نظام مهندسی

وزیر هم نمی تواند مانع حضوری شدن انتخابات نظام مهندسی شود

شکیب، سرپرست سازمان نظام مهندسی ساختمان با بیان اینکه مافیای بزرگی در این سازمان سالهاست شکل گرفته است گفت: به دلیل مصوب شدن حتی وزیر راه هم نمی تواند مانع برگزاری حضوری انتخابات نظام مهندسی شود.

انتخابات نهمین دوره شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان که تا چند روز پیش قرار بود در ۲۲ اردیبهشت ماه جاری و در جزیره کیش برگزار شود بنا به دلایلی و دستور رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی به تهران منتقل شد. اگر چه برخی از منتقدان برگزاری حضوری انتخابات بر آن بودند تا این انتخابات به صورت مجازی برگزار شود اما ظاهرا وجود مصوبه ای در ۳۱ فروردین ماه امسال حضوری شدن انتخابات را میسر نمی کند.

آنطور که شکیب سرپرست کنونی سازمان نظام مهندسی ساختمان به آن اذعان داشته است این که بخواهیم انتخابات سازمان نظام مهندسی ساختمان را از حضوری به مجازی تبدیل کنیم حتی رییس جمهور و وزیر راه و شهرسازی هم نمی تواند تغییر دهد چرا که این برنامه مصوبه قانونی دارد و همه باید به قانون تمکین کنند و تن بدهند.

حمزه شکیب سرپرست سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور می گوید: حضوری شدن انتخابات نظام مهندسی ساختمان مصوبه هیات عمومی دارد و هیچ کس حتی رییس جمهور و وزیر راه و شهرسازی هم به دلیل مصوبه قانونی نمی تواند انتخابات را از حضوری به مجازی تبدیل کند.

متن گفتگو را با حمزه شکیب سرپرست سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور با هم می خوانیم:

* روز گذشته علی جعفری رئیس دفتر وزیر راه و شهرسازی توییتی منتشر کرد که مضمون آن این بود که به‌محض اطلاع از برگزاری انتخابات پر هزینه شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی -ساختمان- در جزیره کیش به دستور وزیر راه و شهرسازی برخورد لازم صورت گرفت و ضمن لغو برنامه تاکید شد انتخابات به‌صورت مجازی برگزار گردد. سنت‌های اشتباه گذشته و خرج از جیب مهندسان عزیز به‌هیچ وجه قابل توجیه نیست.» آیا این انتخابات بعد از اینکه از کیش به تهران منتقل شد احتمال دارد که مجازی برگزار شود؟

در مورد منتفی شدن انتخابات شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان در جزیره کیش، وزیر راه و شهرسازی اعلام و ابلاغ کردند که انتخابات به جای کیش در تهران برگزار شود. بنابراین برگزاری انتخبات در کیش منتفی شد. البته دیروز هم اعلام شد که انتخابات به صورت مجازی برگزار شود اما به هر حال این اقدام مصوبه هیات عمومی دارد و باید حضوری برگزار شود.

* به هر حال آنطور که گفته شده است و رئیس دفتر وزیر راه و شهرسازی هم توییت کرده است ظاهرا رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی با برگزاری انتخابات به صورت حضوری نیز مخالف است؟

احتمالا وزیر راه و شهرسازی در جریان مصوبه هیات عمومی نبوده است. این مصوبه جزء اختیارات سازمان نظام مهندسی است و وقتی مصوبه ای در این خصوص وجود دارد در حقیقت قانون است و باید به آن تن داد.

* این مصوبه در چه تاریخی توسط هیات عمومی لازم الاجرا شده است؟

ابتدا باید عرض کنم که سازمان نظام مهندسی ساختمان دارای ۳۱ رکن و نظام مهندسی ساختمان است که هیات عمومی نیز متشکل از این ۳۱ استان است و تمام اعضای هیات عمومی از همین استان ها هستند. این اعضا مستقل هستند و مصوبه هیات عمومی برای برگزاری حضوری انتخابات شورای مرکزی نظام مهندسی ساختمان نیز در ۳۱ فروردین ماه امسال به ثبت رسیده و لازم الاجرا است.

هیات عمومی برگزاری حضوری انتخابات نظام مهندسی ساختمان را مصوب کرده است و قانون لازم الاجرا است و هیچ کسی هم حتی رییس جمهور و وزیر راه و شهرسازی نمی تواند از قانون تمکین نکند. اما باید تاکید کنم که اگر انتخابات مجازی هم باشد بنده باز هم رای می آوردم

* برخی کارشناسان و حتی خود اعضای سازمان نظام مهندسی ساختمان عنوان می کنند که مخالفت سرپرست سازمان نظام مهندسی ساختمان با برگزاری حضوری انتخابات به این دلیل است که اگر انتخابات مجازی برگزار شود او رای نخواهد آورد؟

اولا که بنده مخالف مجازی بودن یا نبودن آن نیستم و همانطور که گفتم هیات عمومی برگزاری حضوری انتخابات نظام مهندسی ساختمان را مصوب کرده است و قانون لازم الاجرا است و هیچ کسی هم حتی رییس جمهور و وزیر راه و شهرسازی نمی تواند از قانون تمکین نکند. اما باید تاکید کنم که اگر انتخابات مجازی هم باشد بنده باز هم رای می آوردم. چون همه بنده را می شناسند و سالهاست که در نظام مهندسی هستم.

یک مافیای پیچیده ای در طی سال های گذشته در سازمان نظام مهندسی شکل گرفته است که دوست ندارد به ترکیب آن خدشه ای وارد شود

* به هر حال باید قبول کنیم که در سازمان نظام مهدسی مافیا وجود دارد. اما خب شما سرپرست سازمان نظام مهندسی هستید و دوست ندارید که شرایز به گونه ای چیده شود که رای نیاورید. البته اگر هم رای بیاورید در نهایت باید رییس جمهور و وزیر راه و شهرسازی حکم شما را به عنوان رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان امضاء کند.

همانطور که عرض کردید در نهایت حکم رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان را باید رییس جمهور امضاء و وزیر راه و شهرسازی موافق رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان باشد. به مافیا اشاره کردید. باید عرض کنم که در طول سال های گذشته یک مافیای پیچیده ای در طی سال های گذشته در سازمان نظام مهندسی شکل گرفته است که دوست ندارد به ترکیب آن خدشه ای وارد شود. به هر حال با توجه به چرخه مالی سنگینی که وجود دارد و متاسفانه از گذشته بوده و هنوز هم هست و برخی سازمان را جزء ارث خود می دانند دوست ندارند اصلاحاتی در آن شکل بگیرد. به هر حال تلاش ما این است که فضای خوبی در شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان با انتخابات نهمین دوره شکل بگیرد.

* اما باید پذیرفت که شرایط انتخابات به گونه ای پیش می رود که شخص خاصی انتخاب شود. منتقدان برگزاری حضوری انتخابات می گویند تمام شواهد نشان می دهد که نتیجه این انتخابات به نفع شخص شکیب سرپرست کنونی سازمان نظام مهندسی ساختمان است؟

عده ای نگران هستند و نگرانی های خود را در قالب های مختلف نشان می دهند مافیایی هست که اجازه نمی دهد سازمان نظام مهندسی ساختمان به ریل قانونی خود برگردد و بهانه هایی در این خصوص می تراشد.

برای تغییر محل برگزاری انتخابات شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان مصوبه هیات عمومی وجود نداشت به همین دلیل بود که شخص وزیر راه و شهرسازی دستور دادند محل برگزاری از کیش به تهران تغییر کند

* فرمودید که برای حضوری شدن انتخابات شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان مصوبه هیات عمومی وجود دارد و این تغییر حتی با دستور وزیر راه و شهرسازی هم امکان پذیر نیست. آیا برای تغییر مکان مصوبه هیات عمومی وجود نداشت؟

برای تغییر محل برگزاری انتخابات شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان مصوبه هیات عمومی وجود نداشت به همین دلیل بود که شخص وزیر راه و شهرسازی دستور دادند محل برگزاری از کیش به تهران تغییر کند.

* آیا با توجه به تغییر محل برگزاری انتخابات باز هم هزینه ای که برای سفر هر یک از اعضای اصلی هیئت مدیره به جزیره کیش برای انتخابات نظام مهندسی ساختمان یعنی ۶.۷ میلیون تومان قرار بود به حساب این سازمان واریز شود دریافت خواهد شد؟

برای این موضع نیز شانتاژهای زیادی صورت گرفت و اعلام شد که برگزاری انتخابات هزینه بیش از ۶ میلیارد تومانی در پی خواهد داشت. در حالیکه هزینه برگزاری انتخابات حداکثر ۲ میلیارد تومان می شد. به هر حال این سازمان باید هزینه برگزاری انتخابات را از اعضای خود به دست بیاورد. اما سوال من این است که آیا این مبالغ در سنوات گذشته دریافت نشده بود. به هر حال با توجه به تورم رخ داده در سه چهار سال گذشته مبلغ ۶.۷ میلیون تومان برای دریافت از هر یک از اعضا در نظر گرفته شد که مبلغ آن همانطور که گفتم حداکثر ۲ میلیارد تومان می شد. حال آیا این مبلغ ارزش این را ندارد که یک شورای مرکزی قوی و یکدست داشته باشد؟

رابطه ما برای پیشبرد اهداف با معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی خیلی هم خوب و سازنده است

* سوال آخر اینکه رابطه شما با شخص محمود زاده و معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی چگونه است؟ چرا که برخی اعلام می کنند رابطه خوبی با این معاونت ندارید؟

رابطه ما برای پیشبرد اهداف با معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی خیلی هم خوب و سازنده است و امیدواریم که انتخابات پیش رو بتواند یک شورای مرکزی قوی و یکدست داشته باشد تا بتوان به کشور خدمت کرد.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا