مسکن و ساختمان

مهدی قنبری سازنده منطقه دو تهران، در گفت‌وگو با صما:

متناسب با افزایش قیمت‌ها، قیمت ملک بالا نرفته است

این سازنده مطرح گفت: اگر قیمت ملک بخواهد متناسب با افزایش قیمت‌ها بالا برود، اوضاع از این بدتر می‌شود.

مهدی قنبری در گفت‌وگو با خبرنگار صما، اظهار داشت: افزایش قیمت مصالح ساختمانی موجب شد که حاشیه سود سازندگان کاهش یابد، اما با این حال تا جایی که امکان دارد قیمت‌ها را افزایش نداده‌ایم؛ اگر سازندگان بخواهند متناسب با افزایش قیمت مصالح، عوارض و … قیمت ملک خود را بالا ببرند، قیمت مسکن از این نیز بیشتر می‌شود. در واقع سازندگان ترجیح می‌دهند که با سود کمتر فعالیت کنند، زیرا قدرت خرید مردم بسیار پایین آمده است.

وی درخصوص رکود حاکم بر بازار مسکن، گفت: معضل این روزهای بازار مسکن رکود حاکم است، افزایش قیمت‌ها باعث شده که خریدار بسیار کم شود، تا دوباره قدرت خرید مردم بالا نرود وضعیت بهبود نمی‌یابد؛ اما اگر قیمت دلار ثابت بماند شاید وضعیت کمی بهتر شود و خریداران به بازار برگردند.

قنبری افزود: اگر تورم نداشته باشیم و شرایط نیز تغییری نکند و بازار مسکن یک ثبات نسبی داشته باشد، اوضاع برای سازندگان بهتر می‌شود، در اینصورت حداقل یک سال زمان نیاز است که وضعیت بازار مسکن بهبود یابد و خریداران بتوانند بودجه خود را با این افزایش قیمت‌ها تطبیق دهند و بازهم به سرمایه‌گذاری در بازار مسکن راغب شوند.

‌وی بیان کرد: به لحاظ آماری، وضعیت ساخت‌وساز برای من تغییری نکرده و همچون سال‌های گذشته چندین پروژه در حال ساخت دارم، البته شرایط برای همکارانی که مشارکتی اقدام به ساخت‌وساز می‌کردند کمی سخت شده است.

قنبری ادامه داد: سازندگانی که از ابتدا تا انتهای پروژه را با سرمایه خود پیش می‌بردند، در پی افزایش قیمت‌ها کمتر آسیب دیدند، هرچند حاشیه سود کمتر شده اما سعی کرده‌ایم که همچون گذشته ساختمان‌های با کیفیتی بسازیم.

وی با بیان اینکه فعالیت برای سازندگان ساختمان‌های پیش فروش نیز سخت شده است، عنوان کرد: این روزها که به شهرداری و ادارات مربوطه مراجعه می‌کنم؛ شاهد کاهش چشم‌گیر مراجعین و داوطلبان اخذ مجوزهای ساختمانی هستم، کاهش تعداد مراجعه‌کنندگان مشهود است. امیدوارم که با اجرایی شدن طرح‌هایی همچون کاهش زمان صدور پروانه ساخت، این وضعیت بهبود یابد.

قنبری گفت: شهرداری منطقه دو همراهی خوبی با سازندگان دارد و تا این لحظه مشکل جدی برای اخذ مجوزهای لازم نداشته‌ایم؛ آمار ساخت‌وساز در این منطقه راضی‌‌کننده است. اگر تدابیری اندیشیده شود که زمان صدور مجوز ساخت کاهش یابد و براساس قول‌هایی که داده شده به دو ماه برسد، فعالیت برای ما راحت‌تر می‌شود. ده سال پیش نیز مجوزها را در عرض دو ماه صادر می‌کردند و هیچ مشکلی نیز وجود نداشت.

وی در خصوص نظر منتقدان کاهش زمان صدور پروانه، گفت: به هیچ عنوان با نظر برخی سازندگان که معتقد هستند زمان صدور پروانه ساخت کم شود، کیفیت ساخت‌وساز نیز کاهش می‌یابد، موافق نیستم؛ شهرداری به راحتی می‌تواند همین نظارت‌ها را در حین اجرای پروژه نیز داشته باشد و این دو ارتباطی به یکدیگر ندارد.

قنبری افزود: در حال حاضر سه پروژه ساختمانی داریم که یکی از این پروژه‌ها در حال اتمام است، دیگری در مرحله سقف و سومی نیز در مرحله تخریب است. برای همین پروژه سوم، یکسال دریافت مجوز تخریب زمان برد؛ اگر این زمان‌ها به حداقل کاهش یابد، تاثیر افزایش قیمت‌ها نیز کم‌رنگ‌تر می‌شود و سرمایه‌گذاری در حوزه مسکن برای سرمایه‌داران جذاب‌تر خواهد شد.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا