مسکن و ساختمان

از بهبود کیفیت ساخت مسکن با ورود مجریان ذی‌صلاح تا عمده ایراد ساخت‌وسازها

رییس انجمن سازندگان مسکن و ساختمان خوزستان با اشاره به فعالیت مجریان ذی صلاح و نظارت انجمن سازندگان مسکن و ساختمان خوزستان در ساخت و ساز مسکن در استان گفت: با ورود مجریان ذی صلاح به ساخت و ساز مسکن، سالانه حدود ۷ درصد کیفیت ساخت مسکن در استان و به ویژه شهر اهواز بهتر خواهد شد.

سیامک صادقی هفشجانی ضمن تشریح اقدامات و فعالیت‌های انجمن سازندگان مسکن و ساختمان خوزستان، اظهار کرد: حدود دو سال است که انجمن سازندگان مسکن و ساختمان خوزستان طبق تفاهم‌نامه‌ای که با سازمان نظام مهندسی به امضا رسیده، فعالیت خود را آغاز کرده است و در این دو سال مهندس‌هایی که پروانه مجری داشتند، ساماندهی شدند و امور طبق ضوابط و مقررات به آن‌ها واگذار شد.

به گزارش صما، وی افزود: با همکاری‌های انجام‌شده طی دو سال گذشته مبحث آموزش مهندسان از سوی انجمن سازندگان مسکن و ساختمان خوزستان به جدیت پیگیری شده است تا شاهد ارتقای سطح دانش و توان مهندسان در استان باشیم.

رییس انجمن سازندگان مسکن و ساختمان خوزستان گفت: در سال‌های گذشته بسیاری از مسایل فنی برای ساخت مسکن چندان مورد توجه قرار نمی‌گرفت و رعایت نمی‌شد اما خوشبختانه از زمان آغاز فعالیت انجمن سازندگان مسکن و ساختمان خوزستان این مسایل بیشتر رعایت می‌شود.

صادقی هفشجانی با اشاره به بحث بازرسی‌ها از روند ساخت و ساز مسکن در استان و شهرستان اهواز تصریح کرد: بیش از ۵ هزار بازدید در دو سال گذشته از حدود ۴۰۰ پروژه در حال ساخت انجام شده و این کار عامل بسیاری مهمی است که روند ساخت و ساز مسکن به بهترین شکل و با رعایت نکات فنی و استانداردها انجام شود.

وی افزود: تاکنون بیش از ۲۰۰ مورد پرونده حل اختلاف در بحث مسایل فنی و مالی توسط انجمن سازندگان میان مالکان و مهندسان حل و فصل شده و هیچ موردی به دادگاه کشیده نشده است و این یک اقدام بسیار خوب برای کمک به جامعه است.

ایرادات زیادی میان اجرا و نقشه‌ها وجود دارد

رییس انجمن سازندگان مسکن و ساختمان خوزستان با بیان اینکه عیب و ایراد در همه بخش‌ها و کارهای یک مجموعه وجود دارد و انجمن نیز از این مساله مستثنی نیست، گفت: در هر صنفی عده‌ای وجود دارند که می‌خواهند از کار خود بزنند و کوتاهی انجام دهند و در ساخت و ساز مسکن نیز قطعا چنین مساله‌ای وجود دارد اما انجمن سازندگان مسکن و ساختمان خوزستان تلاش خواهد کرد تا با فرهنگ سازی و بحث‌های نظارتی نسبت به بهبود وضعیت اقدام کند.

صادقی هفشجانی با انتقاد از عدم تطابق نقشه و اجرا در برخی از ساخت و سازها عنوان کرد: مجریان ذی‌صلاح وقتی از طرح‌ها بازدید می‌کنند، ایرادات بسیاری میان اجرا و نقشه‌ها وجود دارد و تطابقی در این خصوص وجود ندارد. این عیب و ایرادات در بسیاری از موارد توسط مجریان اصلاح شده اما بازهم قطعا چنین مواردی وجود دارد و ما تلاش خواهیم کرد تا نسبت به حل آن‌ها اقدام شود.

وی با اشاره به ورود مجریان ذی صلاح در بحث ساخت و سازهای شهری گفت: این مساله کمک شایانی به ساخت و ساز با کیفیت در اهواز و برخی دیگر از شهرهای استان مثل دزفول، آبادان و شوشتر کرده است و تلاش می‌کنیم این موضوع در دیگر شهرهای استان نیز اجرایی شود.

۴۰ درصد قوانین در ساخت و سازها در کشور اجرایی نمی‌شود

رییس انجمن سازندگان مسکن و ساختمان خوزستان در خصوص کیفیت ساز و ساخت مسکن در استان عنوان کرد: حدود ۴۰ درصد از قوانین و مقررات ملی در ساخت و سازها در کشور اجرایی نمی‌شود و در خوزستان با توجه به شرایطی که وجود دارد درصد بالاتری از این قوانین اجرایی نمی‌شود. در این زمینه تلاش بر این است تا بتوانیم شاهد ارتقای توجه و اجرایی شدن بیشتر قوانین در ساخت و سازهای استان باشیم.

صادقی هفشجانی با اشاره به اینکه برخی از قوانین و مقررات به دلایل مختلف امکان اجرایی شدن ندارند، ادامه داد: به عنوان مثال گرمای بیش از حد هوا در خوزستان در بحث عمل‌آوری بتن در استان و در کیفیت ساخت و سازها بسیار اثرگذار است.

وی با اشاره به فعالیت مجریان ذی‌صلاح و نظارت انجمن سازندگان مسکن و ساختمان خوزستان در بحث ساخت و ساز مسکن در استان گفت: با ورود مجریان ذی صلاح به ساخت و ساز مسکن، سالانه حدود ۷ درصد کیفیت ساخت مسکن در استان و به ویژه شهر اهواز بهتر خواهد شد.

رییس انجمن سازندگان مسکن و ساختمان خوزستان با انتقاد از کیفیت مصالح ساختمانی در استان گفت: سیمان یا میلگرد تولیدشده در بسیاری از موارد دچار مشکلات فنی است که در ساخت و سازها پاسخگو نیست. همچنین شن و ماسه‌ای که برای ساخت استفاده می‌شود در مواردی دچار مشکلات فنی و ضعف‌هایی است که در نهایت بر روی کیفیت ساخت موثر است و باعث کاهش کیفیت می‌شود.

استفاده از مجریان ذی‌صلاح به صورت مرحله‌ای در حال اجرا است

در ادامه این نشست امیر سلطانیان خزانه‌دار و عضو هیات مدیره انجمن سازندگان مسکن و ساختمان خوزستان، عنوان کرد: مجری ذی‌صلاح به کسی گفته می‌شود که نماینده فنی صاحب کار است به این معنا که ممکن است یک نفر تمکن مالی داشته باشد و بخواهد ساختمان سازی کند اما طبق قانون اجازه این کار را ندارد و حتما باید ساخت و ساز مسکن توسط یک شخص صلاحیت‌دار اجرایی شود و بر این اساس است که باید از یک مجری ذی صلاح کمک بگیرد.

وی افزود: بحث اجرای مجریان ذی‌صلاح در بسیاری از شهرهای کشور در حال اجرا است و حتی برخی از شهرها در اجرای این قانون سابقه بیشتری نسبت به شهرستان اهواز و استان خوزستان دارند اما در خوزستان نیز بحث استفاده از مجریان ذی صلاح برای ساخت و ساز مسکن، به صورت مرحله به مرحله در حال اجرا است تا واکنش اجتماعی نداشته باشد.

استفاده از مجریان ذی صلاح به جدیت مورد توجه قرار گیرد

عضو هیات مدیره انجمن سازندگان مسکن و ساختمان خوزستان با بیان اینکه صاحب‌کاران ساختمان‌ها باید خودشان بپذیرند که در اجرای پروژه‌های ساخت مسکن از مجریان ذی‌صلاح استفاده کنند، گفت: با توجه به سودی که از نظر کیفیت و عمر مفید ساختمان عاید سازندگان می‌شود انتظار داریم که بحث استفاده از مجریان ذی‌صلاح به جدیت مورد توجه قرار گیرد.

استفاده از مجریان ذی‌صلاح مصوبه قانونی است

سلطانیان عنوان کرد: استفاده از مجریان ذی‌صلاح مصوبه قانونی است و سازندگان مسکن در همه مراحل ساخت و ساز باید از مهندسان مجری استفاده کنند. البته در استان خوزستان مسئولان تشخیص داده‌اند که در حال حاضر این قانون مرحله به مرحله پیش رود و اکنون این قانون برای ساختمان‌هایی با ۶ سقف اجرایی می‌شود.

وی با بیان اینکه استفاده از مجریان ذی صلاح باید فرهنگ‌سازی شود و نباید شرایط به شکلی باشد که به اجبار این کار صورت بگیرد، افزود: این قانون به شهرداری‌ها ابلاغ شده و اهمیت آن به شکلی است که اگر مسئولی در هر سطحی با اجرای آن مخالفتی داشته باشد قوه قضاییه نسبت به پیگیری و برخورد با آن شخص اقدام خواهد کرد.

عضو هیات مدیره انجمن سازندگان مسکن و ساختمان خوزستان گفت: یکی از مشکلات اساسی که در خوزستان وجود دارد بحث آب و هوا، رطوبت و خوردگی است که برای ساختمان‌ها به وجود می‌آید. مسایلی که در خوزستان برای ساخت مسکن با آن‌ها مواجه هستیم شاید در بسیاری از شهرهای کشور وجود نداشته باشد و در این زمینه برای افزایش کیفیت ساخت باید تمهیدات بسیار زیادی مورد توجه قرار گیرد.

تلاش برای ورود مجریان ذی‌صلاح به طرح مسکن ملی در خوزستان

در ادامه این نشست حامد قمری، نایب رئیس هیات مدیره انجمن سازندگان مسکن و ساختمان خوزستان با اشاره به تلاش انجمن برای ورود مجریان ذی صلاح به طرح مسکن ملی در خوزستان گفت: صحبت‌هایی از سوی سازمان نظام مهندسی و انجمن سازندگان با اداره کل راه و شهرسازی استان برای ورود مجریان به پروژه مسکن ملی انجام شده است.

وی افزود: پروژه مسکن ملی به صورت اجرای کار با مصالح است اما سیستم مجریان ذی‌صلاح در حال حاضر به صورت پیمان مدیریتی و بدون مصالح، اجرایی می‌شود و امکان اینکه مجریان ذی صلاح ورود کنند و در سیستم مسکن ملی نقش داشته باشند وجود ندارد و رایزنی‌های انجام شده در این خصوص تاکنون به نتیجه نرسیده است.

قمری با بیان اینکه در حال حاضر شرکت‌های طراح و ناظر توانسته‌اند به بحث مسکن ملی ورود کنند، گفت: از سوی مجریان ذی صلاح نیز در تلاش هستیم تا بتوانیم زمینه را برای ورود اعضای انجمن سازندگان مسکن و ساختمان خوزستان به بحث مسکن ملی و ساخت و سازهای این طرح در خوزستان فراهم کنیم.

وی ادامه داد: قطعا برای افزایش کیفی ساخت و سازهای مسکن ملی نیاز است از ظرفیت مجریان ذی صلاح استفاده شود و خواسته سازمان نظام مهندسی و انجمن سازندگان مسکن و ساختمان خوزستان نیز این است که از ظرفیت مجریان ذی صلاح استفاده شود و به این طرح ورود کنند.

قمری افزود: از مسئولان انتظار داریم تا اجازه دهند مجریان ذی صلاح به بحث مسکن ملی ورود کنند تا بتوانیم شاهد ارتقای کیفیت ساخت و سازها در این طرح باشیم.

به سمت تخصصی‌سازی ساختمان در حال حرکت هستیم

همچنین در این نشست مجید عبدالخانی بازرس هیات مدیره انجمن سازندگان مسکن و ساختمان خوزستان اظهار کرد: حضور مجریان ذی‌صلاح باعث شده نظارت بر روند ساخت و ساز به صورت منظم و دقیق‌تر انجام شود و این مساله به طور کلی کمک بسیار خوبی به ارتقای کیفیت ساخت و سازها و ایمنی می‌کند.

وی افزود: چرخه مهندسی در ساخت و ساز مسکن، با حضور مهندس مجری به شکلی کامل می‌شود. البته برای تکمیل شدن نهایی این چرخه، باید بحث نگهداری، مراقبت و پایش ساختمان مورد توجه قرار گیرد و اجرایی شود.

بازرس هیات مدیره انجمن سازندگان مسکن و ساختمان خوزستان با انتقاد از اینکه شهرستان اهواز و استان خوزستان محل فعالیت بسیاری از سازندگان فصلی است، گفت: با وجود مجریان ذی صلاح این مساله کمتر رخ خواهد داد و قطعا از مصالح، سازندگان و بخش‌هایی استفاده خواهد شد که پیش از این ارزیابی شده‌اند و از نظر کیفی مورد تایید هستند.

عبدالخانی عنوان کرد: به سمت تخصصی‌سازی ساختمان در حال حرکت هستیم و ورود مجریان ذی‌صلاح به ساخت و ساز مسکن در خوزستان نیز به این مساله بسیار کمک خواهد کرد.

وی با اشاره به بحث آموزش در انجمن سازندگان مسکن و ساختمان خوزستان افزود: باید مهندسان را توانمند کنیم و به روز شدن مهندسان در بحث ساخت و ساز می‌تواند تاثیر بسیار زیادی بر ارتقای کیفیت ساخت و ساز داشته باشد. در این زمینه این انجمن به بحث آموزش مهندسان ورود کرده است تا مهندسان به روز شوند و همه این مسایل نوید می‌دهد که در آینده شاهد ساختمان‌های با کیفیت بالاتری باشیم.

عمر مفید ساختمان‌ها در ایران و خوزستان بسیار پایین است

عبدالخانی با بیان اینکه متاسفانه عمر مفید ساختمان‌ها در ایران و خوزستان بسیار پایین است، تصریح کرد: عمر مفید ساختمان‌ها در اهواز نسبت به بسیاری از شهرها پایین‌تر است و این به معنای آن نیست که مهندسان در اهواز کم کاری می‌کنند اما شرایط و دلایلی وجود دارد که چنین مساله‌ای رخ می‌دهد و در این زمینه باید تلاش کنیم تا مشکلات را کاهش داده و شرایطی را فراهم کنیم که عمر ساختمان‌ها افزایش یابد.

وی ادامه داد: حضور مهندسان مجری باعث شده بسیاری از تخلفات در حوزه‌های مختلف مثل تولید میلگرد، معادن سنگ و شن و ماسه و دیگر بخش‌ها کاهش پیدا کند. مردم اگر آگاه باشند که حضور مهندسان مجری در ساخت و سازها تا چه میزان موثر است قطعا به این مساله به عنوان یک دغدغه و مطالبه نگاه خواهند کرد و از سازندگان مسکن این موضوع را در زمان خرید طلب می‌کنند که آیا این واحدِ ساخته‌شده توسط مهندس مجری اجرایی شده است یا خیر؟

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا