حمل و نقل

اعلام مناطق حادثه خیز تصادفات در شهر تهران

اعلام مناطق حادثه خیز تصادفات در شهر تهران

شناسایی نقاط حادثه‌خیز پایتخت

به گزارش صما- سرپرست اداره کل مهندسی و ایمنی ترافیک معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران ، درباره نقاط حادثه خیز در تهران گفت: مناطق تهران با توجه به  نوع ترافیک حاکم و نوع تصادفات بررسی می‌شود به خصوص مناطقی که مسیر بزرگراهی از محدوده منطقه آنها عبور می کند، چراکه نوع و شکل تصادفات در این مناطق متفاوت است.

گروه پایش تصادفات

حسینی نژاد با بیان اینکه گروه پایش تصادفات اداره کل مهندسی و ایمنی شکل گرفته است که نوع تصادفات، تعداد و تکرر آن را شناسایی می کند، افزود: این بازدیدها در سطح مناطق ۲۲ گانه فعال است، اما اولویت بازدید با مناطقی است که براساس آمارها بیشترین تصادفات را به لحاظ نوع معبر داشته باشند، بگونه ای که مناطق ۱۸ و ۱۹ که درگیر بزرگراه آزادگان هستند و همچنین مناطق ۱۵ و ۱۶ به علت ثبت بیشتر تصادفات در آنها در اولویت رفع خطر و ایمن سازی معابر هستند.

رتبه اول و دوم بیشترین تصادفات

وی ادامه داد: بیشتر نوع تصادف در بزرگراه آزادگان برخورد خودرو با عابر پیاده وجود دارد و سهم عابرین پیاده در فوتی‌های این بزرگراه بیشتر است به همین دلیل نصب پل عابرپیاده و ایمن‌سازی مسیرهای ورودی و خروجی بزرگراه آزادگان در دستور کار قرار گرفته تا تصادفات با اصلاح هندسی کاهش یابد که این موارد به مناطق ابلاغ شده و امیدواریم با انجام این اقدامات تصادفات کاهش یاید.

حسینی نژاد در این بین بزرگراه امام علی دومین بزرگراهی است که بیشترین تصادفات در آن رخ می دهد و آمار فوت شدگان تصادفات در آن بالا است، افزود: بررسی ها نشان داده است که راکبان موتورسیکلت بیشترین سهم در فوتی‌های این بزرگراه را دارند که در بازدید مشترک با پلیس راهور علل وقوع حوادث بررسی و نقاط حادثه خیز شناسایی و در راستای افزایش امنیت معابر تصمیماتی ارائه شد که این تصمیمات در قالب بخشنامه‌ای به مناطقی که بزرگراه امام علی از آن عبور می‌کند، ابلاغ شد.

رفع نقاط حادثه خیز

وی در مورد ایمنی معابر غیر بزرگراهی نیز گفت: در اینگونه معابر نیز نقاط حادثه خیز یا نقاطی که احتمال بروز حادثه در آنها وجود دارد، احصا شده و در راستای رفع خطر اقدام می‌شود که خوشبختانه این اقدامات که از سال گذشته آغاز شده، موثر واقع شده و براساس آمارها تعداد فوتی‌ها کاهش یافته است. حسینی نژاد با اشاره به جدیت پیگری رفع نقاط حادثه خیز در تهران، افزود: هر هفته از ۲ منطقه بازدید می‌شود تا نقاط خطر ساز احصا شده و تصمیماتی برای افزایش ایمنی معابر اتخاذ شود که فرصتی مشخص به مناطق داده می‌شود تا نسبت به رفع خطر و افزایش ایمنی اقدام کنند و بعد از اتمام مهلت مجددا بازدیدی توسط کارشناسان در مورد رفع نقاط جادثه خیز انجام می‌شود.

وی در مورد تعداد نقاط حادثه‌خیز تهران نیز گفت: به طور متوسط در هر منطقه ۳۰ الی ۳۵ نقطه که احتمال بروز حادثه را داشته باشد یا برای افزایش ایمنی نیاز به اصلاح هندسی دارد، مشخص می‌شود که در سال‌جاری یکی از اهداف مهم ما رفع اینگونه مخاطرات است که امیدواریم با همراهی پلیس و همت مناطق این مهم رخ دهد، اما دقت داشته باشید که این آمار صرفا برای نقاط حادثه خیز نیست، بلکه در راستای پیشگیری اقداماتی صورت می گیرد که ظرفیت بروز حادثه کاهش یابد.

جانمایی بد تابلوها

حسینی نژاد در پاسخ به این سوال که برخی از اعضا شورا از کمبود و جانمایی بد تابلوهای راهنمایی آگاهی دارند ، گفت: اتفاقا بررسی‌ها نشان می‌دهد که ما در بزرگراه‌ها با کمبود علائم و تابلوهای ترافیکی مواجه هستیم بگونه ای که اگر این کمبود رفع شود، رانندگان با آگاهی بیشتر در بزرگراه تردد، ورود و یا خروج می کنند و رانندگی ایمن تر خواهیم داشت و امیدواریم این تابلوها توسط سازمان حمل و نقل ترافیک تکمیل شود، اما در معابر غیربزرگراهی، مناطق نسبت به رصد و پایش، تجمیع، کاهش و یا افزایش تابلوها اقدام می‌کنند و در صورتی که کمبودی ملاحظه شود این موضوع را در کمیته ای بررسی و تایید می‌کنند.

تلاش ها ادامه دارد

وی در مورد نقش میادین غیراصولی در بروز تصادفات نیز افزود: احداث میادین با مجوز کمیته های فنی است، اما اگر مشخص شود که میدان احداث شده مشکلاتی را در تردد ایجاد می کند، نسبت به اصلاحات هندسی میدان اقدام می کنیم نه اینکه کل وجود میدان زیرسوال برود و بخواهیم میدان را حذف کنیم. در سال‌جاری همچون سال گذشته رفع نقاط حادثه خیز را در دستور کار قرار خواهیم داد تا بتوانیم تعداد کشته های تصادفات تهران را کاهش دهیم.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا