مسکن و ساختمان

عباس طایفه سازنده مناطق7،4 و 8 تهران در گفت‌وگو با صما:

وضعیت صنعت ساختمان قرمز است/ سخنان شهرداری، درخصوص «صدور مجوز پروانه ساخت» در زمان دو ماه، دروغ است

این سازنده باتجربه درخصوص حال این روزهای صنعت ساختمان گفت: یکی از بزرگترین مشکلات این روزهای صنعت ساختمان عدم تناسب بین دخل و خرج است، اگر متناسب با هزینه ساخت، نتوانیم ملک را بفروشیم، مشخص است که نمی‌توان فعالیت را ادامه داد؛ به همین دلیل درخواست تخریب و نوسازی در شهرداری‌ها بسیار کاهش داشته است.

عباس طایفه در گفت‌وگو با خبرنگار صما، با اشاره به اینکه شرایط ساخت‌وساز در مناطق ۱، ۲، ۴ و یا بخشی از مناطق غربی تهران، بهتر است، بیان کرد: در مناطقی که قیمت زمین بیشتر باشد، تقریبا ساخت‌وساز به صرفه‌تر است، در مناطق ضعیف‌تر(متوسط و رو به پایین) به هیچ عنوان سودی عاید سازنده نمی‌شود؛ به همین علت، شاهد برخی کم‌کاری‌ها در مناطق ضعیف‌تر هستیم، سازنده از متریال ضعیف‌تر استفاده می‌کند تا سود نرمالی به دست آورد و سرمایه‌گذاری توجیه‌پذیری داشته باشد.

وی افزود: با توجه به اینکه سود ساخت‌وساز در مناطق پایین‌شهر بسیار کم است و برخی سازندگان از متریال ضعیف در تمامی مراحل قسمت‌های پروژه( از سازه تا سنگ و …) استفاده می‌کنند، بنظرم این ساختمان‌ها نوسازی نشود، بهتر است. سازنده به هیچ عنوان مقصر این اوضاع نابسامان نیست، یا نباید بسازد و یا باید برای بقای حرفه خود اقداماتی انجام دهد که چندان به نفع مردم نیست، چه این اقدام کاهش کیفیت متریال مصرفی باشد و چه افزایش قیمت نهایی ملک!

این سازنده با بیان اینکه قیمت مصالح ساختمانی بسیار بالا رفته است، عنوان کرد: تمامی مصالح ساختمانی اعم از فلزات( میلگرد، تیرآهن، مقاطع و …) و دیگر اقلام همچون سنگ، سیمان، کاشی و … افزایش قیمت چشم‌گیری داشته‌اند، با اینکه بسیاری از این متریال ساختمانی داخل کشور تولید می‌شود اما قیمت‌های آن‌ بسیار بالا است.

طایفه برای بهبود وضعیت ساخت‌وساز پیشنهاد داد: باتوجه به گرانی‌ها و قدرت خرید ضعیف مردم، صنعت ساختمان در وضعیت قرمز است و دولت باید تدابیری بیاندیشد تا این صنعت بتواند جانی دوباره بگیرد، در اولین قدم کاهش عوارض‌های شهرداری شاید بتواند کمی این وضعیت را بهبود دهد.

وی افزود: جدای از شهرداری، ارگان‌های دولتی دیگری هستند که با بازنگری به مصوبات خود می‌توانند، یاری‌گر صنعت ساختمان باشند، اداره امور مالیاتی، بیمه، اداره گاز، برق و … برخی مواقع مبالغی را از سازندگان طلب می‌کنند که اصلا توجیه ندارد، بعنوان مثال شهرداری ساخت‌وساز در بافت فرسوده را معاف از عوارض کرده اما بیمه کاری به اینکه چقدر اصلاح و نوسازی این بافت‌ها می‌تواند در کشور مؤثر باشد، ندارد و ساز خود را می‌زند.

طایفه با اشاره به معضلات پیش آمده برای سایت «تهران من» گفت: این مشکلاتی که برای سایت «تهران من» نیز بوجود آمده، قوز بالا قوز شده است؛ ما تعهد به تحویل واحدها داریم اما هر یک روز در میان، این سایت قطع است. به عنوان مثال ما درخواست تامین گاز پروژه را دادیم اما انجام‌پذیر نبود، چون سایت «تهران من» مشکل داشت، حفاری امکان‌پذیر نبود که گازرسانی صورت گیرد؛ در حالی که ما تعهد به تحویل واحد داشتیم. مشکلات پیش روی سازندگان اصلا کم و سطحی نیست. جدای از این مشکلات سیستمی، مشکلات فردی نیز گاهی تا چندین ماه روند پیشروی یک پروژه را به تعویق می‎اندازد.

وی با اشاره به اینکه سخنان شهرداری، درخصوص صدور مجوز پروانه ساخت در زمان دو ماه به دور از واقعیت است، عنوان کرد: شهرداری ادعا می‌کند زمان صدور مجوز پروانه ساخت را تا دو ماه کاهش داده است، در حالی که یکی از پروژه‌های ما دو ماه است که فقط در کمیته فضای سبز متوقف شده، چگونه این زمان به دو ماه رسیده که ما نشانه‌های آن را ندیدیم.

طایفه با بیان اینکه شهرداری برای ارزیابی زمان واقعی صدور مجوز پروانه ساخت، باید یک ناظر ناشناس تعیین کند، عنوان کرد: شاید بهتر است که مدیران ارشد شهرداری، نمایندگانی را بعنوان ناشناس با سازندگان همراه کنند تا ببینند که اصلا دریافت مجوزات لازم آسان نیست، از کارمندان مریض رشوه‌بگیر تا افرادی که مشکل شخصی دارند، می‌توانند سر راه سازندگان سنگ‌اندازی کنند. البته این معضلات فقط مختص شهرداری نیست، ادارات دیگری همچون اداره ثبت، آب و … نیز اوضاع بهتری ندارد. تعداد کارمندان منضبط و متعهد کم است.

وی گفت: در حال حاضر، زمان واقعی اتمام پروژه بیش از دو سال است، ۸ ماه دریافت مجوزهای مرتبط با ساخت، یکسال زمان ساخت و صرف زمان ۸ ماه برای دریافت مجوزهای مرتبط بعد از ساخت! برخی مواقع دریافت مجوز پایان کار ممکن است بیش از ۸ ماه نیز طول بکشد؛ یعنی یک دوم زمان لازم برای ساخت، صرف کاغذبازی و دریافت مجوزات لازم می‌شود.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا