مسکن و ساختمان

لزوم نگاه ویژه به اقلیم در مصرف انرژی

یک کارشناس ارشد انرژی گفت: در اقلیم‌هایی مختلف برای صرفه‌جویی در انرژی باید طراحی بهنیه انجام شود و ساخت و ساز نیز به بهترین شکل ممکن صورت بگیرد که متأسفانه در ایران این مسائل زیاد مورد توجه نیست.

ساسان صفریان با بیان اینکه تصور برخی از صرفه جویی در انرژی اشتباه است، اظهار کرد: برخی از مردم صرفه جویی را به کم مصرف کردن می‌شناسند در صورتی که صرفه جویی به معنای بهینه مصرف کردن انرژی است.

وی افزود: با توجه به اینکه یکی از مباحث انرژی روشنایی است بسیاری از افراد برای صرفه جویی در مصرف، برخی از چراغ‌ها را خاموش می‌کنند که این عمل نه تنها صرفه‌جویی محسوب نمی‌شود بلکه موجب آسیب به چشم خواهد شد.

این کارشناس ارشد انرژی ادامه داد: صرفه‌جویی در انرژی به دو صورت قبل و بعد از بهره‌برداری انجام می‌شود، یعنی اگر قرار است صرفه‌جویی انجام شود در ابتدا باید ساختمان مورد نظر را طبق مباحث ۲۲ گانه نظام مهندسی و به خصوص مبحث ۱۹ طراحی کنیم.

وی تصریح کرد: برای صرفه‌جویی در انرژی باید مباحث ۲۲ گانه نظام مهندسی را که شامل تمام مباحث صرفه‌جویی انرژی از جمله آب، برق و گاز است به بهترین شکل ممکن در نقشه اعمال شود، اما متأسفانه این قسمت در ایران مغفول مانده است.

صفریان در رابطه با صرفه‌جویی پس از بهره‌برداری گفت: یکی از فعالیت‌هایی که در زمینه صرفه‌جویی انجام شده استفاده از چراغ‌های LED است که در مبحث برق کاربرد دارد. خوشبختانه جامعه از نظر فرهنگی به آگاهی رسیده است که برای کمک به انرژی کشور از تجهیزات کم مصرف استفاده کند.

وی افزود: امروزه مردم اقدام به خریداری تجهیزاتی کرده‌اند تا بوسیله آن‌ها در مصرف انرژی صرفه‌جویی شود.

این کارشناس ارشد انرژی تاکید کرد: برای صرفه‌جویی در انرژی باید در هر دو قسمت “ساخت و ساز” و “پس از بهره‌برداری” فعالیت‌هایی داشته باشیم؛ خوشبختانه در قسمت صرفه‌جویی پس از بهربرداری فعالیت‌هایی خوبی انجام شده، اما متأسفانه در بخش ساخت و ساز بسیار مشکل داریم.

وی تصریح کرد: اقلیم در صنایع ماه هنوز به شکل درستی لحاظ نشده است؛ در مناطق گرمسیری نباید از پنجره‌های بزرگ استفاده کرد و در اقلیم سرد نیز باید از ساختمان‌هایی با عایق‌بندی درست استفاده کرد تا مقدار انرژی مصرفی مدیریت شود.

صفریان ادامه داد: در اقلیم‌هایی مختلف برای صرفه‌جویی در انرژی باید طراحی بهنیه انجام شود و ساخت و ساز نیز به بهترین شکل ممکن صورت بگیرد که متأسفانه در ایران این مسائل زیاد مورد توجه نیست.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا