مسکن و ساختمان

غلامحسین مسیبی، عضو انجمن انبوه سازان استان گلستان در گفت‌وگو با صما:

آینده صنعت ساختمان روشن نیست

این عضو انجمن انبوه‌سازان گرگان، گفت: آینده خوبی در انتظار ساخت‌وساز نیست و پیش‌بینی من براساس افزایش قیمت‌هایی که وجود دارد این است که سازندگان امسال و در سال‌های آینده با چالش‌های بیشتری روبه‌رو شوند و ادامه فعالیت همچنان دشوارتر شود.

غلامحسین مسیبی در گفت‌وگو با صما، با اشاره به افزایش قیمت مصالح در سال ۱۴۰۱، عنوان کرد: قیمت‌ها روزبه روز در حال افزایش است و متاسفانه هیچ‌ ثباتی نیز ندارد، به دلیل همین عدم وجود ثبات، برای شروع ساخت‌وساز نیاز به تزریق سرمایه هنگفت است تا بتوان ساختمان را با خیالی آسوده تکمیل کرد و دچار گرفتاری نشد؛ در غیر اینصورت پروژه محکوم به شکست خواهد شد.

وی با بیان اینکه کاهش زمان صدور پروانه تاثیر چندانی بر روند پیشبرد پروژه‌های ساختمانی ندارد، گفت: کاهش زمان صدور پروانه علاوه بر اینکه خیلی شدنی به نظر نمی‌رسد، در کاهش هزینه ساخت‌وساز نیز تاثیر چندانی ندارد. به جای کاهش زمان صدور پروانه، بهتر است تدابیری اندیشید تا هزینه‌های جانبی پایین‌تر بیاید و به سازندگان کمک بیشتری شود؛ در حال حاضر عوارض‌هایی که شهرداری برای اجرای پروژه وضع کرده، بسیار سنگین بوده و کار را برای سازندگانی همچون من بسیار دشوار کرده است.

این سازنده گرگانی درخصوص تمایل سازندگان به سرمایه‌گذاری در خارج از ایران، اظهار کرد: خروج سرمایه از کشور نه به نفع سازنده است و نه به نفع اقتصاد ایران؛ سازنده جایگاه خود را در کشور به دست آورده است و هیچ کجای دنیا برای کسی فرش قرمز پهن نمی‌کنند و قطعا ادامه فعالیت برای سرمایه‌گذار در داخل کشور بهتر است، به شرط اینکه شرایط برای سرمایه‌گذاری تسهیل شود، اگر وضعیت به همین شکل پیش برود، صنعت ساختمان با مشکلات عدیده‌ای مواجه خواهد شد.

وی افزود: من و همکارانم می‌دانیم که سرمایه‌گذاری در کشورهای دیگری همچون ترکیه عاقلانه نیست و حتی صرفه اقتصادی چندانی نیز نخواهد داشت؛ اما امیدوارم که شرایط در داخل کشور مهیا شود تا نخبگان و سرمایه‌گذاران حوزه صنعت به فکر مهاجرت و یا خروج سرمایه خود از کشور نشوند.

مسیبی در خصوص چالش‌های سازندگان در گرگان، بیان کرد: یکی از چالش‌هایی که سازندگان منطقه با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند، عدم وجود نیروی کار ماهر است؛ متاسفانه نیروی کار متخصص در گرگان به سختی یافت می‌شود.

وی با اشاره به اینکه برخی از مناطق گرگان خاک سستی دارد، صحبت‌های خود را پایان داد: یکی دیگر از شرایطی که سازندگان گرگان باید به آن توجه کنند نوع خاک زمین است، برای ساخت ساختمان با ارتفاع بلند نمی‌توان از همکف پی کند و باید حتما دو طبقه زیرزمین یا پارکینگ برای ساختمان در نظر گرفت تا بحث ایمنی نیز در پروژه رعایت شود. همین امر، هزینه اجرای پروژه را در گرگان کمی افزایش می‌دهد؛ اما در صورتی که این اصل رعایت نشود، خسارات جبران‌ناپذیری خواهد داشت.

 

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا