دانشنامه ساخت و ساز

انتخاب سنگ برای نمای ساختمان

سنگ به دلیل مقاومت بالا و زیبایی بصری، از جمله مصالحی است که در ساختمان سازی استفاده می شود. سنگ های ساختمانی انواع مختلفی دارند که از نظر مقاومت، زیبایی و نگهداری در دسته های گوناگون قرار می گیرند. شما می توانید از انواع سنگ در محیط داخلی و یا خارجی ساختمان استفاده کنید. البته نوع پروژه می تواند به میزان زیادی در انتخاب سنگ مناسب، تاثیر گذار باشد. مثلا در پروژه های صنعتی باید سنگی را انتخاب کنید که از مقاومت بالایی بر خوردار باشد و در پروژه های تجاری مانند هتل ها باید از سنگ های شیک و خاص استفاده کنید.

ویژگی های استفاده از سنگ نما

اگر بخواهیم مزایای نمای سنگی را عنوان کنیم می توانیم به پوشش خارجی و محافظت ساختمان، امکان تهویه طبیعی و مداوم دیوار ساختمان به دلیل داشتن حفره، نصب آسان، امکان نصب تجهیزات الکتریکی و سیستم آب در فضای پشت نمای سنگی، امکان پوشش خطاهای ایجاد شده در اجرای نما، محافظت ساختمان در برابر باد و باران، ایجاد ظاهر زیبا برای ساختمان، ایجاد عایق صوتی و حرارتی و همین طور قابل بازیافت بودن آن اشاره کنیم.

با این حال بر اساس همین مطلب معایب سنگ نما نیز شامل هزینه بالا (مراحل برداشت سنگ، برش، حمل و نقل، دستمزد نصب)، تخریب محیط­زیست با استخراج بی­رویه سنگ از معدن و هم چنین احتمال تغییر ظاهر سنگ با عوامل فیزیکی و شیمیایی مانند بارندگی اسیدی و انجماد و… می شود.

عوامل موثر در انتخاب سنگ ساختمانی

موقعیت و اقلیم پروژه

محل نصب سنگ در ساختمان

میزان بودجه مالک

نوع کاربری ساختمان

سلیقه و علایق کارفرما

انواع سنگ ساختمانی

سنگ های ساختمانی از انواع زیادی تشکیل شده اند که در اینجا دسته های اصلی را عنوان می کنیم که هر کدام بر حسب نوع معدن و برش به دسته های گوناگون تقسیم می شوند.

سنگ مرمر: بیشتر برای فضاهای داخلی مورد استفاده قرار می گیرد. برای طراحی فضاهای لوکس و خاص از سنگ مرمر نسبت به سایر سنگ ها بیشتر استفاده می شود. سنگ مرمر در برابر گرما و سرما و همین طور نور و رطوبت نیز مقاومت خوبی از خود نشان می دهد.

سنگ گرانیت: از این سنگ در محیط های پر رفت و آمد و قسمت هایی که امکان آسیب دیدگی بیشتر است استفاده می شود. از ویژگی های آن می توان به صیقلی، مقاوم و بادوام بودن آن اشاره کرد. سنگ گرانیت معمولا در برابر سایش و هوازدگی استحکام خوبی دارد و با ساب زدن نیز براق می شود.

سنگ تراورتن: این سنگ به دلیل زیبایی و مقاومت از قیمت بالایی بر خوردار است. شما می توانید سنگ تراورتن را در رنگ های سفید، کرم و خاکستری پیدا کنید.

سنگ چینی کریستال: از این سنگ در پروژه های خاص استفاده می شود. همچنین سنگ چینی به دلیل زیبایی و لوکس بودن از جمله سنگ هایی از است که از ایران به سایر کشورها صادر می شود. سنگ چینی کریستال که با نام دولومیتی نیز شناخته می شود در برابر هوازدگی مقاوم است و به دلیل تنوع رنگی محدودی که دارد دست شما را در انتخاب باز نمی گذارد.

سنگ تراونیکس: این سنگ از مخلوط سنگ مرمر و تراورتن به دست می آید. رنگ های معمول آن زرد، قرمز، سفید و شکلاتی است.

توضیحات و نکات مهم

در بازار فروش انواع سنگ، سنگ تراونیکس به نام سنگ آراگونیت یا اونیکس هم شهرت دارد.

به دلیل وجود سطح نا هموار و سوراخ دار در سنگ های تراورتن، این سنگ ها گزینه مناسبی برای پوشش کف نیستند.

به دلیل استحکام بیشتر سنگ تراورتن در نما و پر کردن حفره های سطح خارجی سنگ، بعد از نصب از رزین برای لایه نهایی استفاده می شود.

توجه داشته باشید سنگ انتخابی باید بدون ترک، پوسیدگی و هر گونه مواد ناخالص، باشد.

میزان جذب آب پایین و مقاومت در برابر عوامل جوی و شیمیایی از خصوصیات سنگ مرغوب است.

چنانچه قصد دارید از سنگ برای نما استفاده کنید، حتما باید از اسکوپ (عملیات چفت و بست کردن سنگ)، برای نصب استفاده کنید. قابل ذکر است که اسکوپ به عملیات محکم سازی سنگ نما گفته می شود.

سوالات مهم

مناسب ترین سنگ برای نمای بیرونی ساختمان کدام است؟

سنگ تراورتن به دلیل استقامت و چسبندگی بالا با ملات از محبوبیت بیشتری نسبت به سایر سنگ ها بر خوردار است.

موارد استفاده از سنگ تراونیکس کدام است؟

از سنگ تراونیکس در قسمت های داخلی و خارجی ساختمان استفاده می شود. پله ها، کف، ستون، دیوار و نمای بیرونی و دیگر قسمت ها موارد کاربرد این سنگ است.

چه جنس سنگی برای کف مناسب است؟

سنگ هایی که در کف ساختمان قرار می گیرند به دلیل سایش، بهتر است از سنگ های مقاومی مانند مرمریت و گرانیت انتخاب شوند.

قیمت اجرای سنگ نمای ساختمانی

به طور کلی با توجه به نوسانات قیمت موجود در بازار نمی توان قیمت مشخصی را برای سنگ نمای ساختمانی مشخص کرد، اما می توان با ارائه یک راه محاسبه قیمت، هزینه ها را به شکل حدودی تعیین نمود.

معمولا حق الزحمه اجرای انواع کفپوش سنگی، سرامیکی، پارکتی و… به صورت متراژی محاسبه می شود. این موضوع در رابطه با سنگ نما نیز دقیقا به همین شکل است و تقریبا می توان گفت که حق الزحمه یکسانی را شامل نمی شود.

شما می توانید هزینه اجرای سنگ ساختمانی خود را بر اساس ارتفاع و یا توجه روش متری محاسبه کنید. طبیعی است که هرچه ارتفاع ساختمان بیشتر باشد هزینه نصب سنگ نما نیز به مراتب افزایش پیدا می کند. در نهایت نیز می توانیم به این موضوع اشاره کنیم که ابعاد و اندازه سنگ مورد نظر شما نیز تاثیر بسیار زیادی در قیمت و هزینه اجرای آن خواهد داشت. مثلا هزینه سنگ کاری کف ساختمان با سنگ های ۸۰ در ۸۰ نسبت به سنگ های ۴۰ در ۴۰ به مراتب بیشتر خواهد بود.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا