شهر

تخریب ساخت و ساز غیر مجاز در یک مجتمع تجاری واقع در منطقه یک شهرداری تهران

معاون حقوق عامه دادستان کل کشور از صدور رای کمیسیون ماده صد قانون شهرداری‌ها مبنی بر تخریب و قلع و قمع ساخت و ساز غیر مجاز و مازاد بر تراکم و خارج از پروانه در یک مجتمع تجاری در منطقه یک شهرداری تهران خبر داد.

غلامعباس ترکی گفت: کمیسیون ماده صد قانون شهرداری‌ها در سال ۹۸، با توجه به حدود ۵۰ هزار متر مربع تخلفی که در یک مجتمع تجاری هم از نظر تراکم و هم از نظر پروانه، صورت گرفته و موازین فنی و شهرسازی نیز در احداث ساختمان رعایت نشده است، رأی به قلع و قمع بنا و جمع آوری احداثات خلاف قانون صادر کرده که بعد از اعتراض، در مرحله تجدید نظر قطعیت یافته است.
وی افزود: با توجه به قطعی بودن رأی صادره، شهرداری باید طبق قانون در خصوص اجرای این رای قطعی، اقدام کند.
ترکی با اشاره به متن رأی صادره گفت: در این رأی تصریح شده که تخلف مهندسان ناظر، ماموران و مدیران شهرداری نیز باید رسیدگی شود.
وی با بیان اینکه اساسا این حجم از تخلف بدون همراهی یا ترک فعل یا تبانی مدیران شهرداری، قابل تصور و تحقق نیست تصریح کرد: قطعا در اینجا تخلف ترک فعل مدیران شهرداری محرز و مسلم است و باید رسیدگی قانونی انجام شود.
ترکی با تاکید بر رفع ساخت و ساز‌های غیر مجاز و اصلاحات لازم مطابق نقشه‌ها بر اساس رای صادر شده گفت: ارزش ساخت و ساز‌های غیر مجاز، بیش از ۹ هزار میلیارد تومان در آن زمان، برآورد شده که ارزش واقعی آن با توجه به موقعیت ملک و تجاری بودن، به مراتب بیشتر است.
وی در پاسخ به این سوال که چرا اجازه این تخلف داده شده که رأی به تخریب آن صادر شود گفت: گزارش واصله این سوال را مطرح می‌کرد که چرا مدیران شهرداری اجازه دادند که تخلف به این وسعت انجام شود و در پایان سال ۱۴۰۰ رای به تخریب صادر شود؟
ترکی با اشاره به صدور پروانه ساخت و ساز این مجتمع که در سال ۹۳ بوده است افزود: عمده تخلفات در محدوده سال ۹۵ تا ۹۸ است، اما متاسفانه به نظر می‌رسد که مدیران وقت شهرداری چشم خود را به روی این تخلف بسته اند و اجازه وقوع این تخلفات را داده اند که در نهایت در کمیسیون ماده صد این موضوع رسیدگی و حکم به قلع و قمع بنا صادر شود.
معاون حقوق عامه دادستان کل کشور گفت: مهم اجرای قانون است و اینکه شهرداری نباید اجازه دهد که اینگونه تخلفات به صورت وسیع اتفاق بیافتد و منتظر باشند که با تبانی و چشم پوشی، بنایی به این بزرگی ساخته و اکنون رأی به تخریب صادر شود.
ترکی افزود: اگر یک فرد ضعیف در جامعه، یک متر تخلف داشته باشد، به موقع با او برخورد می‌شود، اما با تخلفات عمده‌ای که موجب نابسامانی وضعیت ترافیک شهر، آلودگی صوتی و آلودگی هوا می‌شود و مشکلات متعددی را برای شهروندان به وجود می‌آورد، متاسفانه می‌بینیم وظایف قانونی با احساس مسئولیت انجام نمی‌شود.
بنا بر این گزارش، مجتمع تجاری فرمانیه در منطقه یک شهرداری تهران، در ساخت و ساز، ۵۰ هزار متر مربع تخلف دارد. این مجتمع تجاری، فرهنگی و ورزشی، در مجموع ۱۸۰ هزار متر مربع مساحت دارد که حدود ۵۰ هزار متر آن بنای مفید است.
این مجتمع در شش طبقه روی زمین و ۷ طبقه زیر زمین ساخته شده و بزرگترین مجتمع تجاری در منطقه یک شهرداری محسوب می‌شود.
تخلف این مجتمع باعث شد که معاون حقوق عامه و پیشگیری از وقوع جرم دادستان کل کشور، با حضور در مجتمع موضوع را بررسی کند.
بر اساس اعلام معاون حقوق عامه دادستان کل کشور، موضوع تخلف مجتمع تجاری فرمانیه، احداثات غیرقانونی مازاد بر تراکم و پروانه و مغایر با اصول فنی و شهر سازی است و میزان تخلف آن، حدود ۵۰ هزار متر مربع است.
غلامعباس ترکی ضمن بازدید از بخش‌های مختلف این مجتمع تجاری، با مدیر اجرایی طرح، شهردار ناحیه ۴ منطقه یک و شهردار منطقه یک گفتگو کرد و از جزئیات این تخلف و اقدامات صورت گرفته برای پیگیری آن مطلع شد.
ساخت این مجتمع تجاری، فرهنگی و ورزشی، از سال ۹۳ کلید خورد و بر اساس پیش بینی‌ها، ظرف شش ماه آینده به بهره برداری خواهد رسید.
کمیسیون‌های ماده صد قانون شهرداری در خصوص تخلف این مجتمع تجاری، رای به قلع و جمع آوری مستحدثات زاید و رفع خلاف کامل از موضوع و اصلاح آن طبق پروانه صادره و نقشه‌های مصوب صادر کرده است و مرجع تجدیدنظر نیز حکم بدوی را تایید کرده و این حکم قطعی است.
همچنین در این رای آمده است: «در مورد عدم کنترل و نظارت صحیح و به موقع عوامل ذی مدخل اعم از مهندسان ناظر و ماموران موظف و مدیران ذی ربط شهرداری نسبت به تخلفات ساختمانی، مستندا به تبصره ۷ الحاقی به ماده صد قانون شهرداری، رسیدگی و اقدام گردد.»
چندتن از اهالی محل نیز در خصوص احداث این مجتمع بزرگ در خیابان شهید لواسانی، شکایت داشتند.
آنان مناسب نبودن محل احداث این مجتمع بزرگ را مورد اشاره قرار دادند و گفتند: احداث این مجتمع باعث ایجاد ترافیک، آلودگی صوتی و آلودگی هوا خواهد شد و برای مردم محله و منطقه، دردسر‌های زیادی خواهد داشت.

 

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا