دانشنامه ساخت و ساز

کلاف ساده چیست؟

کلاف ساده چیست و چه کاربردی دارد؟ این سوال ممکن است برای بسیاری از مشتریان آهن آلات مطرح باشد. باید گفت که درواقع کلاف ساده، همان کلاف میلگرد ساده است.

اگر تابحال برای خرید میلگرد اقدام کرده باشید، متوجه می‌شوید که این کالا در بازار آهن به دو شکل کلاف و شاخه به فروش می‌رسد. میلگردهای با سایز پایین و حدود ۵.۵ تا ۱۶ میلی‌متر، معمولا به صورت کلاف بسته‌بندی می‌شوند و سایزهای بالاتر اغلب در نوع شاخه‌اند.

میلگرد کلاف که با نام وایررود نیز در بازار شهرت دارد، مانند میلگرد شاخه، در هر دو نوع ساده و آجدار تولید می‌شود. نوع آجدار از این میلگردها اغلب در پروژه‌های عمرانی و جهت استحکام‌بخشی به بتن مصرف دارد اما کلاف ساده، کاربردهای صنعتی گسترده‌ای را پوشش می‌دهد که شامل ساخت انواع فنر، توری‌های فلزی، ساخت الکترودهای جوشکاری و … می‌شود.

باتوجه به تفاوت‌های قیمت خرید میلگرد ساده و آجدار در هر دو نوع شاخه و کلاف، باید آگاهی لازم را درباره این محصولات داشته باشید تا با خرید اشتباه، از نظر مالی متضرر نشوید.

بدین منظور، در ادامه این مطلب قصد داریم تا ضمن معرفی کامل کلاف ساده به عنوان یکی از مقاطع فولادی پرمصرف در صنعت، درباره نحوه تولید، کاربردهای آن، برندهای میلگرد کلاف موجود در بازار ایران و … صحبت کنیم.

نحوه تولید میلگرد کلاف

در فرایند تولید میلگرد کلاف، ابتدا شمش فولادی وارد کوره‌های حرارتی شده و تا دمای حدود ۱۰۰۰ تا ۱۱۰۰ درجه سانتیگراد پیشگرم می‌شود. شمش‌های پیشگرم شده، وارد خط نورد گرم می‌شوند و طی سه مرحله انجام نورد و عبور از بین غلتک‌ها، قطر آن‌ها کاهش پیدا می‌کند.

پس از انجام برشکاری و درصورت نیاز، آج زنی میلگرد، درنهایت به دور یک حلقه پیچیده شده و با انتقال به واحد خنک‌کننده، خنک می‌شود.

انواع کلاف ساده

میلگردهای کلاف ساده باتوجه به ترکیب شیمیایی و نوع کاربرد در چند دسته قرار می‌گیرند که در ادامه درباره هرکدام از این انواع توضیح خواهیم داد.

کلاف مفتول کم کربن

این نوع میلگرد، به دلیل حضور مقدار کم کربن در ترکیب خود، انعطاف‌پذیری بالایی دارد و به راحتی جوش داده می‌شود. مفتول کم کربن تحت دو استاندارد کلی SAE1006 و SAE1008 تولید می‌گردد که ترکیب شیمیایی و درنتیجه خواص متفاوتی دارند. در جدول زیر ترکیب شیمیایی این دو استاندارد آورده شده است:

مقدار عناصر موجود در ترکیب این میلگردها سبب شده تا قابلیت خمکاری و چکش خواری خوبی داشته باشند  و با سهولت، تحت نورد سرد و افزایش طول قرار ‌گیرند.

کلاف مفتول کربن متوسط

این نوع کلاف ساده، اغلب در ابعاد مفتول (سایز ۵.۵ تا ۸ میلی‌متر) تولید می‌شود و در صنعت لاستیک سازی، تایر و فنرسازی کاربرد دارد. تولید این مفتول، علاوه بر استاندارد A1 که استاندارد رایج در تولید میلگردهای ساده است، در استانداردهای RST34 و RST37 نیز صورت می‌گیرد. آنالیز شیمیایی این دو نوع کلاف کربن متوسط را می‌توانید در جدول زیر ببینید:

کلاف مفتول الکترود جوشکاری

قیمت کلاف ساده در این نوع، بیشتر از مواردی است که تاکنون به آن‌ها اشاره کردیم. به نوعی می‌توان این بیشتر بودن قیمت را به ترکیب شیمیایی و نوع کارایی آن مربوط دانست.

کلاف های مورد استفاده به عنوان الکترود جوشکاری، اغلب در دو استاندارد USD7 و S2  تولید می‌شوند که استاندارد S2 معمولا در جوشکاری‌های زیرپودری کاربرد دارد.

فولاد نطنز از برندهای معروف ایرانی است که مفتول الکترود جوشکاری را تولید می‌کند. این مجموعه، استاندارد  USD7 را در دستور کار تولیدات خود قرار داده و کیفیت قابل قبولی نیز در بین سایر برندهای موجود در بازار دارد.

 آنالیز شیمیایی مربوط به دو نوع الکترود USD7 و S2 را می‌توانید در جدول زیر ببینید:

موارد کاربرد میلگرد کلاف

کاربرد میلگردهای کلاف ساده با آجدار متفاوت است. همانطور که پیش از این نیز گفته شد، میلگردهای آجدار معمولا مصارف ساختمانی داشته و به منظور استحکام‌بخشی به بتن مورد استفاده قرار می‌گیرند. درحالیکه کلاف ساده اغلب در موارد صنعتی کاربرد دارد.

برخی کاربردهای مهم کلاف ساده شامل ساخت سیم خاردار، انواع توری فلزی و فنس، سیم بکسل، انواع زنجیر فولادی، فنرسازی، ساخت الکترود جوشکاری و تولید انوع پیچ و مهره می‌شود.

گفتنیست که پرکاربردترین سایزهای میلگرد کلاف ساده شامل سایزهای ۵.۵ و ۶ می‌شود. اما میلگرد کلاف آجدار را معمولا در سایزهای بالاتر مورد استفاده قرار می‌دهند.

تولیدکنندگان میلگرد کلاف در ایران

از برندهای معتبر تولید میلگرد کلاف ساده و آجدار در ایران می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ذوب آهن اصفهان
  • فولاد الیگودرز
  • کویر کاشان
  • پرشین فولاد
  • فولاد نطنز

در بین کارخانه‎‌های ذکر شده، ذوب آهن اصفهان، بیشترین حجم تولید میلگرد کلاف را به خود اختصاص داده و کیفیت بسیار خوبی از این محصول را روانه بازار می‌کند. همین موضوع سبب شده تا قیمت روز میلگرد ذوب آهن اصفهان در نوع کلاف و شاخه، کمی بالاتر از سایر برندها باشد.

نکات نگهداری میلگردهای کلاف در انبار

گاهی اوقات نیاز است میلگردها را تا رسیدن به زمان کاربردشان در انبار نگهداری کرد. از آنجاکه میلگرد نیز کالایی فولادی است و به مرور زمان احتمال زنگ‌زدگی آن وجود دارد، باید در نگهداری آن بسیار دقت کرد. ازجمله نکاتی که باید مدنظر قرار دهید شامل موارد زیر می‌شود:

  • سعی کنید میلگردها را با فاصله از سطح زمین قرار دهید (حداقل ۱۵ سانتی‌متر). برای ایجاد این فاصله می‌توان از استندهای فلزی، چوبی و … استفاده کرد که نوع چوبی آن برای میلگردهای کلاف توصیه می‌شود.
  • قرار گرفتن میلگردها در معرض گرد و غبار موجب جذب رطوبت و درنهایت زنگ زدن آن‌ها می‌شود.
  • برای پوشاندن میلگردها، بهتر است به جای پوشش‌های نایلونی رایج، از انواع برزنتی استفاده نمایید.

عوامل موثر بر قیمت کلاف ساده در بازار

قیمت میلگرد کلاف، متاثر از قیمت میلگرد در بازار امروز است. اگر به دنبال کسب اطلاعات در خصوص عوامل موثر بر بازار فروش میلگرد و آهن‌آلات هستید، کافیست به صفحه اینستاگرام و کانال تلگرام آیرومارت سری بزنید. باتوجه به تحلیل‌های روزانه و هفتگی بازار در این صفحات، می‌توانید بهترین زمان خرید را انتخاب کنید. این تحلیل‌های به‌روز، به شما کمک می‌کند تا به درک درستی از بازار و عواملی که این روزها، تاثیر بیشتری بر معاملات حوزه آهن و فولاد دارند، برسید. درضمن، جدیدترین قیمت تمامی مقاطع فولادی در بازار امروز را نیز می‌توانید از وبسایت آیرومارت به نشانی www.iromart.com استعلام کنید.

بهترین مرجع خرید کلاف ساده و آجدار

یک منبع خرید خوب خصوصا در حوزه فروش آهن آلات، باید بتواند علاوه بر ارائه بهترین کیفیت‌ها و تنوع بالای محصولات، قیمت مناسبی را نیز برای هر محصول تعریف کند. تعیین قیمت مناسب معمولا ازطریق ارتباط مستقیم با تولیدکنندگان و حذف واسطه‌ها صورت می‌گیرد.

بازرگانی فولاد آیرومارت، به واسطه سابقه بیش از ۳۵ سال فعالیت در بازار آهن ایران، توانسته با ارائه بهترین قیمت‌ها به متقاضیان کالاهای فولادی و همچنین ارائه بهترین خدمات و مشاوره‌های فنی و تخصصی، جایگاه بسیار خوبی را در این بازار کسب کند.

برای ثبت سفارش و خرید هرکدام از انواع مقاطع فولادی و استیل مانند میلگرد، ورق، نبشی و ناودانی، سپری، انواع پروفیل صنعتی و ساختمانی، انواع لوله درزدار و بدون درز و … و همچنین دریافت مشاوره‌های فنی و تخصصی، کافیست با شماره ۴۵۳۰۶-۰۲۱ تماس بگیرید.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا