مسکن و ساختمان

سیروس کاظمی سازنده به‌نام منطقه «یک» تهران در گفت‌وگو با صما:

کاهش زمان صدور مجوز ساخت، فقط یک ادعا است/ تا کی شعار!

این سازنده منطقه «یک» گفت: زمان صدور مجوز ساخت، به هیچ عنوان کاهش نیافته است و این مطلبی را که عنوان می‌کنند، تنها در حد یک ادعا است.

سیروس کاظمی در گفت‌وگو با خبرنگار صما، با بیان اینکه برای دریافت مجوز ساخت بی‌نهایت چالش داریم، اظهار داشت: متاسفانه با توجه به معضلاتی که در بحث دریافت مجوزهای لازم برای ساخت‌وساز وجود دارد، این صنعت به شدت دچار رکود شده است.

وی با اشاره به اینکه افزایش قیمت‌ها، یکی از معضلات پیش روی سازندگان است، بیان کرد: افزایش قیمت‌ها به اندازه بروکراسی‌ اداری سازندگان را اذیت نمی‌کند، بزرگترین سنگی که جلوی پای سازندگان است، کم‌کاری و اهمال‌کاری برخی از مسئولان شهری صنعت ساختمان‌سازی را دچار رکود کرده است.

کاظمی با ذکر مثالی توضیحات خود را کامل کرد: در حال حاضر برای ساخت یک پروژه ساختمانی در منطقه الهیه، نزدیک پنج ماه است که مجوز من در شهرداری منطقه «یک» معطل امضای یکی از مسئولان است. اگر اینگونه سنگ‌اندازی‌ها ادامه‌دار باشد، مجبور به کناره گیری می‌شویم.

وی افزود: من به عنوان یک سازنده، دلسرد شده‌ام و دوست ندارم سرمایه‌ام را به سمت بازار ارز، سکه و … ببرم؛ برخی از همکاران ما ترجیح داده‌اند که در بازار ساختمانِ کشورهای همسایه فعالیت کنند اما من دوست دارم در آبادانی کشورم که ریشه من در آن است و فرزندانم در آن زیست خواهند کرد، سرمایه‌گذاری و ساختمان‎سازی کنم. افزایش قیمت‌ها، عدم تضمین برگشت سرمایه، رکود بازار و از همه مهم‌تر معضلات مربوط به دریافت مجوزها موجب شده که سرمایه‌گذاران رغبتی برای ادامه فعالیت نداشته باشند.

کاظمی با اشاره به اینکه با شعار دادن نمی‌توان معضلات را از بین برد، عنوان کرد: بنظرم معضل کشور ما این است که به هر کسی با توجه به تخصص و دانشی که دارد، مسئولیت واگذار نشده است و افراد بی ربط در شهرداری‌ها نظارت و فعالیت می‌کنند که درک درستی از معضلات و چالش‌های ساخت‌وساز ندارند. افرادی که الفبای کار خود را نمی‌دانند اما در جایگاه تصمیم‌گیری هستند؛ تا زمانی که افراد متخصص در جای خود نباشند، معضلات مربوط به حوزه ساخت‌وساز برطرف نمی‌شود. در پیکره این سیستم باید یک غربالگری اساسی شود.

وی در خصوص افزایش قیمت ملک به خبرنگار صما، گفت: طبق بررسی‌ها و تجربیاتی که طی این سال‌ها به دست آورده‌ام، پایان امسال ملک افزایش قیمت چشمگیری خواهد داشت. پیش‌بینی می‌کنم در بهمن و اسفند ماه شاهد افزایش جهشی قیمت‌ها در حوزه مسکن خواهیم بود.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا