شناس، روانشناس و حتی سیاس باشد. از این رو معماری شغلی چند وجهی است و صرف اینکه طراحی بلد باشیم، معمار نمی‌شویم. متاسفانه معماران خبره خیلی کم شده‌اند.

ناظمی در پایان گفت: متر و معیار ما در کمیته، تطبیق نمای ساختمان با فرهنگ، اقلیم و بوم تبریز است، با توجه به اقلیم تبریز نماهایی که با آجر، چوب نما و دیگر متریال مرتبط طراحی می‌شوند، امتیاز بالاتری دریافت خواهند کرد. به طور مثال نماهایی سنگی امتیاز طرح را پایین می‌آورد. هنگام صدور جواز توجه به مصوبات، کار معماران و سازندگان را بسیار راحت می‌کند و زمان صدور را کاهش می‌دهد.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا