مسکن و ساختمان

تخصیص ۳۰ هزار میلیارد تومان برای جهش دائمی تولید مسکن

وزیر راه و شهرسازی گفت:‌ نمایندگان ۳۰ هزار میلیارد تومان به منابع صندوق ملی مسکن برای اجرایی شدن قانون دائمی جهش تولید مسکن اختصاص دادند.

به گزارش صما، «رستم قاسمی» در جلسه تدوین برنامه راهبردی سال ۱۴۰۱ شهرهای جدید افزود: اکنون هزینه مسکن در سبد خانوار به بالاترین رقم تاریخ ایران رسیده است.

۸ میلیون مستأجر در کشور داریم

قاسمی ادامه داد: حدود هشت میلیون مستأجر در کشور داریم و حدود ۹ میلیون جوان مجرد که از مشکلات مشترک آنها نداشتن مسکن است.

وی افزود: طبق آمار و گزارش‌های رسمی، باید چند سال تلاش کنیم تا عرضه و تقاضا در حوزه مسکن به هم نزدیک شود چرا که یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌های مؤثر در مشکلاتی مثل قیمت‌های بالای اجاره و مسکن مربوط به بخش عرضه است.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه نیاز مردم، قانون مجلس و وظایف دولت ایجاب می‌کند اقدام اساسی و جهادی در جهت ساخت مسکن انجام دهیم، گفت: با گذشت تنها ۴ تا ۵ ماه از قانون جهش تولید مسکن، هر هفته جلسات متعددی در حوزه مسکن برگزار کردیم.

کشف زمین یک میلیون متر مربعی وزارت راه و شهرسازی در تهران

وی گفت: طبق قانون جهش مسکن در نهضت ملی مسکن زمین از سوی دولت تأمین می‌شود که این موضوع با چالش‌هایی همراه بود.

قاسمی از جمله چالش‌های تأمین زمین را نبود زیرساخت‌های نرم‌افزاری مثل بانک زمین اعلام کرد و افزود: هنگام آغاز راه‌اندازی بانک زمین، زمین‌های وزارت راه و شهرسازی از ۱۳۰۰ شهر در بانک زمین به ثبت رسید و طی این اتفاق زمین‌های جدیدی از جمله یک میلیون متر مربع زمین در شهر تهران کشف شد که سند آن بنام وزارت راه و شهرسازی بوده و تحت تصرف قرار دارد.

وی ادامه داد: همچنین مشخص شد که ۴۰ هزار پرونده حقوقی در حوزه زمین موجود است که ارزش برخی از آن‌ها به ۴۰ تا ۵۰ هزار میلیارد تومان می‌رسد.

وزیر راه و شهرسازی خاطر نشان کرد: به این ترتیب کلیات اطلاعات درباره زمین و مشکلات حقوقی مربوط به آن مشخص شده و طی ملاقات با رئیس قوه قضائیه بر این موضوع تاکید شد که دادگاه ویژه‌ای مخصوص اختلافات زمین تشکیل و تکلیف زمین‌ها در مدت زمان کوتاهی مشخص شود.

جزئیات ساخت نهضت ملی در استان‌ها

قاسمی با اشاره به اقدامات مهم انجام شده در شهرهای مختلف کشور برای ساخت مسکن گفت: عملیات اجرایی احداث حدود ۳۰ هزار واحد در استان مرکزی و حدود ۲۰ هزار واحد در استان گلستان آغاز شده و باید این کار بزرگ، در شهرهای جدید با برنامه‌ریزی دقیقی انجام شود تا احداث ۴ میلیون مسکن طی ۴ سال به پایان برسد. اگرچه این به آن معنا نیست که هرسال تنها یک میلیون مسکن بسازیم چرا که در این صورت به هدف در نظر گرفته شده نخواهیم رسید.

وی با اشاره به محدودیت‌های مالی مردم برای خرید واحد مسکونی در نهضت ملی مسکن، اظهار کرد: در استان مرکزی زمین بسیار خوبی از سوی اوقاف برای طرح نهضت ملی مسکن تأمین شده و با وجود اینکه قیمت زمین حدود متری ۸ میلیون تومان است اما برخی از مردم استان به ما مراجعه و اعلام کردند که حتی همان سهم ۴۰ میلیون تومان برای خرید مسکن را هم ندارند.

اختصاص ۳۰ هزار میلیارد تومان به صندوق ملی مسکن

وزیر راه و شهرسازی به مصوبه مجلس برای صندوق ملی مسکن اشاره کرد و گفت: نمایندگان ۳۰ هزار میلیارد تومان به منابع صندوق ملی مسکن برای اجرایی شدن قانون دائمی جهش تولید مسکن اختصاص دادندکه این رقم علاوه بر ۲۰ میلیارد تومان حاصل از فروش زمین‌ها و ۴۰ هزار میلیارد تومان منابع در نظر گرفته شده از فروش نفت است.

وی افزود: انتظار ما بیشتر بود ولی بازهم برای سال ۱۴۰۱ و شروع کار صندوق ملی مسکن عدد خوبی است و می‌تواند تحول جدی در حوزه مسکن ایجاد کند.

قاسمی سرعت بالای کار، داشتن اختیارات زیاد و نبود موانع اداری را از مزیت‌های شهرهای جدید دانست و گفت: باید در وزارت راه و شهرسازی برای رسیدن به اهداف خود در حوزه حمل و نقل و مسکن تصمیمات سختی اتخاذ شود.

وی با اشاره به اینکه اجرای برخی تصمیمات، بدون دلیل دچار وقفه و معطلی شده بود، افزود: وزارت راه و شهرسازی ۳۰ سال معطل قانون منع فروش بود و طی بررسی‌های انجام گرفته، بعد از ۳۰ سال متوجه شدیم این قانون اصلاً شامل وزارت راه و شهرسازی نمی‌شود.

قاسمی با اعلام اینکه طبق قانون اختیار تأمین زمین برای ساخت مسکن در شهرهای زیر ۵۰ هزار نفری را به استان‌ها دادیم، گفت: پیش از این، الحاق یک قطعه ۱۰ هزار کیلومتری به یک شهر پنج هزار نفری مدت زیادی در شورای عالی شهرسازی و معماری معطل می‌ماند در حالی که ۹۰۰ شهر زیر ۵۰ هزار نفری داریم و به این ترتیب انجام برخی امور را در شورای عالی شهر سازی و معماری ساده کردیم.

وی افزود: محدودیت‌هایی تحت عنوان طرح هادی حتی در روستاها ایجاد شده که بدون دلیل منطقی بوده و هیچ کجای دنیا همچین قانونی وجود ندارد.

بجای مسکن سازی، در شهرهای جدید شهرک سازی می‌کنیم

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه ایجاد شهرها و شهرک‌های جدید برای عدم توسعه شهرهای بزرگ بسیار لازم است، اظهار کرد: فرصت‌های زیادی در شهرهای جدید برای ارائه انواع خدمات مدرن و همه الزامات زندگی وجود دارد و باید در شهرهای جدید بجای مسکن سازی، شهرسازی کنیم، به این ترتیب شهرهای جدید می‌تواند با ارائه انواع خدمات مدرن، منابع مالی برای خود جهت کمک به اقشار کم‌برخوردار فراهم کند.

وی افزود: باید ۶۰۰ هزار واحد مسکن ظرف چهار سال در شهرهای جدید ساخته شود و سرعت عمل در این موضوع بسیار مهم است.

قاسمی با بیان اینکه شهرهای جدید باید همه اقشار و افکار را در بر بگیرد، گفت: در شهرهای جدید باید هم ویلاهای هزار متری بسازیم و هم خانه‌های کوچک و این مساله حتماً در دستور کار شرکت مادر تخصصی شهرهای جدید قرار گیرد.

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه عملیات اجرایی شهرهای جدید مصوب، باید آغاز شود، اظهار کرد: مصوبات مربوط به شهرها و شهرک‌های جدید در اختیار کسی جز شورای عالی شهرسازی و معماری نیست و بدون نگرانی درباره مصوبات، استان‌ها باید طی فرصت یک ماهه اقدامات لازم را انجام دهند.

وی خاطر نشان کرد: سه شاخص کیفیت ساخت، سرعت ساخت و قیمت مناسب در شهرهای جدید باید مورد توجه قرار گیرد و همزمان با ساخت شهرها و شهرک‌های جدید زیرساخت‌ها، مدرسه، بیمارستان و… نیز فراهم شود.

اختصاص ۴۰۰ هزار میلیارد تومان منابع بانکی برای سال ۱۴۰۱

قاسمی در خصوص منابع مالی و همکاری مناسب بانک‌ها گفت: بیش از ۴۰۰ هزار میلیارد تومان منابع بانکی برای سال ۱۴۰۱ در نظر گرفته شده و ۴۰ هزار میلیارد تومان نیز برای ودیعه مسکن به ویژه در پروژه بافت‌های فرسوده پیش‌بینی شده است.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه کشور رتبه پایینی در صنعتی سازی دارد، افزود: باید این موضوع نیز مورد توجه قرار گیرد و عملیات ساخت و ساز سرعت گیرد.وی خاطر نشان کرد: از ظرفیت انبوه‌سازان و پیمانکاران در حوزه ساختمان‌سازی استفاده کنیم تا برای آن‌ها نیز اشتغال کافی فراهم شود و با توجه به اینکه در زمان اجرای نهضت ملی مسکن سیمان، فولاد و مصالحی از این قبیل صادر نخواهد شد، همه کارخانه‌های حوزه مسکن در این طرح فعال خواهند بود.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا