مسکن و ساختمان

معاون وزیر شهرسازی:

۲ میلیون و ۷۰۰ هزار واحد، بنای ناپایدار و فاقد هرگونه سازه، در کشور وجود دارد

معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران گفت: تاکنون حدود ۶۰۰۰ محله هدف بازآفرینی شناسایی شده که در آنها حدود دو میلیون و ۷۰۰ هزار واحد، بناهای ناپایدار و فاقد هرگونه سازه هستند.

به گزارش صما و به نقل از ایسنا، محمد آئینی در جلسه ستاد بازآفرینی پایدار شهری ملایراز احیای ۲۱۰ هزار واحد بنای فرسوده در کل کشور خبر داد و اظهار کرد: این بناها تخریب و به جای آن ۶۷۰ هزار واحد احداث شده است.

آئینی با بیان اینکه ۱۶۶ هزار هکتار معادل ۲۳ درصد سطح شهری بافت‌های فرسوده و ناکارآمد در کل کشور وجود دارد، افزود: جمعیتی افزون بر ۲۱.۵ میلیون نفر در این محله‌ها ساکن هستند.

وی گفت: تاکنون حدود ۶۰۰۰ محله شناسایی شده که از این میزان حدود دو میلیون و ۷۰۰ هزار واحد، بناهای ناپایدار و فاقد هرگونه سازه هستند.

آئینی با بیان اینکه از ۱۶۶ هزار هکتار بافت ناکارآمد شهری، ۷۰ هزار هکتار بافت فرسوده میانی، ۶۰ هزار هکتار سکونتگاه غیررسمی، بیش از ۳۲ هزار هکتار بافت تاریخی و ۵۰۰ هکتار بافت فرسوده با پیشینه روستایی است، اضافه کرد: ۴۹ درصد واحدهای مسکونی واقع در بافت‌های ناکارآمد شهری فاقد تاب‌آوری در برابر آسیب‌ها هستند.

وی ادامه داد: امسال بنا داریم ۱۵۰ هزار واحد در محله‌های بازآفرینی و بافت فرسوده شهری را نوسازی کنیم که سهم استان همدان از این میزان، چهار هزار و ۵۰۰ واحد است.

معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: شهروندان برای مطلع شدن از این که واحد مسکونی آنها در محدوده بافت فرسوده قرار دارد می‌توانند به سایت شرکت به نشانی facility.udrc.ir مراجعه کنند.

وی خاطرنشان کرد: توسعه‌گران و تسهیل‌گران نیز می‌توانند با ورود به سامانه ماده چهار شرکت از شرایط و تسهیلات در نظر گرفته شده مطلع شوند.

وی با بیان اینکه در اعطای تسهیلات برای نوسازی بافت‌های فرسوده شرایط چهارگانه همچون داشتن فرم ج سبز و یا سابقه سکونت و سابقه مالکیت و سرپرستی خانوار وجود ندارد، مطرح کرد: همه تشویق‌ها از جمله تخفیف در پروانه ساخت، بیمه و هر موضوع دیگری که در طرح ملی مسکن دیده شده، در نوسازی بافت فرسوده در نظر گرفته شده است.

 

آئینی با تاکید بر اینکه وزارت راه و شهرسازی خط اعتباری ویژه‌ای برای نوسازی مسکن در اختیار دارد، تصریح کرد: این تسهیلات که از طریق بانک مسکن در سه رده به متقاضیان پرداخت می‌شود، در شهرها ۳۵۰ میلیون تومان است که ۱۵۰ میلیون تومان آن با سود صفر درصد پرداخت می‌شود.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران گفت: متقاضیان می‌توانند برای اسکان و جابجایی موقت، تسهیلاتی به مبلغ ۴۵ میلیون تومان به صورت قرض‌الحسنه دریافت کنند.

آئینی «مردمی‌سازی» را یکی از رویکردهای مهم شرکت بازآفرینی شهری در دولت سیزدهم دانست و از طراحی بسته جامع تشویقی برای توسعه نقش بخش خصوصی در نوسازی بافت‌های فرسوده خبر داد و افزود: این طرح به زودی ابلاغ می‌شود.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران بیان کرد: سه نوع رویکرد برای متقاضیان نوسازی در بافت‌های فرسوده در نظر گرفته شده که شامل کوتاه کردن زمان صدور پروانه ساخت، کوتاه کردن زمان صدور مجوزهای اداری و انشعابات و نیز اعطای تسهیلات مالی است.

وی تاکید کرد: همه تخفیفات و تشویق‌هایی که برای سازندگان در نهضت ملی مسکن در نظر گرفته شده، برای فعالان در نوسازی بافت فرسوده هم دیده شده است.

وی در بخش دیگری ملایر را یکی از شهرهای پیشرو در حوزه بازآفرینی پایدار شهری دانست و اظهار کرد: در بازدید از سه محله سرجو، شمس‌آباد و پشت ناسیونال ملایر، توسط شهرداری اقدامات خوبی در حوزه فرهنگی، آب و فاضلاب و خدمات درمانی اقدامات خوبی صورت گرفته است.

آئینی با تاکید بر اینکه همه دستگاه‌های اجرایی شهرستان نیز باید وظایف خود را در حوزه بازآفرینی شهری به خوبی انجام دهند، گفت: شهرداری ملایر فضای خوبی را فراهم کرده تا مردم از حداکثر تخفیف‌ها بهره‌مند شوند و دستگاه‌های اجرایی به ویژه خدمات‌رسان، پروانه نوسازی را ظرف مدت یک ماه صادر کنند.

معاون استاندار همدان و فرماندار ویژه ملایر نیز با اشاره به اجرای اقدامات اثرگذار در دو محله بازآفرینی شهری سرجو و شمس‌آباد، مطرح کرد: شهرداری ملایر نحوه مشارکت و فعالیت دستگاه‌های اجرایی در این دو محله را برای شناسایی نقاط قوت و ضعف، ارزیابی کند.

سلمان اسماعیلی اظهار کرد: دستگاه‌های اجرایی شهرستان موظف هستند در اسرع وقت برنامه‌ها، اولویت‌ها و پروژه‌های خود را در محله‌های بازآفرینی شهری و بافت فرسوده تعریف کنند.

اسماعیلی تصریح کرد: شهرداران شش شهر ملایر نیز باید با هماهنگی دبیرخانه ستاد بازآفرینی پایدار شهری، محدوده‌های جدید بازآفرینی شهری را طبق قانون جدید و با استفاده از مشاوران مورد تایید مشخص کرده و اولویت‌ها، برنامه‌ها و پروژه‌های خود را در این محلات تعریف کنند.

وی بر لزوم استفاده مدیران دستگاه‌های اجرایی از تمامی قوانین، تسهیلات و مشوق‌هایی که در حوزه بازآفرینی شهری و نوسازی واحدهای مسکونی در این محله‌ها در نظر گرفته شده است، تاکید کرد.

فرماندار ویژه ملایر به اصلاح قوانین و در نظر گرفتن تسهیلات و مشوق‌های کارآمد در حوزه بازآفرینی شهری در دولت سیزدهم اشاره و خاطرنشان کرد: این قوانین و تسهیلات باید توسط شهرداری‌ها و دستگاه‌های اجرایی دنبال شود.

اسماعیلی با تاکید بر لزوم کوتاه شدن زمان صدور پروانه نوسازی و مجوزهای انشعابات در این محلات، گفت: از ظرفیت گروه‌های جهادی و معتمدان برای تشویق مردم در بهره‌مندی از تسهیلات و مشوق‌های در نظر گرفته شده برای نوسازی واحدهای مسکونی در این محلات، استفاده شود.

وی همچنین بر لزوم هرچه بیشتر هم‌افزایی دستگاه‌های اجرایی، برگزاری جلسات مستمر ستاد بازآفرینی شهری هر ماه یکبار و تشکیل کارگروه‌های تخصصی تاکید کرد.

معاون استاندار همدان نگاه مثبت دولت سیزدهم به بازآفرینی شهری را فضای خوبی برای فعالیت در این حوزه دانست و یادآور شد: بازآفرینی شهری در راستای محرومیت‌زدایی از این محله‌ها، ماموریت مهم مدیران شهرستان است.

در ادامه شهردار ملایر نیز اظهار کرد: محلات هدف بازآفرینی مصوب شهر ملایر پنج محله شامل سرجو، شمس‌آباد، جعفرآباد، امامزاده عبدالله(ع) و نفت سیاه (شهید زرینی) و محله‌های با هدف بازآفرینی ما هستند.

مجید فرجی محله پشت سازمان بهزیستی ملایر را نیز یکی دیگر از محلات بازآفرینی شهری برشمرد و افزود: محله سرجو و شمس‌آباد دو محله اولویت‌دار ما در محدوده بازآفرینی شهری است.

فرجی ادامه داد: از چندین سال پیش اقداماتی در این دو محله صورت گرفته و پروژه‌های بسیار خوبی از جمله احداث درمانگاه، آسفالت‌ریزی و جدول‌گذاری و سرای محله در محله سرجو و پروژه‌هایی مانند بهسازی شبکه فاضلاب و احداث پارک در محله شمس‌آباد اجرا شده و یا در دست اجرا است.

وی با اشاره به اینکه پس از تکمیل این پروژه‌ها در محله‌های سرجو و شمس‌آباد، نوبت به نفت سیاه (شهید زرینی) است، گفت: در صدد هستیم در هر محله یک سرای محله احداث کنیم.

شهردار ملایر بیان کرد: در تلاش برای تملک خانه متصوری به عنوان یک بنا و بافت تاریخی شهر هستیم که بزودی نهایی می‌شود.

فرجی با بیان اینکه طبق تعاریف مشخص برای محلات بازآفرینی شهری، پروژه‌ها و اعتبارات مورد نیاز برای این محله‌ها مشخص می‌شود، گفت: با انجام اقدامات تعریف شده، پس از گذشت زمان سه ساله باید سطح رفاه در این محله‌ها به بالاتر از سطح متوسط شهر برسد.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا